۰

ایران بهانه جدید ترامپ برای فروش سلاح به عربستان

یک سناتور آمریکایی می‎گوید قصد دولت ترامپ از اغراق درباره تهدیدهای برخاسته از ایران، فراهم کردن شرایط برای فروش تسلیحات به عربستان بدون جلب رضایت کنگره است.
کد خبر: ۱۸۷۸۹۵
۱۱:۴۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت آمریکا در پیامی توئیتری هشدار داد که قصد ترامپ از تهدید جلوه دادن ایران، مهیا کردن شرایط برای فروش بمب (تسلیحات) بیشتر به عربستان سعودی است.

این در حالی است که کنگره آمریکا طی ماه‌های گذشته به دلیل نگرانی پیرامون استفاده از این تسلیحات در جنگ یمن، مانع از فروش آنها شده است.

مورفی در این باره نوشت: این موضوع به گوشم رسیده که ممکن است ترامپ از خلاء موجود در قانون کنترل تسلیحات برای اقدام جدیدی در راستای فروش مقادیر زیادی بمب به عربستان سعودی استفاده کند و اوضاع را به گونه‌ای پیش ببرد که حق اعتراض کنگره را سلب کند. شاید این مسئله همین هفته اتفاق بیفتد.

گفتنی است به موجب برخی بندهای قانون کنترل تسلیحات، در صورت بروز وضعیت اضطرار ملی، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بدون کسب رضایت کنگره، با فروش تسلیحات به دیگر کشورها موافقت کند.

این در حالی است که آمریکا طی هفته‌های اخیر بدون ارائه هیچ مدرکی سعی به ناآرام جلوه دادن منطقه از بابت تهدیدهای ایران داشته است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تلاش می‌کنند تا ایران را در حادثه بندر الفجیره و حمله به خطوط انتقال نفت عربستان سعودی مقصر جلوه دهند.

از سوی دیگر، به نظر نمی‌آید که کنگره علیرغم توضیحات دولت ترامپ، درباره ادعای آنها مبنی بر افزایش سطح تهدیدهای ایران قانع شده باشد.

این در حالی است که کنگره طی ماه‌های گذشته، تلاش‌هایی هرچند ناکام برای قانع کردن ترامپ به قطع حمایت نظامی از عربستان سعودی در تجاوز به یمن داشته است و با فروش تسلیحات به این کشور به شدت مخالف است.
منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: