۰

راهکارهایی برای رفع افسردگی پس از زایمان

خانم‌هادر طول دوران بارداری باید درباره بسیاری از مسائل و مراقبت‌های این دوران اطلاع داشته باشند.
کد خبر: ۱۸۵۵۴۹
۱۰:۴۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، دوران بارداری برهه‌ای شیرین‌ و جذاب و تجربه‌ای متفاوت برای خانمهاست؛ حسی شیرین که به آنها کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر این ۹ ماه را سپری کنند و در نهایت فرزندی سالم را به دنیا بیاورند.

زنان در دوران بارداری علاوه بر قرار گرفتن تحت نظر یک پزشک متخصص، باید خود برخی مراقب‌های تغذیه‌ای و حرکتی خاص را رعایت کنند تا با مشکلی خاص در این دوران روبرو نشوند.

برای آشنایی با باید‌ها و نباید‌های دوران بارداری و نکات کلید و مهمی‌که زنان باردار باید به آن توجه کنند با یک متخصص زنان و زایمان گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

طاهره فروغی فر متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص اوروگاینکولوژی درباره مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری اظهار کرد: زنان به محض اطلاع از بارداری خود باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند تا پزشک متخصص با بررسی مواردی مانند قند، تیروئید، کم خونی، عفونت‌ها و سابقه ابتلا به سرخچه، آزمایش‌های اولیه را برای آنها انجام دهد.

وی افزود: همچنین سابقه بیماری‌های خانوادگی و اینکه آیا در خانواده همسر مشکل یا بیماری از نظر عقب ماندگی یا سندروم داون وجود دارد از زنان باردار پرسیده خواهد شد.

فروغی فر بیان کرد: سونوگرافی در هفته ششم بارداری انجام می‌شود تا از حاملگی داخل رحم اطمینان حاصل شود و پس از آن علائم حیاتی از جمله فشارخون و ضربان قلب چک می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: نکته مهمی‌که زنان قبل از بارداری باید بدانند این است که برای جلوگیری از ناهنجاری‌های جنینی از جمله سندروم داون، سه ماه پیش از باردار شدن قرص فولیک اسید استفاده کنند؛ مصرف این قرص باید تا هفته ۲۰ بارداری ادامه پیدا کند.

وی اظهار کرد: اگر در خانواده یا فامیل خانم باردار سابقه سندروم داون وجود دارد، نوع و میزان فولیک اسید با نظر پزشک متخصص تعیین و تجویز خواهد شد.

فروغی‌فر بیان کرد: در هفته دوازدهم زنان باردار باید یک بار دیگر برای انجام غربالگری از لحاظ ناهنجاری‌ها به پزشک متخصص مراجعه کنند که آزمایش و سونوگرافی مخصوص به خود را دارد.

این متخصص زنان و زایمان درباره بازه زمانی مناسب برای مراجعه به پزشک متخصص گفت: زنان باید اولین بار که متوجه بارداری خود می‌شوند به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند، نوبت بعدی در دوازده هفتگی، سپس شانزده و هجده هفتگی، بیست و چهار هفتگی و بعد از آن تا سی و دو هفتگی هر چهار هفته یکبار و پس از این تاریخ هر ۲ هفته یکبار و از هفته سی و شش به بعد هر هفته یکبار به پزشک مراجعه شود تا معاینات و آزمایش‌های لازم انجام شود.

فروغی فر بیان کرد: درد‌های زایمان به طور خیلی واضح از هفته ۳۷ یا ۳۸ به بعد با انقباض واقعی شکم شروع می‌شود؛ برخی انقباضات در هفته ۳۲ به بعد رخ می‌دهد که کاذب هستند و با فاصله خیلی زیاد اتفاق می‌افتد و خیلی زود از بین خواهند رفت.

این متخصص زنان و زایمان درباره مصرف ادویه‌جات در دوران بارداری گفت: زنان باردار می‌توانند از ادویه‌ها مثل زردچوبه در غذای خود استفاده کنند اما مصرف برخی از ادویه‌ها مثل فلفل و زعفران باید محدود و کم باشد.

وی بیان کرد: در دوران بارداری از لیزر به دلیل خطراتی که برای جنین ایجاد می‌کند به هیچ وجه نباید استفاده شود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: تنگی نفس در دوران بارداری به جنسیت جنین ارتباطی ندارد و اگر زنان باردار مبتلا به تنگی نفس هستند حتما باید به متخصص قلب مراجعه کنند تا در صورت لزوم اکو انجام شده و از لحاظ افتادگی دریچه میترال یا مشکلات قلبی و ریوی بررسی شود.

وی گفت: زنان باردار در فصل‌هایی که احتمال بیماری‌هایی چون سرماخوردگی زیاد است باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند؛ همچنین اگر فردی به آبله مرغان یا سرماخوردگی مبتلاست به هیچ وجه به وی نزدیک نشوند.

فروغی فر اظهار کرد: اگر در منزل حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه وجود دارد باید مراقبت‌های بهداشتی و واکسینه حیوانات با دقت و نظم انجام شود، زیرا عفونت توکسوپلاسما می‌تواند از طریق حیوانات به انسان منتقل شود، به همین دلیل زنان باردار از مصرف گوشت خام منع می‌شوند.

این متخصص زنان و زایمان گفت: زایمان پروسه‌ای است که می‌تواند سیستم بدن را کاملا به هم بریزد؛ یکی از تاثیرات آن بروز بی اختیاری ادرار بعد از بارداری است.

وی افزود: فشاری که رحم بر مثانه وارد می‌کند می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ادراری در زنان باردار شود و زایمان طبیعی بیشترین نقش را در این بی اختیاری دارد و هر چه تعداد زایمان طبیعی بیشتر می‌شود به مرور تاثیر این بارداری‌ها و زایمان افزایش پیدا خواهد کرد.

در ادامه شهرزاد زاده مدرس متخصص زنان و زایمان درباره رفع حالت تهوع در بارداری اظهار کرد: هر خانم باید بداند که تهوع حاملگی یک پروسه نرمال و ناشی از هورمون ترشح شده از جفت است و در موارد خفیف افزایش وعده‌های غذایی به پنج تا ۶ وعده و با حجم کم و استفاده از زنجبیل کمک کننده است.

وی افزود: در صورتی که حالت تهوع شدید شود استفاده از داروی ضد تهوع مجاز است و در موارد شدیدتر که همراه با استفراغ شدید و بی‌اشتهایی و حتی کاهش وزن باشد نیاز به بستری و درمان تزریقی تا متعادل شدن وضیعت دارد.

زاده مدرس بیان کرد: در مورد میزان و نوع غذای مورد نیاز در طول دوران بارداری دستور العمل خاصی نیست، اما باید سبد غذایی کامل باشد و با توجه به کاهش حجم معده با پیشرفت بارداری تعداد وعده‌های غذایی بیشتر وحجم غذا در هر وعده ممکن است کمتر شود ولی باید وزن گیری نرمال وجود داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: مراجعه به دندانپزشک در طول بارداری مجاز است و توصیه اکید می‌شود هر خانم که تصمیم به بارداری دارد قبل از اقدام حتما مراجعه به دندانپزشکی داشته باشد اما اگر در دوران بارداری نیز مشکلی باشد هیچ منعی ندارد و با توجه به عوارض بارداری ناشی از عفونت‌های دهان و دندان این امر توصیه می‌شود.

وی درباره ورزش کردن در طول بارداری گفت: ورزش برای کسی که قبل از بارداری اصلا ورزش نمی‌کرده باید خیلی ملایم و در حد پیاده‌روی محدود و شنا یا راه رفتن در آب باشد، در کل ورزش‌های ایروبیک توصیه نمی‌شود.

زاده مدرس درباره اینکه آیا مصرف یک ماده غذایی می‌تواند موجب سقط شود، بیان کرد: درباره سقط به علت مصرف برخی خوراکی‌ها مطلب اثبات شده‌ای  وجود ندارد و استفاده از زعفران در حد معمول و نرمال مشکلی ایجاد نمی‌کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: