۰

انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان و دیوار کوتاه شیعیان غزنی

پس از برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در غزنی افغانستان، طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد کارشکنی‌ها برای حضور نیافتن مردم غزنی در انتخابات بوده‌ایم و این بار ۶۰ درصد از مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری تعطیل شده است.
کد خبر: ۱۸۹۵۶۳
۰۸:۴۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن ۲۰۱۹) خبری مبنی بر این منتشر شد که بیش از ۶۰ درصد مراکز ثبت‌نام تقویتی انتخابات ریاست‌جمهوری در غزنی، که قرار است مهرماه سال جاری برگزار شود، بسته مانده است. منظور از ثبت‌نام تقویتی، نام‌نویسی حداکثری برای شرکت در انتخابات است. در همین راستا کمیسیون انتخابات اعلام کرد که روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در برخی از استان‌ها به ویژه غزنی براساس برنامه‌ای که از قبل تعیین شده بود پیش نمی‌رود.

اینکه بیشتر مسائل انتخاباتی و رویدادهای مربوط به این موضوعات در استانی همچون غزنی روی می‌دهد جای سؤال دارد و با بررسی وقایع نه چندان دور در این شهر می‌توان دلایل بروز چنین رویدادهایی را توضیح داد و آن را با حضور قوم هزاره، که از شیعیان هستند، در ارتباط دانست و تلاش برای محدود کردن مشارکت شیعیان در انتخابات ریاست‌جمهوری را یکی از دلایل احتمالی این موضوع دانست.

تعطیلی ۶۰ درصدی مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در انتخابات غزنی با توجه به اینکه برنامه‌ریزی طبق قوانین این کشور باید از شش ماه پیش صورت می‌گرفت و حوزه‌ها نیز از پیش تعیین شده باشند،‌ نشان می‌دهد که بحث بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی مسئولان مطرح نیست که اگر بود، دولت فرصت کافی برای رفع این مسائل را در اختیار داشت.

سلب امکان رأی‌گیری از مردم

بنابراین این مسئله برای اهالی استان غزنی که اغلب آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند، گواه این مدعاست که مسئولان این روند درصدد هستند که امکان ثبت‌نام را از مردم این استان بگیرند و این فرصت به صورت انحصاری و بیشتر در اختیار گروه‌های دیگر ساکن این کشور، که از مذاهب و اقوام دیگر هستند، قرار بگیرد تا احتمال حضور مردم این بخش از افغانستان در رأی‌ دادن به جایگاه مهم‌ترین مسئولیت این کشور(ریاست جمهوری) کاهش یابد.

انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان و دیوار کوتاه شیعیان غزنی

این در حالی است که روند ثبت‌نام راْی‌دهندگان در سراسر افغانستان از ۱۸ خردادماه آغاز شده، اما در استان غزنی برخلاف دیگر استان‌های افغانستان است؛ در اینجا یادآوری این نکته حائز اهمیت است که نمایندگان دوره گذشته استان غزنی در مجلس شورای اسلامی نیز کماکان باید به فعالیت خود در پارلمان ادامه دهند، چرا که انتخابات در این استان تاکنون، برخلاف آنچه در دیگر شهرهای این کشور روی داد، انجام نشده و همین موضوع سبب ادامه فعالیت نمایندگان دور گذشته این استان در مجلس افغانستان شده است.

البته مسئولان کمیسیون انتخابات طبق آمار به دست آمده از ثبت‌نام‌هایی که تاکنون انجام شده است، اعلام کرده‌اند که تاکنون ۲۵ هزار نفر در ۳۳ استان غیر از غزنی ثبت‌نام کرده‌اند که ۴۰ درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دهند، اما آماری درباره میزان ثبت‌نام کنندگان غزنی اعلام نشده است.

کاهش سهمیه غزنی در انتخابات پارلمانی

در همین راستا اشاره‌ای به انتخابات مجلس شورای ملی افغانستان(انتخابات پارلمانی) داریم که وجود مسائل سیاسی در این حوزه نیز بروز و ظهور داشت. تعداد صندلی‌های مجلس که استان غزنی می‌توانست در اختیار بگیرد ۱۱ عدد بود که به دلایل انجام اقداماتی که هم‌اکنون شاهدیم و در گذشته نیز انجام شده، این تعداد به دو جایگاه کاهش پیدا کرده است.

وجود طالبان و امکان وقوع انفجار در دفاتر برگزاری انتخابات بهانه‌هایی است که دولت مطرح می‌کند. اگرچه غزنی یکی از ناامن‌ترین استان‌های افغانستان به شمار می‌رود،‌ نمی‌توان منکر شد که انفجار و فعالیت تروریست‌ها در دیگر شهرهای افغانستان از جمله کابل، به عنوان پایتخت این کشور، نیز قابل مشاهده است که هر چند روز یک بار در یکی از شهرهای این کشور روی می‌دهد، اما وقوع این اتفاق‌ها مانع انجام انتخابات و ثبت‌نام از رأی‌دهندگان نشده است.

همچنین سال گذشته پس از مشکلاتی که در روند انتخابات در غزنی ایجاد شد، معترضان افزون بر حوزه‌‌ای شدن انتخابات، خواهان برچسپ زدن در کپی شناسنامه‌ها و تمدید ثبت‌نام رأی‌دهندگان تا روز برگزاری انتخابات‌ شدند. آنان استدلال می‌کردند که مناطقشان از سوی مخالفان مسلح تهدید می‌شود و اگر در شناسنامه‌هایشان برچسپ زده شود، امنیتشان به خطر می‌افتد، اما دولت این درخواست را رد کرد.

اکنون که به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این کشور نزدیک می‌شویم، باید دید آیا کارشکنی‌های برای حضور نیافتن مردم غزنی در مسائل مهمی، مانند انتخابات، در این رویداد نیز تکرار خواهد شد یا مسئولان ذی‌ربط سازوکاری را برای حضور حداکثری ساکنان غزنی در انتخابات اتخاذ می‌کنند و آنان بدون هرگونه مشکل و مانعی در این رویداد سیاسی، حضوری پررنگ خواهند داشت.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: