۱

پیش‌بینی رشد جمعیت زائران اربعین با توجه به حذف روادید

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین گفت: سفر اربعین رایگان نیست بلکه یک سفر معنوی و زیارتی محسوب می‌شود. مشکلات زیادی در حمل و نقل و اسکان برای زائران این سفر به وجود می‌آید که اگر توجیه لازم صورت نگیرد موجب نارضایتی آنان می‌شود.
کد خبر: ۱۸۹۹۷۱
۱۵:۳۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، چهارمین جلسه کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین صبح امروز (سه‌شنبه ۴ تیرماه) با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و دیگر اعضای این ستاد از دستگاه‌های مختلف دولتی و نهادهای مردمی در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

پیش‌بینی رشد جمعیت زائران اربعین با توجه به حذف روادید

حجت‌الاسلام احمدی در این نشست با ارائه برنامه‌های پیشنهادی سال ۹۸ این کمیته اظهار داشت:‌ چالش‌های اربعین ۹۸ از سوی دستگاه‌های مختلف احصا شده و به ستاد مرکزی جهت برنامه‌ریزی ارسال شده که یکی از آنها مواجهه با افزایش جمعیت به دلیل حذف روادید است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیوست فرهنگی برنامه‌ها امسال برای سومین سال طراحی شده است، گفت: این پیوست با مشارکت کمیته مشارکت‌های مردمی تهیه شده است تا وحدت رویه در اجرای برنامه‌ها داشته باشیم.

احمدی با اشاره به اینکه برنامه‌های امسال این کمیته با رویکرد آموزشی و توجیه عمومی طراحی شده است، گفت: آموزش کارگزاران، عناصر فرهنگی و اجرایی و غیره با کمک بخش‌ها و کمیته‌های دیگر با توجه به افزایش جمعیت و همچنین آسیب‌های فرهنگی در دستور کار است و از سوی دیگر توجیه زائران نیز مدنظر است.

سفر اربعین رایگان نیست بلکه یک سفر معنوی و زیارتی است

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: سفر اربعین رایگان نیست بلکه یک سفر معنوی و زیارتی محسوب می‌شود که مشکلات زیادی در حمل و نقل و یا اسکان برای زائران به وجود می‌آید که اگر توجیه لازم صورت نگیرد موجب نارضایتی آنان می‌شود.

وی با بیان اینکه علیرغم حذف روادید میان دو کشور ایران و عراق برنامه‌ریزی برای سفری قانونی در ایام اربعین مدنظر است،‌ گفت: به دلیل مشکلات مختلف بهداشتی و امنیتی بنا داریم زائران به صورت قانونی و با یک راهکار واحد راهی این سفر شوند که یک بخش از ضرورت‌های آن ارائه آموزش‌های لازم به زائران است.

احمدی با بیان اینکه رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی برای ارائه محتواهای آموزشی بسیج شده‌اند، تصریح کرد: امسال همکاری خوبی با دستگاه‌های تبلیغی همانند سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی،مرکز حوزه‌های علمیه و غیره صورت گرفته تا در بحث آموزش‌های فرهنگی و اعزام مبلغ هماهنگی صورت گیرد.

توسعه طرح یاوران معنوی اربعین در امسال

وی با بیان اینکه طرح یاوران معنوی اربعین در دستور کار این کمیته قرار دارد، گفت: این طرح متشکل از ائمه جمعه و جماعات، رسانه‌ها،نخبگان استانی و غیره است که به کمک ستاد اربعین می‌آیند تا سیاست‌های تصویب شده ستاد به زائران مختلف ارائه شود که در این راستا بنا داریم از فرصت محرم و هیأت‌های مذهبی برای ارائه مصوبات ستاد به زائران بهره ببریم.

اعزام ۳ هزار مبلّغ برای پیاده‌روی اربعین امسال

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ۳ هزار مبلغ برای پیاده‌روی اربعین امسال اعزام خواهند شد، افزود: در بحث اعزام مبلغ ستاد بازسازی عتبات عالیات، مرکز حوزه‌های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه خراسان مشارکت خواهند داشت که مسئولیت کلی مبلغان با سازمان تبلیغات است و تجهیزات مورد نیاز را سازمان اوقاف مهیا می‌کند و در نهایت محتوای لازم را بعثه مقام معظم رهبری تامین می‌کنند.

احمدی افزود:‌ چهارمین سوگواره عبرات امسال در ایام اربعین برگزار خواهد شد که طی هفته‌های آتی فراخوان آن اعلام می‌شود.

تولیدات فرهنگی برای زائران اربعین

وی گفت: انتشار یک میلیون کتاب رهپویه زیارت به زبان فارسی، ۲۰۰ هزار کتاب رهپویه تولید ۱۴ قطعه موسیقی، سرود، ابتهال، نماهنگ و نوحه در ۵ زمان و غیره در دستور کار است.

اعزام ۳۰۰ خبرنگار و عکاس به پیاده‌روی اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: امسال ۲۰۰ راوی و مربی کودک، ۳۰۰ خبرنگار وعکاس، ۱۰ هزار روحانی زائر، ۳ هزار کارگزار فرهنگی و اجرایی به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند و بناست جلسات آموزشی در مساجد، اماکن دینی برای ۳۰هزار دانشجو و ۱۰ هزار طلبه برگزار شود.

احمدی با اشاره به انتشار کتابچه راهنمای زائر در یک میلیون شمارگان و ۵۰۰ هزار کتاب معارفی، تصریح کرد: در ایام اربعین بنا داریم ۳۰۰ کرسی قرائت قرآن، ۵ نشست قرآنی، ۲۰ محفل مشترک قرآنی با قاریان عراقی، اهدای سه هزار جلد قرآن در موکب‌ها و برگزاری ۲۰۰مراسم تلاوت قرآن به صورت عمومی و ۱۰۰ برنامه تواشیح و ابتهال را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های هنری و نمایشی اربعین امسال گفت: ۱۲۰ نمایش تئاتر و تعزیه، ۲۰ برنامه سرود، ۱۰ نمایشگاه و دواستندآپ در دستور کار است.

اعزام ۳۰ سخنران و ۳۰ مداح به عراق

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به کارگزاران فرهنگی اربعین امسال تصریح کرد: ۶۰ راوی، ۴۰ قاری و گروه تواشیح، ۵۰ مربی کودک و نوجوان، ۳۰ سخنران و ۳۰ مداح با همکاری نهادهای مختلف به پیاده‌روی اربعین اعزام خواهند شد.

نصب تصاویر شهدای مدافع حرم روی عمودهای پیاده‌روی اربعین

احمدی اضافه کرد: امسال بنا داریم در تمام عمودهای مسیر پیاده‌روی اربعین با همکاری عراقی‌ها تصاویر شهدای مدافع حرم و در صورت توافق تصاویر شهدای فلسطینی را نصب کنیم.

وی گفت:‌دانشنامه تخصصی اربعین با عنوان ویکی اربعین هم اکنون فعال است که تاکنون ۳۰۰ مقاله در آن بارگذاری شده است و بنا داریم امسال ۵۰ مقاله دیگر در آن بارگذاری کنیم که در مجموع این پایگاه می‌تواند محل مراجعه پژوهشگران و محققان باشد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: امسال تقدیر از رسانه‌های فعال در زمینه اطلاع‌رسانی برنامه‌های اربعین با کمک کمیته اطلاع‌رسانی با عنوان تکریم از اصحاب رسانه در دستور کار است.

احمدی افزود: ۴۰ موکب ویژه سخنرانی در مسیر پیاده‌روی برپا خواهد شد که در مجموع ۸۰۰ سخنرانی به همراه قرائت دعای کمیل و زیارت آل یاسین را اجرایی خواهند کرد که بناست این برنامه‌ها از صدا و سیما پخش شود.

اعزام ۱۰ کاروان اهل سنت به پیاده‌روی اربعین

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ امسال با همکاری مجمع تقریب مذاهب، ۱۰ کاروان اهل سنت متشکل از علما و مردم استان کردستان وغیره به پیاده‌روی اربعین اعزام خواهند شد.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
لث
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
كاش يك فكري هم به حال قيمت بليط ها و بكنند از جله اتوبوس قطار و هواپيما پارسال ماشين براي شهرهاي بزرگ در برگشت كم بود صف هاي طولاني ايجاد شده بود تا اتوبوس ها برسند مجبور بودند سواري با قيمت هاي فضايي سوار شوند يكي هم نيست جلوي قيمت هاي سر سام آور سواري ها را بگيريد مردم را مي چاپند . تشكر