۰

اشتغال فارغ‌التحصیلان تا چه میزان محقق شده است؟

در حالی که بر اساس طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار بود طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد ۲۳۵ هزار نفر تحت عنوان کارورز جذب بنگاه‌های اقتصادی شوند، اما فقط ۲۴ هزار نفر جذب شدند.
کد خبر: ۱۸۷۷۳۰
۱۳:۳۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان از سال ۹۶ تحت عنوان طرح کارورزی آغاز شد؛ طرحی که طی آن قرار بود طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد ۲۳۵ هزار دانش آموخته جویای کار جذب بازار کار شوند.

اما بر اساس آخرین گزارشات، تا فروردین امسال بیش از ۳۹۱ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار در سامانه کارورزی ثبت نام کردند و ۱۰۶ هزار نفر واجد شرایط شدند.

همچنین برای جذب کارورزان ۲۹ هزار کارگاه و بنگاه اقتصادی به عنوان متقاضی جذب این افراد در سامانه اعلام آمادگی کردند که «داشتن زیرساخت‌های جذب کارورز» و «دارا بودن ظرفیت‌های آموزش و انتقال دانش» به کارجویان در حین کار دو شرط مهم کارگاه‌ها برای جذب کارورز بود.

اما با بررسی صلاحیت بنگاه‌های متقاضی جذب کارورزان، از بین ۲۹ هزار کارگاه متقاضی در نهایت برای ۱۳ هزار و ۱۶۰ بنگاه مجوز جذب کارورز صادر شد و ۲۴ هزار نفر برای طی کارورزی در دوره‌های ۴ تا ۶ ماهه متناسب با نوع فعالیت، در ۱۳ هزار بنگاه واجد شرایط جذب شدند.

کارورزانی که در بنگاه‌ها و واحد‌های اقتصادی جذب می‌شوند در طول مدت دوره مشمول دریافت کمک هزینه می‌شوند و ماهیانه یک سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار معادل حدود ۳۷۰ هزار تومان از سوی دولت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

همچنین کارفرمایان بنگاه‌هایی که نسبت به جذب کارورزان اقدام کنند تا دو سال از پرداخت حق بیمه این افراد معاف خواهند شد.

اما به رغم اینکه برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ جذب ۲۳۵ هزار دانش آموخته جویای کار تحت عنوان کارورز هدف گذاری شده بود، طی مدت مذکور فقط ۲۴ هزار نفر جذب شدند. از روزی که این افراد تحت عنوان کارورز فعالیت خود را آغاز می‌کنند دولت مشمول پرداخت دو هزینه می‌شود. نخست این که کارورزان تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند که اعتبارات آن باید پیش از اجرا تأمین می‌شد، اما فرایند تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و همچنین انعقاد قرارداد با بیمه زمان بر شد.

همچنین هزینه دیگری که دولت متحمل می‌شود، پرداخت کمک هزینه آموزشی ماهیانه به کارورزان است. فرایند تأمین بودجه این بخش نیز زمان‌بر بود به نحوی که برای سال ۹۶ تا اسفندماه هیچ اعتباری برای پرداخت کمک هزینه کارورزان از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار نشد.

در سال ۹۷ البته فرایند جذب کارورزان سرعت گرفت، اما به دلیل فضای رکود اقتصادی، استقبال برای جذب کارورز توسط کارفرمایان کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، تأخیر در تخصیص اعتبار و فضای رکود بر بنگاه‌ها دو عامل عقب ماندگی طرح اشتغال فارغ التحصیلان از اشتغال ۲۳۵ هزار نفری در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود که فقط منجر به جذب ۲۴ هزار کارورز شد.
منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: