۰

ایران 5 هواپیمای سوخو در اختیار عراق قرار داد

نوری المالکی' نخست وزیر اسبق و رهبر ائتلاف دولت قانون عراق از مساعدت ها و کمک های حیاتی ایران به کشورش در جریان جنگ با گروهک تروریستی تکفیری داعش سخن گفت.
کد خبر: ۱۸۵۴۱۳
۱۴:۳۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، نوری المالکی' نخست وزیر اسبق و رهبر ائتلاف دولت قانون عراق از مساعدت ها و کمک های حیاتی ایران به کشورش در جریان جنگ با گروهک تروریستی تکفیری داعش سخن گفت.

نوری المالکی همزمان با سالروز تشکیل الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در اظهاراتی که روز سه شنبه در رسانه های عراق منتشر شد گفت: در اوایل تشکیل گروه تروریستی داعش در سال 2014 میلادی و مبارزه عراق با این گروه تروریستی، جمهوری اسلامی ایران پنج هواپیما از نوع سوخو در اختیار عراق قرار داد.

نخست وزیر وقت عراق در پاسخ به این سوال که آیا بغداد چنین درخواستی از تهران داشته است، گفت: بله ما از جمهوری اسلامی ایران درخواست کردیم و آنها هم به درخواست ما پاسخ مثبت دادند، اما بقیه کشورها که ما از آنها درخواست کمک کردیم، همه جواب رد به ما دادند.

نوری المالکی در اشاره به نظر می رسد به آمریکا و کشورهای غربی است، گفت: ما از این کشورها نه درخواست ارتش و نه درخواست نیرو کردیم بلکه درخواستمان فقط این بود که آنها با جنگنده مواضع داعش در منطقه الجزیره (شمال غرب و کانون هجوم عراق) را بمباران کنند اما آنها این کار را هم نکردند.

وی افزود: ما از جمهوری اسلامی ایران هواپیمای سوخو درخواست کردیم و آنها با موافقت و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، پنج جنگنده از این نوع در اختیار ما قرار دادند.

وی در ادامه گفت: برخی امکانات را نیز خود جمهوری اسلامی ایران برای ما ارسال می کرد بدون اینکه از آنها درخواست کنیم زیرا آنها از طریق پیگیری نبرد نیازهای ما را درک می کردند و بدون آن که درخواست کنیم آنها را برای ما ارسال می کردند.

المالکی افزود: جمهوری اسلامی ایران حتی هواپیمای بدون سرنشین هم در اختیار ما گذاشت چون آن ها می دانستند که این جنگ نیاز به این نوع از هواپیماها دارد و آن را در اختیار ما قرار دادند و ما آن را در جنگ استفاده کردیم.

الحشد الشعبی سازمان بسیج مردمی عراق متشکل از بیش از 40 گروه شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی است و در سال 2014 در پی فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی عراق برای مقابله با هجوم گسترده گروهک تروریستی داعش تشکیل شد.

مقامات عراقی تاکنون بارها مقابله موفق با داعش و پیروزی سریع الحشد الشعبی در کنار سایر نیروهای نظامی این کشور بر این گروهک تروریستی را به یمن فتوای مرجعیت عالی، بسیج و فداکاری جوانان عراقی و کمک های جمهوری اسلامی از جمله آموزش و ساماندهی هسته های اولیه الحشد الشعبی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می دانند و به مناسبت های مختلف از آن تقدیر می کنند.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: