۰

کابل اول خرداد متفاوتی را تجربه کرد

کابل پایتخت افغانستان در نخستین روز خرداد ماه به دلیل هشدارها در باره پایان دوره کاری «اشرف غنی» شاهد تدابیر امنیتی در میدان های اصلی شهر بود.
کد خبر: ۱۸۷۸۱۹
۱۳:۱۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، «فردوس فرامرز» سخنگوی فرماندهی پلیس کابل روز چهارشنبه تایید کرد که حضور نیروهای دولتی، در میدان های اصلی شهر تدابیر پیش گیرانه برای تظاهرات احتمالی است.
خبرنگار ایرنا در کابل نیز شاهد حضور خودروهای نهادهای مختلف نیروهای دولتی در برخی از میدان های کابل بود که حال هوای شهر را نسبت به روزهای گذشته متفاوت ساخته بود.

چهارراهی «کلوله پشته» در شمال غرب شهر کابل با حضور نیروهای امنیتی، پلیس وارتش، باعث سنگینی ترافیک شده بود اما مسیر منتهی به مرکز شهر بطور کامل مسدود نبود.
شهروندان کابل هم در شبکه های اجتماعی تصاویری از حضور بیشتر نیروهای دولتی در مناطق مهم شهر منتشر کرده اند که حاکی از تدابیر احتمالی است.

زمستان سال گذشته کمیسیون انتخابات تقویم نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 را ششم مهرماه اعلام کرد که این تقویم با پیش بینی قانون اساسی تفاوت زمانی داشت.
در قانون اساسی افغانستان اول خرداد ماه سال پنجم پایان کار رئیس جمهوری و برگزاری انتخابات پیش بینی شده است.
اما براساس مشکلاتی که در کمیسیون انتخابات مبنی بر تقلب های گسترده در انتخابات های سال 1393 ریاست جمهوری و 97 مجلس رخ داد، زمان کافی برای آمادگی و برگزاری انتخابات در اختیار این نهاد نبود.
با این اعلام کمیسیون، 12 گروه از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امسال افغانستان با ادامه کار رئیس جمهوری پس از اول خرداد ماه مخالفت و خواستار کناره گیری وی شدند.
این نامزدها طرح دولت موقت را برای پیش برد امور دولتی بجای اشرف غنی ارائه کردند.
اما ریاست جمهوری از دادگاه عالی افغانستان که تنها مرجع برای تفسیر قانون اساسی این کشور است، خواستار مداخله شد.

دادگاه عالی افغانستان در اول اردیبهشت، زمان کاری اشرف غنی را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج نهایی، تمدید کرد.
این اقدام دادگاه عالی با واکنش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مواجه شد.

نامزدها از دادگاه عالی خواستند که در هر شرایط استقلال خود را حفظ کند تا کشور با بحران مواجه نگردد. آنها این تصمیم دادگاه را خلاف قانون دانستند.
این 12 گروه انتخاباتی ، چندین بار رئیس جمهوری را متهم به استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی کرده است. ادعایی که دولت آن را رد می کند.
نامزدها طی چند روز گذشته منتهی به اول خرداد ماه، تاکید داشتند در مرحله نخست تلاش می کنند از مسیرهای قانونی رئیس جمهوری را مجبور به کناره گیری کنند.
آنها افزودند: اگر این روش به نتیجه مطلوب نرسید، اعتراضات مدنی به راه می اندازند.
«محمدحنیف اتمر» یکی از نامزدهای ریاست جمهوری گفت: از اول خرداد ماه باید حکومت سرپرست ایجاد شود.

وی افزود: رئیس جمهور با تاکید بر ادامه‌ کار بعد از اول خرداد، به عزت و جایگاه ریاست‌ جمهوری آسیب می رساند.
اتمر هشدار داد که آسیب رساندن به جایگاه ریاست جمهوری و مشروعیت نظام، باعث ایجاد بحران در کشور خواهد شد.

نخستین روز خردادماه با آمادگی دولت برای جلوگیری از تظاهرات احتمالی معترضان آغاز شد .
«نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان در ساعات منتهی به ظهر امروز، در صفحه اجتماعی خود نوشت که مسیر منتهی به مرکز شهر بطور کامل بروی ترافیک گشوده شد.
اینکه در روزهای آینده چه رخ خواهد داد و نامزدان با توجه به هشدارهای قبلی چه اقدامی می کنند، زمان پاسخ خواهد داد.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: