۰

آسیب‌های جدی استفاده از ظروف پلاستیکی

پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، در طرحی تحقیقی روی محتویات ۳۰نمونه از بطری‌های پلاستیکی، به نشت فتالات‌ها، به عنوان یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های پلاستیکی پی بردند.
کد خبر: ۱۸۸۷۶۷
۱۶:۱۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، در این پژوهش که به سرپرستی دکتر پوریا بی‌پروا، عضو هیئت علمی گروه علوم پایه این دانشگاه، بر روی محتویات ۳۰ نمونه از بطری‌های پلاستیکی یک‌بار و چند بار مصرف، برای ذخیره‌سازی آب (آب معدنی بطری شده)، انواع عرقیجات (عرق بهار، نعنا، کاسنی، گلاب، آویشن و …..) و ترشیجات (آب نارنج، سرکه، آبغوره، آبلیمو) انجام شد، نشت فتالات‌ها، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های پلاستیکی مشاهده شد.

وی گفت: امروزه بطری‌های پلاستیکی به عضو ثابت زندگی روزمره بسیاری از انسان‌های روی کره خاکی تبدیل شده است و در روزهای گرم تابستان کمتر کسی را خواهید دید که بطری آب معدنی یا قمقمه پلاستیکی در دست نداشته باشد و این تفکر اشتباه، در جامعه به یک رفتار نامناسب تبدیل شده است که، بطری‌ها و ظروف پلاستیکی یک بار مصرف مجدداً برای ذخیره و نگهداری آب و مایعات غذایی برای طولانی مدت به‌کار گرفته می‌شود.

بی‌پروا با بیان اینکه که خطرات نشت مونومرها، مواد پلیمری و افزودنی‌های پلاستیکی، در برابر گرما و مواد اسیدی مانند انواع ترشیجات و آبلیمو به طور قابل توجه و حادتری افزایش پیدا کرده و خطرات بیشتری را متوجه بدن انسان می‌کند، افزود: هرچه مدت زمان ذخیره‌سازی طولانی‌تر و دمای نگهداری بیشتر باشد، نشت مواد پلاستیکی بیشتر خواهد شد. همچنین در مواد اسیدی نسبت به نمونه‌های آب و عرقیجات با pH خنثی شاهد نشت بیشتر مواد پلیمری هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در مواقعی که به ناچار مجبور به استفاده از ظروف پلاستیکی هستیم، گفت: به کار بردن شرایط درست استفاده از این ظروف برای کاهش خطرات ایجاد شده بسیار تعیین‌کننده می‌تواند باشد.

وی با تاکید بر اینکه ظروف پلاستیکی اعم از بطری‌ها و سایر ظروف گزینه مناسبی برای نگهداری مواد غذایی مانند آب، سرکه، انواع عرقیجات، روغن و آبلیمو نیستند، توصیه کرد: تا حد امکان نیز از استفاده مجدد بطری‌های پلاستیکی باید خودداری شود و ظروف و بطری‌های شیشه‌ای بهترین گزینه برای نگهداری مواد غذایی هستند.

بی‌پروا تصریح کرد: فتالات‌ها که بیش از ۲۵ نوع آن در محصولات تجاری متفاوت استفاده می‌شود نه تنها از طریق بطری‌ها و ظروف پلاستیکی بلکه به واسطه بسیاری از محصولات پلاستیکی دیگر شامل انواع اسباب‌بازی‌ها، قطعات خودروها، مواد به کار رفته در بسته‌بندی مواد غذایی، مواد پاک کننده، وسایل آرایشی و بهداشتی، وسایل و تجهیزات پزشکی- آزمایشگاهی، وسایل خانه و لباس نیز با ما در تماس هستند.

وی با اشاره به اینکه فتالات‌ها و افزودنی‌های پلاستیکی می‌توانند از طریق تأثیرگذاری بر غدد درون‌ریز باعث ایجاد اختلال در عملکرد و ترشح هورمون‌های بدن شوند، اظهار کرد: اوتیسم، پرخاشگری، بیش فعالی و کاهش سطح هوش در کودکان، ناباروری در مردان، بروز توده‌های غیر سرطانی در بافت رحم زنان نیز از دیگر نتایج ظهور این مواد در زندگی روزمره ما محسوب می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، بی‌پروا در پایان خاطرنشان کرد: امکان بروز انواع سرطان، افسردگی و دیابت به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های عصر حاضر نیز بی‌تأثیر از کاربرد پلاستیک‌ها نیست.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: