۰

اجلاس‌های مکه سیاسی بازی با حرمین شریفین است

یک رسانه نزدیک به قطر، اقدامات عربستان برای برگزاری سه اجلاس در شهر مکه مکرمه طی روزهای آتی را سیاسی بازی جدید ریاض با حرمین شریفین توصیف کرد.
کد خبر: ۱۸۸۲۵۳
۱۲:۲۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، وبگاه خبری تحلیلی الخلیج اونلاین -نزدیک به قطر- نوشت، بار دیگر عربستان سعودی به دلیل سیاسی کردن حرمین شریفین مورد انتقاد قرار گرفته است آن هم پس از اقدامات گسترده امنیتی و تدابیر سخت برای عبور و مرور در شهر مکه مکرمه و پیرامون حرم امن الهی که همزمان با برگزاری سه اجلاس به دعوت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در این شهر اتخاذ شده است.

به گزارش وبگاه خبری «الخلیج اونلاین»، شیخ عبدالرحمن السدیس، رئیس کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی هم مسئول دفاع از رفتار مقامات سعودی شده و از زائران بیت الله الحرام خواسته است در برگزاری موفق سه اجلاس مذکور که ظرف چند روز آینده در سطح سران کشورهای اسلامی، عربی و شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌شود مشارکت کنند. یک مقام امنیتی عربستان هم از همه زائران خواسته است در این زمینه همکاری کنند.

السدیس، امام و خطیب مسجد الحرام در مکه مکه گفت: عمره‌گزاران و زائران در ایام برگزاری سه اجلاس با کم کردن ازدحام در زیارت بیت الله الحرام در برگزاری موفق این اجلاس‌ها که تقریبا به طور همزمان برگزار می‌شود سهیم باشند.

درخواست السدیس برای صدها هزار نفر از عمره‌گزارانی که از کشورهای مختلف برای زیارت مسجد الحرام آمده‌اند، تحریک آمیز بوده است.

به رغم شلوغی شهر مکه از جمعیت زائران و عمره‌گزاران در ماه مبارک رمضان و بخصوص در ده روز آخر ماه، شاه سعودی این شهر مقدس را مکان برگزاری سه اجلاس سیاسی قرار داده که قرار است شخصیت‌های برجسته عربی در آن حضور یابند تا به تعبیر خودشان میان کشورهای برادر برای تقویت ثبات و امنیت منطقه رایزنی و هماهنگی شود.

این در حالی است که شایسته بود برگزاری دو اجلاس سران عرب و شورای همکاری خلیج فارس که تدابیر امنیتی سختگیرانه‌ای برای آن وضع شده در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شود؛ چرا که این اقدامات برای زائران بیت الله الحرام در ایام ماه مبارک رمضان دردسرساز شده است.

دو اجلاس سران سران عرب و سران شورای همکاری خلیج فارس قرار است همزمان با اجلاس سران کشورهای اسلامی در سی و یکم ماه مه برابر با 26 رمضان در شهر مکه برگزار شود.

سیاسی سازی شعائر دینی

الخلیج اونلاین نوشت، این نخستین بار نیست که عربستان با سیاسی کردن حرمین شریفین آنجا را صحنه برپایی کنفرانس‌ها و اختلاف‌های سیاسی کرده است و پیش‌تر هم از طریق همین مقدسات اسلامی بر کشورهای فشار آورده تا خواسته‌های آن را پیاده کنند.

اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای سفر حجاج قطری به سرزمین وحی از زمان بروز بحران خلیج فارس و محاصره قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن 2017، خود نمونه ای از نقض حقوق بشر و سیاسی کردن حج است که نهادهای بین المللی حقوق بشری و اسلامی هم با آن مخالفند.

قطر تنها کشوری نیست که مردم آن با کارشکنی‌های عربستان برای ادای مناسک حج و عمره روبرو هستند. کشورهای دیگری هم به رغم داشتن مشکلات معیشتی و انسانی با همین قضیه روبرو هستند.

در یمن هم به دلیل اختلاف‌ها و جنگ عربستان علیه این کشور، ریاض محدودیت‌های شدیدی را برای حجاج یمنی اعمال کرده و از دادن مجوز برای ادای مناسک حج به آنها خودداری می‌کند.

اخیرا هم وزارت اوقاف دولت نجات ملی یمن، رژیم سعودی را متهم کرد که از ورود مردم استان‌های شمالی یمن به عربستان برای ادای مناسک عمره به رغم داشتن گذرنامه و مدارک لازم ممانعت می‌کند به این بهانه که این استان‌ها تحت تسلط دولت نجات ملی یمن است.

اسماعیل ضیف الله، معاون وزارت اوقاف یمن در این باره گفت: سیاسی کردن مناسک حج و عمره امری مردود است. هر مسلمانی حج دارد به حج یا عمره برود و هیچ کسی حق ندارد وی را از زیارت بیت الله الحرام منع کند.

مقامات سعودی از سال 2016 هم با صدور تصمیمی مانع از ادای مناسک حج و عمره فلسطینیان مقیم کشورهای عربی می‌شود به این بهانه که از این طریق از ورود عناصر تروریستی به عربستان جلوگیری می‌کند.

حکومت سعودی لیبیایی‌ها را هم به دلیل نداشتن گذرنامه الکترونیکی از سفر حج محروم کرده است و حتی گزارش‌های خبری حاکی است مقامات سعودی عمره گذاران لیبیایی را بازداشت و آنها را تحویل نیروهای خلیفه حفتر(مخالف حکومت دولت وفاق ملی لیبی) داده و در زندان «قرناده» این کشور به سر می‌برند.

نارضایتی از انحصار

بسیاری از کشورهای اسلامی از انحصار مدیریت حج و حرمین شریفین در دست رژیم آل سعود و استفاده از آن در راستای منافع سیاسی خودش ناراضی هستند.

در ژانویه 2018 شماری از کشورهای اسلامی به مدیریت ریاض بر مناسک اسلامی ابراز بی اعتمادی کردند. در مالزی یک کمیته بین المللی برای نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین و مشاعر اسلامی و همچنین اماکن تاریخی، اسلامی تشکیل شد.

این کمیته در آن زمان گفت که درصدد است مانع استفاده اراضی مقدس اسلامی برای اغراض سیاسی شود و اقدامات توسعه عمرانی حکومت سعودی را که مانع از بین رفتن هویت اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره می‌شود متوقف خواهد کرد.

بنا به وظیفه تعریف شده برای کمیته مذکور این کمیته درصدد است انحصار مدیریت اماکن مقدس را از عربستان بگیرد تا ضمن حفظ جان حجاج و عمره گزاران به دلایلی که قانع کننده نیست با احساسات زائران مشتاق بیت الله الحرام بازی نشود.

این کمیته همچنین تلاش خواهد کرد مطمئن شود که عربستان در توزیع سهمیه حج و عمره میان کشورهای اسلامی به صورتی عادلانه رفتار کرده و از سیاسی کردن عبادات دینی خودداری می‌کند.

این کمیته قرار است درباره استفاده عربستان از اراضی مقدسه اسلامی در طول یک سال گذشته تاکنون برای اهداف سیاسی تحقیق کرده و ضمن رضد تخلفات میدانی توصیه‌های لازم را به این کشور ارائه دهد.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: