۰

واکنش کمیته آزادی‌‌های دینی آمریکا به اعدام ۳۷ عربستانی

کمیته آزادی‌های دینی آمریکا خواستار اتخاذ اقدامات علیه عربستان در پی اعدام ۳۷ نفر در این کشور شد.
کد خبر: ۱۸۵۶۱۲
۱۶:۱۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، کمیته آزادی‌های دینی آمریکا که رییس و نمایندگان تمامی احزاب، اعضای آن را تعیین می‌کنند و نقش مشورتی دارد، از وزارت خارجه آمریکا خواست که از اعطای مجوز «تعامل آزادانه» با عربستان ممانعت کند.

تنزین دورجی، رییس این کمیته با صدور بیانیه‌ای گفت: اعدام اقلیت شیعه بر اساس هویت دینی و جنبش مسالمت آمیز آنان، نه تنها یک حرک تکان‌دهنده، بلکه بطور مستقیم ناقض گفتمان رسمی حکومت سعودی مبنی بر تلاش برای افزایش به روزرسانی و تقویت آزادی‌های دینی است.

گزارش اخیر وزارت امورخارجه آمریکا پیرامون آزادی‌های دینی به شیوه‌ای از جانبداری اجتماعی و تبعیض علیه اقلیت شیعه و ممنوعیت برگزاری هرگونه شعایر دینی علیه مذاهب اسلامی در این کشور بوده است.

وزارت امورخارجه در گزارش سالانه که به درخواست کنگره تهیه کرده، آورده؛ عربستان سعودی به علت سرکوب آزادی‌های دینی، از جمله کشورهایی است که نگرانی خاصی ایجاد کرده و به همین علت آمریکا باید اقدامات تنبیهی مانند تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال کند.

اما وزرای خارجه با اشاره به مصالح امنیت ملی، هر ساله بیانیه‌هایی مبنی بر بخشش مجازات عربستان سعودی صادر می‌کنند.

کمیسیون عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفت: حداقل سه نفر از افرادی که اتهاماتی علیه آن‌ها مطرح شد و اعدام شدند، کم سن و سال بوده‌اند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با اشاره به خرید گسترده سلاح این کشور توسط عربستان و صادرات نفتی عظیم از این کشور و همچنین دشمنی این کشور با جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دشمن ایالات متحده، وعده داده که روابط مستحکم خود با عربستان سعودی را حفظ خواهد کرد.
 
سه‌شنبه هفته گذشته عربستان سعودی ۳۷ شهروند خود را به دلیل آنچه «جرایم مرتبط با ترورریسم» خوانده بود، اعدام کرد. این خبر در عرصه بین‌المللی واکنش‌های منفی زیادی به دنبال داشته‌است. فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی عربستان سعودی می‌گویند، ۳۲ تن از اعدام‌شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه بودند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: