۰

فوت بیش از سه هزار و ۶۷۲ نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در سال ۹۷

مومنی از مرگ بیش از سه هزار و ۶۷۲ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر خبر داد و گفت: بیش از یازده درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه های مبارزه با مواد می شود.
کد خبر: ۱۸۹۰۹۰
۱۱:۳۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، «اسکندر مومنی» روز سه شنبه 21 خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر قرار داریم و برای این روز برنامه های مختلفی را هم در تهران و هم در 31 استان کشور در نظر گرفته ایم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یک اراده و خواست عمومی در راستای مبارزه با مواد مخدر در حال شکل گیری است، بیان کرد: این مسئله به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است و با توجه به اقداماتی که انجام دادیم برای پاک سازی مناطق آلوده نیز برنامه های مختلفی را پیش بینی کردیم و از خانواده های شهدا و جانبازانی که در این راه جان خود را از دست دادند، تقدیر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای سازمان ملل 75 درصد از کشفیات تریاک جهان توسط ایران صورت می گیرد و 61 درصد مرفین جهان و 17 درصد هرویین جهان را نیز کشور ما کشف می کند.

 مومنی در ادامه افزود: ایران در سال 2017، 21 تن هرویین کشف کرد؛ این در حالی است که کشورهای دیگر فقط چهار تن هرویین کشف کرده بودند.

 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: پنج درصد جمعیت جهان در آمریکا زندگی می کنند و 20 درصد زندانی های جهان را نیز این کشور دارد؛ در واقع در آمریکا بیش از یک میلیون و 500 هزار زندانی وجود دارد که 47 درصد از آنها مستقیم مرتبط با مواد مخدر هستند.

 وی با بیان اینکه در سال 2017، 237 هزار نفر در آمریکا به دلیل سوء مصرف مواد مخدر فوت کردند، تصریح کرد: این در حالی است که در سال 97 بیش از سه هزار و 672 نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در ایران فوت کردند.

 مومنی با اشاره به طرح یاری گران ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: این طرح یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با مواد مخدر است که علاوه بر نهادهای حاکمیتی، خانواده ها، آموزش و پرورش، رسانه ها و اساتید دانشگاه ها برای مبارزه با مواد مخدر با ما همکاری خواهند کرد.

 مومنی افزود: از زمان حضور آمریکا در افغانستان کشت تریاک افزایش زیادی داشته است اما فقط 300 تن در این کشور کشف می شود که این امر بیانگر عدم عزم جدی در راستای مبارزه با مواد مخدر در کشور مبدأ است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر 800 تن مواد مخدر کشف کرده است، افزود: متاسفانه به دلیل چرخه مالی که در حوزه مواد مخدر است، همکاری از سوی کشورهای خارجی وجود ندارد.

 وی تصریح کرد: ما هیچ کمکی جز تقدیر و تشکر از سوی خارجیان نداریم. ما انتظار ایفای نقش از سوی آنها داریم نه اینکه با تحریم های ظالمانه خود برای ما ایجاد مزاحمت کنند. با توجه به اینکه مواد مخدر یک مسئله جهانی است ما نیازمند ابزار و تجهیزات نوین در راستای مبارزه هستیم چون تجهیزات سنتی دیگر پاسخگو نیستند.


مومنی با اشاره به ساماندهی معتادان متجاهر تصریح کرد: ساماندهی معتادان متجاهر، درمان، پیشگیری و مقابله با عرضه مواد مخدر از اولویت های ستاد و نیروی انتظامی است. بر همین اساس دو اردوگاه برای نگهداری معتادان متجاهر راه اندازی شده است و 10 اردوگاه دیگر تا پایان سال 98 راه اندازی خواهند شد.

 دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: هرچند مردم انتظار دارند حتی یک مورد هم معتاد متجاهر وجود نداشته باشد ولی با توجه به اقدامات صورت گرفته تعداد آنها نسبت به شش ماه گذشته بسیار کاهش یافته و اصلا قابل قیاس نیست. حدود 60 هزار معتاد متجاهر در کل کشور و 15 هزار در تهران وجود دارد و تعدادی از این معتادان بیماری های خاصی دارند که باید درمان شوند و نیازمند مکان، تجهیزات و امکانات پزشکی می باشند که در آینده نزدیک یک مرکز مستقل برای این گروه از معتادان که علاوه بر اعتیاد بیماری های خاصی نیز دارند، راه اندازی می شود که مقدمات کار نیز فراهم شده است.

 مومنی با بیان اینکه اولویت ما در برنامه ها مبارزه با مواد مخدر پر خطر است، اظهار کرد: بر همین اساس کشفیات شیشه هزار و 145 درصد افزایش داشته است و از کشف 333 کیلوگرم در دو ماهه ابتدای سال 97 به چهار هزار و 144 کیلو در دو ماهه امسال رسیدیم.

 وی با اشاره به گردش مالی مواد مخدر تصریح کرد: بیش از یازده درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه های مبارزه با مواد مخدر می شود. همچنین هزینه های مالی بسیار زیاد است و بیش از دو هزار کیلومتر انسداد مرزی صورت گرفته است.
 
مومنی با اشاره به اعتیاد دانش آموزان خاطرنشان کرد: پایش دانش آموزی حتما باید صورت بگیرد. طبق پایش های مستمر حدود 2.1 درصد از دانش آموزان اعتیاد دارند. با توجه به اینکه گفته می شود اعتیاد دانش آموزی افزایش یافته ولی چنین گزارشی نشده است، متاسفانه قاچاقچیان مواد مخدر را در بسته های جدید رنگین ارایه می دهند. طبیعی است که دانش آموزان جامعه هدف آنها باشند. امسال اقداماتی در چند صد متری مدارس صورت گرفته است.

وی با اشاره به مصرف مواد مخدر گل در جامعه اظهار کرد: در حال حاضر آگاهی و اطلاع رسانی در این زمینه افزایش یافته است. قدرت توهم زایی این مواد همانند حشیش و هرویین بسیار بالا است اما با این آگاه سازی روند استفاده گل متوقف شده است و همچنین نسبت به سال گذشته کشفیات در اطراف مدارس نسبت به سال گذشته 154 درصد افزایش داشته است که گل به دلیل تبلیغات سوء آن در فضای مجازی مبنی بر بی ضرر بودن آنها در میان جوانان مصرف می شود.

 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تا این مسئله تبدیل به یک موضوع اجتماعی نشود و مردم پای کار نیایند، این مسئله حل نمی شود. ما باید بسترهای لازم را برای همه بخش ها و نهادها و سازمان ها فراهم کنیم. بخشی از این بسترها در دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش و صدا و سیما فراهم شده و بخشی هم در حال انجام است و همچنین یک کارگروه و یک کارگاه آموزشی در همه استان ها راه اندازی شده که زمینه های اجرایی آن هم در حال انجام است.

 وی با اشاره به اصلاح قانون در خصوص برخورد با مواد مخدر گل خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده با توجه به اینکه هر روز مسایل جدیدی در جامعه بروز می کند، قوانین خوب هم باید به روز شوند. یکی از پیشنهادات ما روزآمد کردن قوانین است چون قوانین علاوه بر اینکه باید برای قاچاقچیان و هنجارشکنان بازدارنده باشد، باید برای دست اندرکاران نیز سهولت داشته باشد لذا ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان یکی از خواسته های ستاد مبارزه با مواد مخدر است و همچنین مدت زمان نگهداری قوانین نیز باید افزایش یابد که ریاست مجلس هم دستور سریع نسبت به اصلاح قوانین را صادر کردند.

 وی گفت: در حوزه مصرف مواد مخدر کارمندان کمیسیون های مخصوص وجود دارند که آنها می توانند این مسئله را پیگیری کنند.

مومنی اظهار کرد: علت 55 درصد طلاق ها، جرایم و جنایت ها مربوط به اعتیاد است.
منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: