۰

تلاش روسیه برای ایفای نقش پررنگ در افغانستان

منابع خبری اعلام کردند که اعضای دفتر سیاسی طالبان، چهره‌های اثرگذار و سران جریان‌های سیاسی افغانستان به مسکو رسیده‌اند تا امروز برای دومین بار در این کشور با یکدیگر رایزنی کنند.
کد خبر: ۱۸۸۱۷۱
۱۳:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، سفارت روسیه هفته گذشته اعلام کرد که برای گرامیداشت از صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان نشستی را با حضور جریان‌های سیاسی و چهره‌های اثرگذار افغان همچنین طالبان برگزار خواهد کرد.

در حالی که نشست بین‌الافغانی قطر با ناکامی روبرو شد اما قرار است امروز دومین نشست بین‌الافغانی درباره صلح افغانستان در مسکو برگزار شود.

گفته می‌شود که در این نشست حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان، حنیف اتمر و برخی دیگر از چهره‌های تاثیرگذار شرکت کرده‌اند.

هیئت 14 نفری طالبان نیز وارد روسیه شده است. در این هیئت علاوه بر «ملا برادر»، «شیر محمد عباس ستانکزی»، «شهاب الدین دلاور»، «سید رسول»، «عبدالسلام حنفی»، «ملا محمد فاضل آخند»، «مولوی امیرخان متقی»، «ملا عبداللطیف منصور»، «محمد حنیف»، «سهیل شاهین»، «ملا خیرالله خیرخواه»، «مولوی محمد نبی عمری»، «ملا نورالله نوری» و «مولوی محمد حسن» نیز حضور دارند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته گفت که اعضای ارشد طالبان از جمله ملاعبدالغنی برادر با چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو دیدار خواهد کرد.

از سوی دیگر، بی.بی.سی به نقل از ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت که در این نشست که به مناسبت صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه-افغانستان برگزار خواهد شد، برخی از دیپلمات‌های افغان نیز دعوت شده‌اند.

نخستین میزبانی مسکو از چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان اوایل ماه فوریه سال گذشته میلادی بود. در پایان آن نشست، سیاسیون افغانستان و طالبان توافق کردند تا دومین دیدارشان در 21 آوریل سال جاری میلادی در دوحه پایتخت قطر باشد. اما این دیدار به دلیل مخالفت دولت افغانستان و فهرست غیرمنطقی 250 نفره لغو شد.

پیش از این نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که نشست احزاب سیاسی با طالبان منجر به تشکیل حکومت موقت در افغانستان خواهد شد.

نشست احزاب سیاسی افغانستان با طالبان در شرایط حساسی برگزار می‌شود زیرا از یک طرف آمریکا به توافقات نسبی با طالبان ظاهرا دست یافته است و دولت کابل نیز نگران در حاشیه قرار گرفتن از تحولات است.

دولت افغانستان میانه خوبی با احزاب سیاسی این کشور ندارد و سران احزاب دولت را بارها به انحصار قدرت و تک روی در مسائل ملی متهم کرده‌اند و طالبان نیز با درک این مسئله به دنبال استفاده از این خلاء هستند تا دولت را بیش از گذشته از تحولات در روند صلح به حاشیه رانده و به صورت مستقیم وارد معامله با احزاب سیاسی شود.

روسیه نیز که از توافق پنهانی آمریکا با طالبان نگران است با درک این مسئله تلاش می‌کند تا نقش پررنگی را در نظام سیاسی آینده افغانستان داشته باشد.

روسیه با درک اینکه طالبان در تعیین نظام سیاسی آینده افغانستان نقش قابل توجهی خواهد داشت زمینه مذاکرات احزاب سیاسی با اعضای دفتر سیاسی این گروه را فراهم کرده است تا ابتکار تشکیل نظام سیاسی آینده این کشور را به دست گیرد و در آینده سیاسی این کشور تاثیرگذار شود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: