۰

جهان تشیع در سالی که گذشت

سال 1397 هجری شمسی نیز همانند سالهای اخیر، سالی پر حادثه برای شیعیان جهان بود. نابودی کامل داعش در عراق و و پیروزی های بزرگ بر تروریست ها در سوریه، ادامه تجاوز ائتلاف آل سعود به یمن و مذاکرات صلح، ارتحال چند تن از علمای بزرگ کشورهای مختلف، تروریسم و خشونت نژادپرستانه علیه مسلمانان و حوادث خونبار در افغانستان و پاکستان از مهم‏ترین حوادث این سال برای پیروان اهل بیت(ع) در جهان بود.
کد خبر: ۱۸۴۱۵۲
۱۱:۴۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، سال 1397 هجری شمسی نیز همانند سالهای اخیر، سالی پر حادثه برای شیعیان جهان بود. نابودی کامل داعش در عراق و و پیروزی های بزرگ بر تروریست ها در سوریه، ادامه تجاوز ائتلاف آل سعود به یمن و مذاکرات صلح، خارج شدن آیت الله شیخ «عیسی قاسم» از حصر خانگی و سفر به خارج، ارتحال چند تن از علمای بزرگ کشورهای مختلف، تروریسم و خشونت نژادپرستانه علیه مسلمانان و حوادث خونبار در افغانستان و پاکستان از مهم‏ترین حوادث سال 1397 برای پیروان اهل بیت(ع) در جهان بود.

آنچه در پی می ‏آید مروری کوتاه بر حوادث مهم فروردین، اردیبهشت و خرداد 1397 در جهان تشیع است:

        

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فروردین 1397
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ازبکستان: روز چهاردهم فروردین قانون ممنوعیت چاپ و نشر قرآن در ازبکستان برداشته شد و ده هزار جلد قرآن کریم برای نخستین بار به زبان عربی چاپ گردید.

اسپانیا: روز بیستم فروردین مرکز «الفاطمی» با حضور حجت الاسلام «سید مرتضی کشمیری» نماینده آیت الله العظمی سید علی سیستانی در شهر بارسلونا افتتاح شد.

افغانستان: در روز اول فروردین انفجاری انتحاری در غرب شهر کابل در نزدیکی "زیارت سخی (علی علیه السلام)" از مناطق شیعه نشین "کابل" که جشن نوروز در آنجا برگزار می‌شود، رخ داد. در آن حمله تروریستی ۲۶ نفر شهید و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند./ روز پنجم فروردین در نتیجه یک انفجار انتحاری در ورودی مسجد نبی اکرم(ص) از مساجد شیعیان در شهر "هرات" در غرب افغانستان، دست‌کم یک نفر شهید و هفت نفر دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت آن حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

اندونزی: روز 27 فروردین تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ «ابراهیم زکزکی» در جاکارتا برگزار شد.

ایران: آیین تحویل سال نو در صدها بارگاه، امامزاده و بقعه متبرکه با حضور گسترده اقشار مختلف مردم، خانواده معظم شهداء، زائران و مسافران نوروزی برگزار شد./ رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال، راهبرد سالانه را تحت عنوان "حمایت از کالای ایرانی" اعلام کردند./ روز پنجم فروردین کتاب "تاریخ تشیع در اهواز؛ از ایجاد تا دولت صفویه" به قلم «سید احمد معلان العلوی» و به وسیله انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شد./ روز نوزدهم فروردین جانبازان حمله ناجوانمردانه به "زاریا"ی نیجریه به همت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی به آستان ملکوتی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شدند./ روز 28 فروردین نیروی زمینی سپاه پاسداران حمله تروریست‌ها به یک برجک مرزبانی در منطقه مرزی "میرجاوه" را ناکام گذاشتند. در این درگیری سه نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و تعدادی زخمی و متواری شدند.

بحرین: روز هفتم فروردین علمای شیعه بحرین در پیامی، به هفتمین سالروز تخریب مساجد شیعیان این کشور توسط نیروهای اشغالگر سعودی و بحرینی اشاره کرده و خواستار بازسازی این مساجد شدند./ انتخاب رئیس اوقاف جعفریه اختلافاتی را ایجاد کرد. علمای بزرگ بحرین و بسیاری از مردم با شیخ «محسن العصفور» رئیس وقت اوقاف جعفریه بحرین مخالف بوده و وی را به عملکرد نامطلوب مالی و اداری متهم می کنند./ روز هجدهم فروردین صدها نفر از مردم بحرین در مناطق مختلف این کشور علیه برگزاری رقابت‌های قهرمانی فرمول یک دست به تظاهرات زدند./ روز 26 فروردین رژیم آل‌ خلیفه منزل آیت الله شیخ «عیسی قاسم» را با بلوک‌های سیمانی به محاصره درآورده و منزل ایشان را از منازل اطراف جدا کردند./ روز 30 فروردین یک منبع قضایی در رژیم آل خلیفه از سلب تابعیت ۲۴ شیعه با ادعای تشکیل یک گروه تروریستی، سفر به عراق برای آموزش نظامی و تلاش برای کشتن مأموران پلیس(!) خبر داد.

برزیل: روز 17 فروردین مراسم جشن میلاد حضرت امیرالؤمنین علی(ع) در مرکز اسلامی فاطمه زهراء(س) شهر "سائوپائولو" برگزار شد.

بلژیک: دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که برای سرکشی و حل برخی اختلافات در برخی مراکز اسلامی به چند کشور اروپایی سفر کرده بود، از "مسجد اهل بیت(ع) بروکسل" وابسته به "شیعیان ترک بلژیک" بازدید کرد. حجت الاسلام والمسلمین «اختری» در این بازدید، نشستی با هیأت امنای این انجمن تشکیل داد و افتتاح مسجد و ساختمان جدید این مرکز اسلامی را به آنها تبریک گفت.

ترکیه: روز بیست و یکم فروردین مسجد امام علی(ع) طی مراسمی با حضور علماء و شیعیان ترکیه در "بویوک چکمجه" در بخش اروپایی "استانبول" افتتاح شد./ روز بیست و یکم فروردین در شهر "توزلوجا" در استان ایغدیر ترکیه، تجدید بنای مسجد امام جعفر صادق(ع) آغاز شد./ روز 27 فروردین تظاهرات گسترده مردمی برای آزادی شیخ زکزکی و علیه رژیم غاصب صهیونیستی در "استانبول" برپا گردید.

تونس: روز 17 فروردین سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس با شرکت انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افتتاح شد. کتاب ها و محصولات فرهنگی مجمع با استقبال خوب بازدیدکنندگان تونسی مواجه گردید.

پاکستان: روز دوم فروردین عناصر گروه تکفیری سپاه صحابه، «امیر علی دهرمسی» مدیر حبیب بانک در شهرک "رضویه" شهر "کراچی" را به شهادت رسانده و دو نوه او را بشدت مجروح شدند./ روز 27 فروردین تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ ابراهیم زکزکی در پاکستان برگزار شد و مردم خواستار آزادی شیخ زکزکی توسط دولت نیجریه شدند.

چین: روز پانزدهم فروردین دفتر اطلاعات شورای دولتی چین اعلام کرد که این کشور بیش از 20 میلیون مسلمان، بیش از 57 هزار روحانی و حدود 35 هزار مسجد دارد.

سوریه: روز چهاردهم فروردین نیروهای ارتش سوریه بخش هایی از منطقه "غوطه شرقی" را از دست گروه های تروریستی آزاد کردند./ روز 23 فروردین حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و شرکت کنندگان در "اولین همایش بین‌المللی القدس وجهتنا (قدس مقصد ماست)" در دمشق با «بشار الاسد» رئیس جمهوری سوریه دیدار کردند.

عراق: روز اول فروردین حمله ای تروریستی در نزدیک منطقه "طوزخورماتو" از مناطق شیعه نشین عراق، بیش از بیست شهید و زخمی بر جای گذاشت./ نوزدهم فروردین عملیات تروریستی علیه زائران بارگاه ملکوتی امام موسی کاظم (ع) در آستانه سالروز شهادت این امام همام خنثی شد./ 26 فروردین "نمایشگاه بین المللی کتاب کربلا" در بین الحرمین آغاز به کار کرد. این نمایشگاه از جمله برنامه های فرهنگی است که زیرمجموعه جشنواره بین المللی «ربیع الشهداء» به شمار می آید و مجمع جهانی اهل بیت(ع) در آن مشارکت کرد./ روز 27 فروردین نیروهای بسیج مردمی با همکاری ارتش عراق عملیات پاکسازی صحرای غربی الانبار را از لوث تروریست های داعش به پایان رساندند.

غنا: روز 28 فروردین مقامات غنا از مساجد خواستند تا برای کاهش آلودگی‌های صوتی، به جای پخش اذان و جهت اعلام وقت نماز به جای بلندگو از اپلیکیشن واتس‌آپ استفاده کنند یا با تلفن‌های همراه، برای نمازگزاران پیامک بفرستند!

فلسطین: در جریان اولین راهپیمایی "روز بازگشت" فلسطینیان که روز جمعه دهم فروردین برگزار شد، 15 شهروند فلسطینی به‌ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به‌شهادت رسیده و بیش از 1400 تن نیز زخمی شدند. این راهپیمایی با حضور صدها تن از فلسطینی ها در هفته ها و ماه های دیگر نیز ادامه پیدا کرد.

مصر: روز دوازدهم فروردین شیخ «علی جمعه» مفتی سابق مصر و عضو هیأت کبارالعلمای الازهر اعلام کرد: بیش از 40 میلیون سید در جهان وجود دارد./ روز چهاردهم فروردین ورود شیعیان به مسجد سیده زینب(س) در میلاد آن حضرت ممنوع اعلام شد. هدف از این اقدام، حفظ امنیت اماکن مذهبی و جلوگیری از برگزاری مراسم جشن عنوان گردید!

نیجریه: روز سوم فروردین ماه و در چهلمین روز شهادت شیخ «قاسم سوکوتو» از اعضای جنبش اسلامی نیجریه صدها تن از مردم با تظاهرات در شهر "ابوجا" ضمن محکوم کردن این جنایت خواستار آزادی شیخ ابراهیم زکزکی و همسرش از زندان‌های ارتش نیجریه شدند./ روز 28 فروردین نیروهای پلیس نیجریه با حمله به تظاهرات شیعه این کشور در پایتخت، یک نفر را شهید،  شمار زیادی را زخمی و دهها تن را بازداشت کردند.

هلند: روز 25 فروردین عناصر وابسته به یک گروه راستگرای افراطی موسوم به «Rechts in Verzet» به سه مسجد در شهرهای "انسخده" و "هوتن" هلند تعرض کردند. این گروه افراطی مطالبی مانند "ما مسجد نمی‌خواهیم" و "اسلام همان تروریسم است" نیز منتشر نمودند.

هندوستان: روز یازدهم فروردین حجت الاسلام «مهدی مهدوی پور» نماینده ولی فقیه در هندوستان اعلام کرد: سال 1440 قمری به عنوان سال امام علی(ع) در شبه قاره معرفی شده است و مسلمانان سراسر این منطقه این سال را گرامی خواهند داشت./ روز دوازدهم حجت الاسلام و المسلمین «محمود الحسن خان نجفی» از علمای بزرگ شیعه کشور هندوستان در سن 95 سالگی دار فانی را وداع گفت.

یمن: روز ششم فروردین یونیسف اعلام کرد: در هر ده دقیقه یک کودک یمنی به دلیل محاصره این کشور، جنگ، گرسنگی و بیماری جان می دهد./ روز هفتم فروردین اجتماع بزرگ یمنی‌ها در شهر "صنعاء" به مناسبت سومین سالگرد ایستادگی در برابر تجاوز رژیم سعودی و هم پیمانانش به یمن برگزار شد./ روز یازدهم فروردین در پی حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی به یک بازار تره‌بار در مرکز شهر "صعده" 9 تن به‌ شهادت رسیدند و 14 نفر زخمی شدند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اردیبهشت 1397
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آذربایجان: روز دهم اردیبهشت یکی از مساجد در منطقه "یولاخ" به دست عوامل دولتی تخریب شد.

آفریقای جنوبی: روز بیستم اردیبهشت مهاجمان مسلح به یک مسجد شیعیان حمله کرده و ضمن به آتش کشیدن این مکان مقدس، یک نفر را به شهادت رساندند. این حمله در شهرک "ورولام" در نزدیکی شهر "دوربان" انجام شد و طی آن تروریست‌ها، امام جماعت، سرایدار و یک نفر از نمازگزاران "مسجد امام حسین علیه السلام" را نیز بشدت مجروح کردند.

آلمان: روز اول اردیبهشت و همزمان با سالروز میلاد امام حسین(ع)، تعدادی از شیعیان مقیم شهر "هانوفر" خون اهداء نمودند./ روز یازدهم اردیبهشت «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس جمهور آلمان با نمایندگان فدراسیون جمعیت‌های شیعه آلمان دیدار کرد. این فدراسیون شامل ۱۵۰ انجمن وابسته به شیعیان آلمان است و به عنوان یکی از اعضای کنفرانس اسلامی در دیالوگ‌های گروه‌ها و جمعیت‌های مسلمان با دولت آلمان نیز مذاکره و رایزنی می‌کند.

آمریکا: یک مهاجم مسلح روز پنجم اردیبهشت وارد دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن شد و با تهدید کارکنان و مراجعه کنندگان اقدام به شکستن شیشه ها و برخی لوازم آن کرد./ در روز نهم اردیبهشت جشن اعیاد شعبانیه در مرکز اسلامی المنتظر در جنوب غربی ایالت "اوهایو" برگزار شد./ در روز هجدهم اردیبهشت رییس‌ جمهور آمریکا رسماً خروج کشورش از "برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)" یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را اعلام کرد.

استرالیا: روز 15 اردیبهشت مسجد جدیدی در شهر "کانبرا" افتتاح شد که بزرگترین مسجد پایتخت استرالیا محسوب می شود.

افغانستان: روز دوم اردیبهشت در حمله انتحاری تروریست های داعش به شیعیان هزاره افغانستان در صف توزیع شناسنامه ها در مرکز ثبت احوال کابل، 57 نفر شهید و 119 تن دیگر زخمی شدند./ روز پنجم اردیبهشت شورای علمای شیعه افغانستان  ــ یکی از بزرگترین مرجع مذهبی شیعیان در این کشور ــ از مردم خواست تا امنیت همه جانبه تامین نشده، در روند گرفتن شناسنامه و ثبت نام برای رای دادن در انتخابات شرکت نکنند.

انگلیس: روز 30 اردیبهشت نشست بررسی خدمات و فعالیت های مراجع تقلید و علمای شیعه در طول تاریخ، به همت مؤسسه امام حسین(ع) در شهر "لندن" برگزار شد.

اوگاندا: روز اول اردیبهشت کنفرانس "گفتگوی یک مسلمان و یک مسیحی برای صلح" در "دانشگاه کامپالا" برگزار و طی آن کتابی با همین عنوان رونمایی شد. این کتاب توسط «بدرو کاتریگا» رییس مسلمان دانشگاه کامپالا و «دیوید شانک» کشیش آمریکایی مقیم کنیا نوشته شده است.

ایتالیا: روز هجدهم اردیبهشت مرکز اسلامی جدید شیعیان با نام "امام مهدی(ع)" بطور رسمی در شهر رم با حضور شماری از استادان دانشگاه، اندیشمندان و روحانیون مسلمان و مسیحی افتتاح شد.

ایران: روز بیستم اردیبهشت "کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم انسانی" با سخنرانی آیت‌الله العظمی «مکارم شیرازی» و حضور آیت الله العظمی «جعفر سبحانی»، حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و جمع زیادی از شخصیت های علمی ایرانی و غیر ایرانی در قم برگزار شد./ حجت الاسلام و المسلمین «سید مهدی طباطبایی» از استادان برجسته اخلاق روز 27 اردیبهشت و در نخستین روز ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت.

بحرین: روز یازدهم اردیبهشت نظامیان رژیم آل خلیفه به وسیله گاز اشک آور راهپیمایی گروهی از جوانان بحرینی در منطقه "المعامیر" را سرکوب کردند./ روز 16 اردیبهشت یک وکیل بحرینی اظهار داشت: مسئولان زندان "جو" اجازه ورود کتاب‌های مذهبی شیعیان را به زندان نمی‌دهند./ روز 16 اردیبهشت شیخ «عیسی المؤمن» امام جماعت منطقه دیر بحرین پس از گذراندن دوران محکومیت در زندان های رژیم آل خلیفه آزاد شد./ روز 29 اردیبهشت مردم انقلابی بحرین با برپایی راهپیمایی های شبانه در حمایت از فلسطین و محکومیت اقدام ترامپ در انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس، تصاویر رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند اما نظامیان آل خلیفه با شلیک گلوله های گاز اشک آور این تظاهرات را سرکوب کردند./ دادگاه بحرین روز 31 اردیبهشت حکم اعدام دو شهروند به نام‌های «سید احمد العبار» و «حسین مهدی» را تأیید کرد.

بنگلادش:  روز دوم اردیبهشت جشن میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) با حضور شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) در حسینیه گلشن زهرا(س) شهر "نورنگار" برگزار شد./ روز 15 اردیبهشت مسجد جدید حضرت فاطمه زهرا(س) در شهر "بناپل" در غرب بنگلادش افتتاح شد.

بورکینافاسو: روز اول اردیبهشت مراسم اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) با حضور بیش از 200 نفر از طلاب و دانش پژوهان این کشور برگزار شد.

پاکستان: دو نفر از شیعیان شهر "کویته" شامگاه یکشنبه دوم اردیبهشت ماه توسط تروریست ها شهید شدند./ روز هشتم اردیبهشت دو شهروند شیعه در حمله عناصر تروریستی تکفیری سپاه صحابه در کویته پاکستان به شهادت رسیدند./ روز نهم اردیبهشت  آیین گرامیداشت شهدای دانش‌آموز شیعه جعفری در "راولپندی" برگزار شد./ روز دوازدهم اردیبهشت خانه فرهنگ ایران در راولپندی به مناسبت نیمه شعبان، همایش "مهدویت و عصر حاضر" را برگزار كرد./ روز دوازدهم اردیبهشت شیعیان پاکستانی بعد از دیدار با ژنرال «قمر جاوید باجوه» رئیس ستاد ارتش پاکستان به تحصن خود پایان دادند. این تحصن بعد از ترورهای پیاپی شیعیان هزاره کویته آغاز شده بود./ روز 29 اردیبهشت ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «سلمان بادینی» سرکرده گروه تروریستی لشکر جهنگوی در ایالت بلوچستان این کشور و قاتل بیش از ۱۰۰ نفر از شیعیان هزاره به هلاکت رسید.

پرتغال: روز سیزدهم اردیبهشت مراسم جشن نیمه شعبان با حضور شیعیان پرتغال از ملیت های ایرانی، پاکستانی و عراقی در مرکز اسلامی آل یاسین شهر لیسبون برگزار شد.

ترکیه: روز دوازدهم اردیبهشت جشن بزرگ انتظار در شهر شیعه نشین "ایغدیر" ترکیه برگزار شد.

سوریه: روز دوم اریبهشت ارتش سوریه محله «الزین» در جنوب دمشق را به صورت کامل آزاد کرد./ در روز نهم اردیبهشت ماه؛ براساس توافق به‌دست آمده بین ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی در دمشق، تروریست‌ها از یرموک در برابر آزادی اهالی شهرهای شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» خارج خواهند شد./ روز 25 اردیبهشت؛ حرم حجر بن عدی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام علی(ع) در منطقه عدرا در نزدیکی دمشق سوریه این روزها به بازسازی كامل رسید و حرم بار دیگر شاهد حضور زوار است.

عراق: روز سوم اردیبهشت دبیرخانه سازمان مزارات مقدس شیعه در عراق، اولین موسوعه «المزارات الشیعه فی العراق» را منتشر کرد. این موسوعه با حمایت مستمر حجت الاسلام سید علاء الموسوی رئیس اوقاف شیعه و دبیرکل سازمان مزارات مقدس و نظارت حجت الاسلام شیخ خلیفه الجوهر معاون وی تالیف شده است./ روز سیزدهم اردیبهشت مجمع جهانی اهل بیت(ع) در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کربلا با دو غرفه «مجمع جهانی اهل بیت(ع) عراق» و «دار اهل البیت(ع)» مشارکت کرد./ انتخابات پارلمانی عراق روز شنبه 22 اردیبهشت 97 برگزار شد که طی آن "ائتلاف سائرون" به رهبری مقتدی الصدر، "ائتلاف الفتح" به رهبری هادی العامری و "ائتلاف النصر" به رهبری حیدر العبادی در رده‌های اول تا سوم طرف‌های پیروز قرار گرفتند.

عربستان سعودی: روز دوم اردیبهشت وزارت حج و عمره عربستان تشرف زائران بیت الله الحرام به جبل النور و زیارت غار حراء را ممنوع کرد. وزارت حج و عمره عربستان مدعی شد که این تصمیم برای حفظ سلامتی زائران و جلوگیری از برخی تخلفات شرعی اتخاذ شده است!/ روز 19 اردیبهشت یگان موشکی انصارالله یمن اعلام کرد، با موشک‌های بالستیک از نوع برکان H2 بندر الجاف و اهداف اقتصادی دیگر در ریاض را هدف گرفته است.

فرانسه: در روز سیزدهم اردیبهشت انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب پاریس شرکت کرد.

گینه کوناکری: به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همزمان با ایام نیمه شعبان و سالروز میلاد امام زمان(عج) دوره آموزشی مباحث مرتبط با مهدویت در گینه کوناکری برگزار شد.

لبنان: روز هفدهم اردیبهشت در انتخابات پارلمانی لبنان محور مقاومت (حزب‌الله و متحدانش) اکثریت آراء را کسب کردند./ با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ هفته فرهنگی قم در لبنان، عصر روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه با حضور اصحاب رسانه و مسئولان لبنانی و ایرانی در شهر نبطیه افتتاح شد و تا سه شنبه 25 اردیبهشت ادامه یافت.

نیجریه: هزاران نفر روز پنجشنبه 6 اردیبهشت در تظاهرات و راهپیمایی گسترده در شهر ابوجا به حصر و زندانی بودن رهبر شیعیان نیجریه اعتراض کردند و خواستار آزادی شیخ زکزکی شدند./ روز یازدهم اردیبهشت؛ یک گروه دادگاه جنایی بین المللی با سفر به نیجریه تحقیق درباره جنایت ارتش در سال 2015 در زاریا که صدها نفر قربانی شدند را آغاز کردند./ در روز هجدهم اردیبهشت؛ «اوستین ایوار» رئیس پلیس ایالت کادونای نیجریه از کشته شدن دستکم ۴۵ نفر در حمله مسلحانه به روستای گواسکا خبر داد. کادونا استانی است که جمعیت بسیار زیادی از شیعیان را در خود جای داده است و بسیاری از هواداران شیخ ابراهیم زکزکی در آنجا زندگی می‌کنند./ روز 19 اردیبهشت؛ تظاهرات مسالمت‌آمیز "شیخ زکزکی را آزاد کنید" با حضور عموم مردم در شهر ابوجا پایتخت نیجریه برگزار شد./ روز 26 اردیبهشت ماه؛ نیروهای نظامی نیجریه با حمله به محل نگهداری شیخ زکزکزی، او و همسرش را به اتهام واهی قتل، به دادگاه ایالتی کادونا انتقال دادند.

هلند: در روز 15 اردیبهشت ماه؛ به همت مجمع اهل بیت(ع) هلند «اولین همایش بین المللی مهدویت» با حضور علماء، فضلاء، دیپلمات‌ها، اندیشمندان و اقشار مختلف شیعه از کشورهای هلند، ایران، افغانستان، ترکیه و عراق در شهر لاهه برگزار شد.

هندوستان: در روز دوم اردیبهشت ماه؛ جشن میلاد امام حسین(ع) توسط دانش‌آموزان و با حضور شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) در مدرسه شهید مطهری(ره) کارگیل هندوستان برگزار شد./ روز 26 اردیبهشت ماه؛ «وسیم رضوی» رئیس سازمان مرکزی اوقاف شیعه در ایالت اتارپرادش هند نخستین حزب شیعه را با نام "حزب شیعه عوامی لیگ هند" در این کشور تاسيس کرد.

یمن: روز سوم اردیبهشت، در حمله جنگنده های نیروهای ائتلاف به مراسم عروسی در استان حجه در شمال غرب صنعا، بیش از ۶۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند./ در روز سوم اردیبهشت؛ صالح الصماد در حمله جنگنده های ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها در الحدیده یمن شهید شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خـرداد 1397
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آلمان: در روز 15 خرداد "کنفرانس معنویت و عقلانیت در سیره امام خمینی(ره)" در مرکز اسلامی هامبورگ با حضور پر شور جمع کثیری از مسلمانان و شخصیت­ های علمی و فرهنگی از ملیت های مختلف برگزار شد.

آمریکا: در هفدهم خرداد و همزمان با برگزاری مراسم افطار در کاخ سفید، گروهی از تظاهرکنندگان با تجمع در مقابل کاخ سفید و سردادن شعار، به تلاش های ترامپ برای ممنوع کردن ورود مهاجران چند کشور مسلمان به آمریکا اعتراض کردند.

افغانستان: روز 12 خرداد سادات بامیان با سردادن شعارهای "مرگ بر رولا غنی" گفتند که او، به خاطر اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه سادات نمی‌تواند به عنوان یک قوم در شناسنامه های الکترونیک ذکر شود؛ باید از آنان معذرت خواهی نماید./ روز چهارده خردادماه؛ در انفجار انتحاری در نزدیکی نشستی که با شرکت صدها عالم دینی در خیمه لویه جرگه در غرب کابل برگزار شده بود، ۸ نفر از علمای افغانستان کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

ایران: روز چهارهم خرداد مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با سخنرانی رهبر معظم انقلاب و حضور انبوه مردم روزه دار برگزار شد./ روز هجدهم خرداد راهپیمایی روز جهانی قدس امروز در سراسر کشور ایران اسلامی برگزار شد و مردم روزه دار با سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل حمایت خود را از انتفاضه و آرمان های والای مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند./ روز نوزدهم خرداد حجت الاسلام والمسلمین دکتر «احمد احمدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت) درگذشت./ در روز بیست و یکم خرداد وزارت اطلاعات اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) 27 نفر از اعضای شبکه تروریستی که قصد جنایت گسترده در ماه مبارک رمضان به ویژه شب های قدر و روز قدس را داشتند ، شناسایی و دستگیر کردند./ هم‌زمان با اقامه‌ی نماز باشکوه عید سعید فطر در سراسر کشور، هزاران نفر از مردم مؤمن تهران، صبح جمعه ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۷ مصادف با اول شوال المکرم پس از یک ماه عبادت و بندگی در ماه ضیافت الهی، نماز عید فطر را به امامت رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مصلی امام خمینی(ره) اقامه کردند./ در روز سی و یکم خردادماه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر موسوی حسینی، استاد اخلاق که مردم او را با برنامه تلویزیونی «اخلاق در خانواده» می‌شناختند، در 79 سالگی به علت عارضه قلبی در بیمارستان مهر دار فانی را وداع گفت.

انگلیس: روز هجدهم خرداد مسجدی در محله بیستون شهر لیدز انگلیس به آتش کشیده شد. درب اصلی مسجد جامع محله بیستون (Beeston) در جنوب شهر یورک به آتش کشیده شد.

بحرین: «پیتر فورد» سفیر سابق انگلیس در بحرین در گفت وگو با شبکه ماهواره ای المیادین اظهار داشت که بحرین از آغاز انقلاب ملت در سال 2011 تاکنون به مستعمره عربستان و آمریکا مبدل شده است./ فعالان بحرینی روز هجدهم خرداد در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که وضع سلامت شیخ عیسی قاسم مناسب نیست و وضعیت سلامتی وی که پیش از این نیز در خطر بوده است وخیم‌تر گشته و آیت‌الله عیسی قاسم از وخامت بیماری بشدت رنج می‌برد./ روز 27 خرداد؛ رژیم آل خلیفه ۳ روحانی شیعه را به اعدام و ۸ روحانی دیگر را به حبس ابد محکوم کرد./ روز 31 خردادماه؛  دادگاه عالی بحرین در جلسه ای در خصوص پرونده جاسوسی برای قطر شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، حسن سلطان و علی الاسود دو عضو دیگر این جمعیت را تبرئه کرد.

برزیل: در روز بیستم خردادماه؛ مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر سائوپائولوی برزیل برگزار شد. در این مراسم که به دلیل شرایط کاری مسلمانان و تعطیل نبودن این روز در برزیل، در شب برگزار شد حجت الاسلام شیخ «رودریگو جلول» به ایراد سخنرانی پرداخت.

تانزانیا: در روز هجدهم خردادماه؛ مراسم بیست و نهمین سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در تانزانیا برگزار شد. این مراسم به منظور بزرگداشت ارتحال و بررسی سیره امام راحل با عنوان «دیدگاه عمومی امام درباره مستضعفین جهان» در مسجد الغدیر و حوزه امام صادق(ع) برگزار گردید.

ترکیه: در روز نوزدهم خردادماه؛ راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همچون بسیاری از شهرهای مهم جهان در شهر استانبول ترکیه نیز برگزار شد.

دانمارک: روز دهم خردادماه؛ دانمارک به جرگه کشورهایی پیوست که استفاده زنان از روبنده در انظار عمومی را ممنوع کرده‌اند. در پارلمان دانمارک، لایحه این ممنوعیت با ۷۵ رای موافق در برابر ۳۰ رای مخالف به تصویب رسید.

سوریه: در اول خردادماه؛ نیروهای ارتش سوریه مناطق حجر الاسود و اردوگاه یرموک در حومه جنوبی شهر دمشق را به صورت کامل از دست گروه های تروریستی آزاد کردند./ در روز بیستم خردادماه؛ ۶ تن از مدافعان دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا در درگیری با تکفیری های جبهة النصرة به شهادت رسیدند.

عراق: روز سوم خردادماه؛ در پی وقوع یک انفجار انتحاری در صقلاویه از مناطق شیعه نشین بغداد، دستکم ۱۹ نفر شهید و زخمی شدند./ هشتم خرداد؛ دو شهروند سوئدی که پس از زیارت عتبات عالیات به کرکوک در شمال عراق سفر کردند تا با بستگانشان دیدار کنند به دست عناصر تروریستی داعش ربوده شده و اعدام شدند./ در روز هفدهم خرداد؛ انفجارهای شدید در نزدیکی یک حسینیه در شهرک صدر بغداد 18 شهید و زخمی بر جای گذاشت./ مراسم راهپیمایی «روز جهانی قدس» در بغداد پایتخت کشور عراق در سی‌ونهمین سال حمایت از آرمان فلسطین، همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ۱۴۳۹ هجری قمری، به شکل خاص و ویژه ای با حضور اقشار مختلف عراقی برگزار شد./ شامگاه روز یکشنبه 27 خردادماه، یک جنگنده آمریکایی مقر تیپ های 45 و 46 الحشد الشعبی عراق که ماموریت دفاع از خط مرزی با سوریه را بر عهده دارد، با دو موشک هدایت شونده هدف قرار داد که به شهادت 22 رزمنده و زخمی شدن 12 تن دیگر منجر شد.

فیلیپین: روز هجدهم خرداد؛ سه بانوی فیلیپینی در سومین شب از لیالی قدر با حضور در دارالقرآن رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل به دین مبین اسلام مشرف شدند.

موریتانی: روز هشتم خردادماه وزارت امور اسلامی موریتانی، مجتمع امام علی(ع) وابسته به شیعیان در شهرستان دارالنعیم واقع در شمال استان نواکشوت این کشور را مصادره کرد. این وزارتخانه همچنین، برکناری امام جماعت مسجد این مجتمع را به وی ابلاغ و یک هفته به او فرصت داد تا منزل مسکونی این مجتمع را ترک کند.

مالزی: در روز هجدهم خرداد شیعیان کشور مالزی، مراسم ویژه شب قدر را در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان برگزار کردند. یکی از مراسم شیعیان مالزی، در حوزه علمیه امام رضا(ع) واقع در منطقه "گومباق" ایالت "سلانگور" برپا گردید.

میانمار: روز یازده خرداد دولت میانمار پس از ماهها، سرانجام با ورود و دسترسی بازرسان سازمان ملل به ایالت راخین که کشتار و سرکوب روهینگیایی ها در آن بوقوع پیوسته است، برای نظارت بر روند بازگشت آوارگان از بنگلادش به این کشور موافقت کرد.

نیجریه: روز نهم خرداد شیعیان دو شهر ابوجا و کادونا در نیجریه با برپایی تظاهرات گسترده خواستار آزاد شیخ زکزکی و همسرش شدند./ در روز نوزدهم خردادماه؛ راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همچون بسیاری از شهرهای مهم جهان در منطقه «بواچی (Bauchi)» واقع در شمال نیجریه برگزار گردید.

هندوستان: روز نهم خرداد حجت الاسلام والمسلمین «سید احسان حیدر جوادی» فرزند علامه «ذی شان حیدر جوادی(ره)» بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت./ مردم مسلمان "کشمیر" با شور و حماسه فراوان راهپیمایی روز جهانی قدس را برگزار کردند.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: