۰

صحن مجلس نمایندگان افغانستان شاهد جنجال بود

شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، صبح روز یکشنبه اجازه ندادند «میر رحمان رحمانی» روی صندلی ریاست مجلس بنشیند، جنجالی که ورود نیروهای امنیتی به صحن را به دنبال داشت.
کد خبر: ۱۸۷۵۰۲
۱۲:۲۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
 شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، صبح روز یکشنبه اجازه ندادند «میر رحمان رحمانی» روی صندلی ریاست مجلس بنشیند، جنجالی که ورود نیروهای امنیتی به صحن را به دنبال داشت.

 نمایندگان معترض معتقدند رحمانی روز گذشته نتوانست اکثریت آرا را به‌دست بیاورد و براساس قوانین داخلی مجلس، نمی تواند رئیس باشد.
آنان خواهان برگزاری انتخابات جدید برای کرسی ریاست مجلس هستند.

روز گذشته رحمانی با کسب 123 رای، از سوی رییس موقت مجلس به عنوان رییس مجلس نمایندگان معرفی شد اما بعدازظهر دیروز، «کمال ناصر اصولی»، رقیب وی و شماری دیگر از نمایندگان مجلس با انتخاب او به عنوان رئیس مجلس مخالفت کردند.

«غلام حسین ناصری» از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان به خبرنگار آوا، گفت: روز گذشته 244 نفر رای دادند که مطابق قوانین داخلی مجلس ، همان 123 نفر می‎شود.
وی تاکید کرد که رحمانی رئیس است و باید بر صندلی ریاست بنشیند.

جنجال بر سر تصاحب کرسی های هیات رئیسه مجلس باعث شده است که نیروهای امنیتی برای مهار خشونت های احتمالی، داخل پارلمان شوند.
نمایندگان افغانستان (به پشتو: ولسی جرگه) مجلس نمایندگان مردم افغانستان در شورای ملی می‌باشد.
مجلس نمایندگان افغانستان مجموعه‌ای از نمایندگان تمامی استانهای افغانستان می‌باشد که به صورت مستقیم از طریق انتخابات برای یک دوره پنج ساله توسط مردم انتخاب می‌شوند.

این مجلس داری 250 کرسی می‌باشد که 10 کرسی به عشایر و 68 کرسی سهمیه زنان می‌باشد.
سابقه مجلس نمایندگان به دوره نادرخان و به سال 1310 می‌رسد. از آن زمان تا کودتای داوود خان، نمایندگان مجلس از طرف شاه تعیین می‌شد. پس از کودتای داوود خان تا سقوط طالبان در یک دوره کوتاه در زمان نجیب الله مجلس نمایندگان تشکیل شد.

پس از سقوط طالبان در سال 1384 پس از سال‌ها پانزدهمین دوره مجلس نمایندگان تشکیل شد .
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: