۱

هدیه جدید ترامپ به عربستان و مصر

کاخ‌سفید تایید کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حال بررسی تروریستی خواندن گروه اخوان‌‌المسلمین است.
کد خبر: ۱۸۶۰۴۳
۱۰:۴۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید روز سه‌شنبه (دهم اردیبهشت) در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز که از چنین قصدی در کاخ سفید خبر داده، گفت: "که رئیس جمهوری درباره این تصمیم با مشاوران امنیت ملی و رهبران منطقه‌ای که نگرانی‌های مشترکی درباره این گروه‌ داشته‌اند، تبادل نظر کرده است."

 
نیوریوک تایمز در گزارشی که منتشر کرده، آورده کاخ ‌سفید از مشاوران امنیت ملی خود خواسته به دنبال راهی برای وضع تحریم اخوان المسلمین باشند.
 

به گزارش این روزنامه آمریکایی این روند پس از دیدار سه هفته پیش میان دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر که به واشنگتن آمده بود، آغاز شده است.

 
نیویورک تایمز می‌گوید طی آن جلسه که پشت درهای بسته و محرمانه برگزار شد، دو رهبر بر سر تروریست اعلام کردن گروه اخوان المسلمین رایزنی کرده‌اند.

 

براساس این گزارش، مایک پومپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید از حامیان چنین تصمیمی هستند در حالی که به نوشته نیویورک تایمز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برخی از دیپلمات‌ها، وکلا و کارمندان خبره کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید نسبت به وجاهت قانونی و تبعات چنین تصمیمی اظهار نگرانی جدی کرده‌اند.
 

به نوشته رویترز، مبنا و پایه های حقوقی قرار دادن گروه اخوان المسلمین در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی روشن نیست و برخی از مقام های سابق آمریکایی قراردادن این گروه در فهرست تروریستی را براساس استانداردهای قانونی مورد تردید قرار داده‌اند و می‌گویند مشخص نیست که آیا این گروه دست به «فعالیت‌های تروریستی» زده باشد که شهروندان آمریکا یا امنیت ملی را تهدید کند.

 
از اخوان‌المسلمین که خود را یک جنبش سیاسی-اجتماعی اسلام‌گرا معرفی می‌کند به عنوان بزرگترین گروه سیاسی اهل سنت در جهان یاد می شود که میلیون‌ها عضو و هوادار در کشورهای عربی دارد؛ گروهی که عربستان سعودی به شدت با آن مخالف است.
 

طی چند سال اخیر، نام این گروه در جریان قیام مردم مصر علیه حسنی مبارک برجسته شد. محمد مرسی از رهبران اخوان المسلمین پس از سرنگونی حسنی مبارک در نخستین انتخابات سراسری مصر به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد اما کمی بعد با کودتای ارتش و حمایت عربستان از قدرت ساقط و زندانی شد.

 
احتمال تروریستی اعلام شدن اخوان المسلمین واکنش کشورهای منطقه را هم برانگیخت. قطر و ترکیه از حامیان اخوان المسلمین شمرده می‌شوند. بسیاری از سران اخوان المسلمین مصر به این دو کشور رفته و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. این موضوع با مخالفت مصر و عربستان سعودی مواجه شده است.
 

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه درباره تصمیم احتمالی آمریکا برای درج نام اخوان المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام کرد: «این تصمیم علاوه بر تشدید دشمنی با اسلام در اروپا و آمریکا، به تقویت احزاب راست‌ افراطی در سایر مناطق منجر خواهد شد.»
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
هر قلاده یک بهایی داره.مبارکه،بعدش هم قطار قطارکه.