۰

برنامه ریزی ترامپ برای دوشیدن سعودی و امارات در دهه های آینده

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه نوشت که وزیر خارجه آمریکا با فاکتورهای جدید در حمایت کشورش از برخی کشورهای عربی بخصوص عربستان و امارات وارد این کشورها شده است و همزمان واشنگتن تحریم های جدید علیه ایران اعمال می کند تا بتواند تا جای ممکن حتی تا دهه های آینده منابع نفت و گاز و اموال این کشورها را بدوشد.
کد خبر: ۱۸۹۹۵۶
۱۳:۰۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه نوشت که وزیر خارجه آمریکا با فاکتورهای جدید در حمایت کشورش از برخی کشورهای عربی بخصوص عربستان و امارات وارد این کشورها شده است و همزمان واشنگتن تحریم های جدید علیه ایران اعمال می کند تا بتواند تا جای ممکن حتی تا دهه های آینده منابع نفت و گاز و اموال این کشورها را بدوشد.

وی در این مطلب در روزنامه رأی الیوم نوشت: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه درباره هدف سفر خود به ریاض و ابوظبی به شکل علنی گفت که قصد تشکیل ائتلاف جهانی برای مواجهه با حامیان تروریسم در جهان و حمایت از انتقال نفت از خلیج فارس را دارد. معنی این جمله او آن است که این کشورها باید هزینه این ائتلاف و حمایت آمریکا از نفکش ها در تنگه هرمز را بپردازند.

قابل توجه است که وزیر خارجه آمریکا به کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس همچون کویت، سلطنت عمان و قطر که نفت آنها نیز از تنگه هرمز به بازارهای جهانی منتقل می‌شود، سفر نمی‌کند چه بسا به این دلیل که دو کشور عربستان و امارات باید فاکتور آمریکا را تسویه کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه کاملاً صریح این باج خواهی جدید را به بهانه حمایت از انتقال نفت از تنگه هرمز اعلام کرد و گفت: چین و ژاپن در رأس کشورهایی هستند که نفت خریداری شده آنها از تنگه هرمز انتقال می‌یابد بنابراین آنها باید از نفت کش‌های خود حمایت کنند. چرا ما باید سال‌های طولانی بدون اینکه پولی به ما پرداخته شود از این تنگه حمایت کنیم. ما به نفت خلیج فارس احتیاج نداریم و تبدیل به بزرگترین کشور تولید کننده انرژی در جهان شده ایم.

عطوان نوشت: ترجمه عملی این تهدید این است که ترامپ ۵۰۰ میلیارد دلار از عربستان و امارات در عوض حمایت از نفتکش‌ها می‌خواهد.

در روزهای گذشته ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا در مقاله های خود نوشتند که آمریکا به ارزش دهها میلیارد دلار هواپیمای نظامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته است اما برای امارات و عربستان اولویت این بود که قایق های جنگی و زیردریایی نظامی برای حمایت از بنادر و نفت کش ها با هدف حمایت از صادرات نفت خود به اروپا و شرق آسیا خریداری می کردند.

وی اضافه کرد: اما ایران پیش از آنها به این موضوع واقف بوده و بر تسلیحات نظامی دریایی خود تمرکز داشته و صنایع نظامی دریایی خود را از جمله قایق های جنگی، زیر دریایی و قایق های تندروی خود را پیشرفت داده اما همسایه های آن در خلیج فارس به این مساله راهبردی مهم توجه نداشته و برآورد اشتباهی داشته اند.

اگر مایک پمپئو علاوه بر فاکتورهای هزینه این کشور در حمایت از آنها به دنبال فروختن کشتی ها، زیر دریایی و قایق های جنگی برای دفاع آنها از نفتکش ها و کشتی ها در بنادر خود باشد، جای تعجب نیست.

احتمال جنگ روز به روز افزایش می‌یابد نه به دلیل ساقط شدن پهپاد آمریکایی در تنگه هرمز توسط ایران بلکه به این دلیل که ترامپ تحریم های جدیدی علیه هشت فرمانده سپاه پاسداران ایران، دفتر رهبری و وزیر خارجه این کشور اعمال کرده که این اقدام تحریک آمیز جدید نشان دهنده این است که آمریکا همه برگه های فشار را ضد ایران استفاده می کند.

عطوان نوشت: تحریمی که آمریکا علیه رهبری ایران اعمال کرده چیست؟ به معنی ممانعت از ورود او به آمریکا بوده در حالی که وی دهها است که تهران را ترک نکرده است یا تحریم علیه فرماندهان سپاه که هیچ حسابی در بانک های اروپایی و آمریکایی چه بسا در خود ایران ندارند چه دلیلی دارد؟

عطوان نوشت که این مضحک و تاسفبار است که وزیر خزانه داری آمریکا اعلام که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز بین شخصیت هایی است که تحریم شده است باید دید این تحریم چه معنایی دارد آیا به معنی ممانعت از لبخند زدن او است؟ آیا دیگر تحریم هایی مانده که امریکا در طول چهل سال گذشته علیه ایران اعمال نکرده باشد.

به اعتقاد این تحلیلگر اقدام آمریکا تنها تحریک و کوبیدن بر طبل جنگ است و دیدار مسئولان آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دوشیدن آنها تا جای ممکن است حتی این باج خواهی به اکنون محدود نمی شود و آنها مجبور می شوند که برای دهه های بعد نیز به دلایل واهی، نفت و گاز خود و اموال حاصل از آن را در اختیار واشنگتن قرار دهند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: