۰

سرکوب مسلمانان اویغور در قلب جاده و کمربند چین

«کمربند و جاده» یکی از عوامل و فاکتورهای مهم در پشت اصرار دولت مرکزی چین برای تحت کنترل در آوردن سین کیانگ،یک بار برای همیشه است.
کد خبر: ۱۸۵۸۱۰
۱۶:۲۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، طرح «جاده و کمبرند» که برای اولین بار از سوی «شی جینپینگ»، رئیس جمهوری چین در سال 2013 میلادی معرفی شد و یک پروژه تریلیون دلاری برای ساخت سیستمی برای متصل کردن جاده ها،ریل ها،پل ها،بنادر،تاسیسات نفتی و گازی،شبکه های تامین برق و دیگر زیرساخت هایی است که برای تقویت روابط تجاری چین با اتحادیه اروپا،آسیای جنوب شرقی،آفریقا و مناطقی که بین آنها وجود دارد،مورد استفاده قرار می گیرد به یکی از ابزار حکومت کمونیستی چین برای سرکوب مسلمانان اویغور تبدیل شده است.

تاجران به طور آزادانه در منطقه اقتصادی ویژه و پر ازدحام «خورگوس» (ایالت سین کیانگ) که مرز چین و قزاقستان را به هم متصل می کند،رفت و آمد می کنند اما نشانه هایی از طرف چینی وجود دارد که هشدار دهنده و نگران کننده است: افرادی که دارای محاسن هستند یا حجاب دارند نمی توانند در این منطقه تردد کنند.

به گفته تحلیلگران،این یادآور سیاست های امنیتی سختی است که چین بر اقلیت مسلمان در منطقه مرزی گسترده سین کیانگ اعمال کرده است که برای موفقیت طرح کمبرند و جاده رئیس جمهوری چین حیاتی به نظر می رسد.

بر اساس گزارش «خبرگزاری فرانسه»سین کیانگ در قلب برنامه زیرساخت تجارت جهانی که دروازه ای به سمت آسیای مرکزی و پاکستان به عنوان شریک اصلی این پروژه قرار دارد.

«آدریان زنز» محقق آلمانی که به ویژه بر روی «سین کیانگ» کار می کند در این باره می گوید: «کمربند و جاده» یکی از عوامل و فاکتورهای مهم در پشت اصرار دولت مرکزی چین برای تحت کنترل در آوردن سین کیانگ،یک بار برای همیشه است.»

از اقدامات شدیدی که در این زمینه انجام شده،نگه داشتن بیش از یک میلیون اویغور در اردوگاه های سین کیانگ است که چین از آنها به عنوان مراکز آموزشی یاد می کند.

کار به جایی رسیده است که همسران اویغور تاجران پاکستانی در این مسیر کشته شده اند بدون اینکه کسی دلیل آن را بداند.

سرکوب مسلمانان اویغور،رهبران پاکستان و آسیای مرکزی که این هفته در نشست جاده و کمربند در پکن حضور داشتند را در موقعیت بدی قرار داده است.

شرکت کنندگان اصلی در این پروژه از انتقاد عمومی رویکرد چین در قبال «سین کیانگ» امتناع می کنند هر چند که در درون خود از این شرایط ناراضی هستند.

«عمران خان»،نخست وزیر پاکستان در گفتگوی ماه مارس خود با «فایننشال تایمز» وقتی در مورد رفتار چین با مسلمانان اویغور مورد سوال قرار گرفت گفت که خیلی زیاد در این باره چیزی نمی داند!

«رافائلو پنتوکی»،رئیس مطالعات امنیت بین المللی در موسسه خدمات «رویال یونایتد» در این باره می گوید: «برای این کشورها بسیار سخت است که در مقابل شریک تجاری بزرگ خود که روز به روز یزرگ تر و قدرتمند تر می شود بایستند.»

دولت پکن سال‌هاست که به عناوین مختلف به نقض حقوق بشر محکوم می‌شود اما این محکومیت در پس قدرت اقتصادی و نظامی این دولت پنهان شده است

رفتار ظالمانه حکومت کمونیستی چین با مسلمانان اویغور سال هاست که مورد بی توجهی جوامع بین المللی قرار گرفته است.

مسلمانان ترک ‏تبار » اویغور» ساکن در ایالت سین کیانگ با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر، در اثر سیاست های ضد اسلامی حکومت مرکزی چین ‏زندگی سختی را می گذرانند.‏

سین کیانگ از سالها پیش و در پی تصرف ترکستان شرقی به نقشه چین اضافه شد و در ‏دهه های اخیر با سیاست های دولت مرکزی همواره مردم بومی آن زیر فشارهای ‏گوناگون بوده و از کمترین امکانات موجود در بخش های دیگر چین محروم هستند.
منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: