۰

افشاگری الاخباردرباره نقش عربستان در پرونده هسته‌ای اردن

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با استناد به چند سند محرمانه فاش کرد عربستان و اردن برای هسته‌ای شدن این کشور توافق را امضا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۸۶۶۰۱
۱۴:۴۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه الاخبار لبنان در پایگاه اینترنتی خود با انتشار اسناد سری درباره پرونده هسته‌ای اردن نوشت: آمریکا دیرهنگام در تلاش اردن برای همکاری با روسیه در زمینه هسته‌ای بویژه بخش سرمایه‌گذاری در ذخایر اورانیوم اردن ورود کرد و عربستان نیز شیوه آمریکا را در پیش گرفت و از اختلافات آمریکا با روسیه،  ضعیف بودن وضع اقتصادی اردن و نیاز این کشور به حمایت مالی از این طرح بهره برداری کرد. در حالی که واشنگتن، امان را به علت همکاری هسته‌ای با مسکو سرزنش کرد، عربستان غنی‌سازی اورانیوم اردن را مشروط به انجام اینکار در مرز‌های دو کشور، اما در خاک عربستان دانست.

الاخبار به اسناد محرمانه اردنی و سعودی دست یافته است که درباره ماهیت این پرونده و جدال کنونی درباره آن است. این مدارک مربوط به سال ۲۰۱۶ یعنی پیش از امضای توافقنامه‌هایی است که بین امان و ریاض برای همکاری در زمینه استخراج اورانیوم و انجام پژوهش‌های مفید برای راه‌اندازی دو نمونه آزمایشی دو راکتور هسته‌ای در اردن به امضا رسیده است.

یکی از توافقنامه‌ها مارس گذشته با اعزام ۱۳ جوان سعودی به اردن با هدف آموزش نحوه استخراج اورانیوم به آن‌ها اجرایی شد.

روزنامه الاخبار امروز دو سند محرمانه اردنی و یک سند محرمانه سعودی و همچنین اطلاعات به دست آمده از بیش از یک سند محرمانه سعودی را منتشر می‌کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: