۰

ادامه تلاش عراق برای ایفای نقش مثبت در قبال ایران و آمریکا

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد در مورد بحران موجود پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و تشدید تنش‌های بین ایران و آمریکا، عراق همچنان در نقش بزرگی ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۸۹۰۷۳
۱۰:۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق شامگاه سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود در بغداد تاکید کرد: «در مورد بحران موجود پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و تشدید تنش‌های بین ایران و آمریکا، عراق همچنان در نقش بزرگی ایفا می‌کند و ما روند دیپلماتیک فعالی را در این زمینه در پیش گرفته ایم.»

عبدالمهدی افزود: «ما از ارسال و دریافت پیام‌ها در این زمینه استقبال می‌کنیم و حتی افرادی را برای حل بحران موجود و دستیابی به راه حل‌های مطلوب اعزام کرده ایم.»

وی گفت: «عراق نقش خود را در این زمینه ایفا کند چرا که عراق کشوری محوری در این زمینه است و همه کشور‌هایی که ما اخیرا با مسئولان آن‌ها دیدار کردیم، بر اهمیت نقش عراق در این پرونده تأکید و عراق را برای ایفای نقش در آن تشویق و با ما اعلام همبستگی کردند.»

نخست‌وزیر عراق گفت: «ما با وزیر خارجه آلمان دیدار کردیم و در مورد این موضوعات توافق و همگرایی خوبی بین طرفین وجود داشت. او پس از دیدار با ما به تهران رفت. همچنین ما فردا با وزیر خارجه عمان در بغداد دیدار خواهیم کرد و همه این سفر‌ها در چارچوب رایزنی‌های موجود در مورد بحران اخیر صورت می‌گیرد. به علاوه وزرا و سفرا و نمایندگان ما به صورت مداوم با همه طرف‌ها در ارتباط و تماس هستند.»

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد سفر روز چهارشنبه وزیر امور خارجه عمان به بغداد و نقش این سفر در مهار تنش‌های بین ایران و آمریکا گفت: «بحران بین ایران و آمریکا در حیطه اختیارات ما نیست تا بتوانیم دستاوردی در آن داشته باشیم یا چیزی را محقق سازیم. دو طرف این بحران دارای مواضع قوی و بسیار مؤثر هستند، نه ایران ضعیف است و نه آمریکا؛ نه ایران کم تأثیر است و نه آمریکا.»

عبدالمهدی ادامه داد: «دستاورد ما در واقع همه این تلاش‌هایی است که از سوی عمان، عراق، اروپا یا نخست‌وزیر ژاپن به کار گرفته می‌شود تا در مرحله نخست اوضاع را آرام و بحران را حل کنیم و پیام‌های مثبت را انتقال دهیم. همه طرف‌ها اعلام کرده اند نمی‌خواهند به سوی جنگ پیش بروند و همه جنگ را برای همه طرف‌ها هزینه بردار می‌دانند.»

وی گفت: «با این حال، ما در سیاست می‌توانیم مواضع را ارزیابی کنیم، ولی احکام مطلق در سیاست وجود ندارد و ممکن است روند تحولات به دلیل یک حادثه کوچک که در زمان غیر مناسب و شرایط متشنج رخ می‌دهد، تغییر کند.»

عادل عبدالمهدی تاکید کرد: «همه طرف‌ها با جنگ مخالف هستند، اما آیا به صلح رسیده ایم؟ آیا به ایجاد زیرساخت‌ها برای مذاکره رسیده ایم؟ خیر هنوز نرسیده ایم.»

نخست‌وزیر عراق در پایان گفت: «سرفصل‌های اصلی سفر وزیر خارجه عمان رایزنی در مورد بحران کنونی منطقه است,، ولی جزئیات آن پس از اینکه سفر انجام گرفت روشن خواهد شد.»
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: