۰

علت سانسور سعودی درباره ۲ انفجار جده

سکوت عربستان درباره انفجار دو خودرویی که ماه ژوئن در جده رخ داد، جنجال گسترده‌ای در میان تحلیل‌گران سیاسی به راه انداخته است و در حالی که ریاض حرفی از این حادثه نزده و رسانه‌های این کشور هم جزئیات را منتشر نمی‌کنند، کنسول‌گری آمریکا از اتباع خود در عربستان خواسته است هوشیار باشند.
کد خبر: ۱۸۹۶۲۳
۱۴:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، نوع برخورد عربستان با این حادثه بحث و جنجال‌های بسیاری را به دنبال داشته است، برخی از تحلیل‌گران می‌گویند، سانسور این دو حادثه توسط ریاض به شکاف موجود در خانواده سلطنتی باز می‌گردد که نمی‌خواهد رسوا شود و برخی دیگر معتقدند، این دو انفجار در واقع یک واکنش داخلی به سیاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است.

عمر عیاصره، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی معتقد است، سکوت ریاض به تلاش بن سلمان برای ترمیم فقدان امنیتی موجود در کشورش بازمی‌گردد زیرا وی با وجود خرید تسلیحات و انواع سامانه‌های راداری، به دلیل مورد هدف قرار گرفتن مناطق مختلف عربستان، تحت فشار  قرار دارد.

وی گفت، این انفجارها به موضوع تروریسم مربوط نمی‌شود، بلکه واکنشی به عملکرد ولیعهد درباره مساله اجتماعی، خط مشی وی در بخش تفریح و سرگرمی، بی‌اعتنایی به دین و نوع برخوردش با وهابیت و آداب و رسوم جامعه بسته عربستان است.

عیاصره افزود، بن سلمان گامی در مسائل اجتماعی برداشته که در مراحل گذار به رویدادهای اجتماعی، جدید و بی‌سابقه بوده است و این اقدام واکنش‌های تند داخلی را در پی داشت. وی ارتباط این انفجارها با شکاف موجود در خانواده سلطنتی را بعید دانست.

همچنین جان کریاکو، کارشناس امنیتی و استراتژیک ارتباط دادن انفجار دو خودرو به انصارالله را بعید دانست و گفت، یک مساله داخلی است که ضعف بن سلمان را در خصوص آنچه آن را اصلاحات اجتماعی نامیده است، نشان می‌دهد. وی ارتباط این دو انفجار با مشکلات موجود در داخل خود خانواده سلطنتی را دور ندانست.

در این راستا، عبدالعزیز الموید، فعال حقوق بشری سعودی احتمال داد، انفجار دو خودرو در جده به عملیاتی علیه شخص ولیعهد عربستان مربوط باشد.

کریاکو گفت،‌ عدم وصول خبر انفجارها به شبکه‌های اجتماعی گواهی بر قدرت و کنترل دولت سعودی برای سرکوب کردن هر نوع شکاف یا اخباری است که برایش ناخوشایند است، به خصوص آن دسته از اخباری که ضعف امنیتی دولت را نشان می‌دهند.

الموید همچنین به کارنامه بد عربستان در پوشش‌دهی حوادث اشاره کرد و گفت، دولت عربستان قدرت کنترل بر همه حوادث داخلی را دارد و اخباری که از داخل عربستان به بیرون درز می‌کنند، کنترل می‌کند.

وی افزود، اگر موضوع انفجارها جنبه تروریستی داشت، عربستان در قبالش سکوت اختیار نمی‌کرد.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: