۰

علت اختلالات یادگیری در کودکان

رئیس انجمن جراحی بینی گفت: معمولا کم شنوایی منجر به ایجاد اختلالاتی در تکلم، مشکلات روحی روانی و بیش فعالی می‌شود.
کد خبر: ۱۸۳۶۱۶
۱۷:۳۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش"شیعه نیوز "بیژن نقیب زاده متخصص گوش، حلق و بینی و رئیس انجمن جراحی بینی درباره مشکلات کم شنوایی و ناشنوایی کودکان اظهار کرد:‌ پدر و مادرهایی که بچه دار می‌شوند علاوه بر توجه به ویژگی‌های فیزیکی نوزاد خود مانند قد، وزن، صدا و ظاهر باید به شنوایی کودک نیز توجه کنند که موضوعی بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: اختلال کم شنوایی علائمی دارد که باید به آن‌ها توجه شود؛ معمولا کم شنوایی منجر به ایجاد اختلالاتی در تکلم،  مانند دیر به حرف افتادن و لکنت زبان کودک می‌شود؛ البته این به آن معنا نیست که تمام اختلالات تکلم و لکنت‌ها یر اثر مشکلات شنوایی باشد اما احتمال به این اختلال را افزایش می‌دهد؛ علاوه بر مشکلات فوق به‌طور معمول این کودکان با مشکلات روحی و روانی مانند اختلال در یادگیری، پرخاشگری، عصبی بودن و گاهی بیش فعالی روبرو می‌شوند.

نقیب‌زاده تشریح کرد: کودکان کم شنوا هیچ گاه مشکل خود در شنوایی را  ابراز  نمی‌کنند چرا که از ابتدا با این سطح از شنوایی زندگی کرده‌اند، اما به دلیل اینکه احتمال بروز این اختلال در آنها وجود دارد، باید علائمی که نشان از بروز کم شنوایی در آن ها دارد را جدی بگیریم و با تست‌های معین سطح شنوایی آنها را بررسی کنیم.
اختلالات شنوایی در بیشتر موارد قابل درمان است

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در بیشتر موارد این اختلالات شنوایی قابل درمان است و توجه داشته باشید که هرچه زودتر اقدام به درمان کنید اثربخشی درمان بهتر شده و فرد به زندگی عادی خود باز خواهد گشت.

رئیس انجمن جراحی بینی تصریح کرد: قدم اول برای درمان این اختلال مراجعه به پزشک متخصص و شنوایی سنجی کودک است؛‌پس از آن پزشک تشخیص می‌دهد که کودک به استفاده از سمعک یا کاشت حلزون نیاز دارد یا خیر.

وی یادآوری کرد:‌ به‌طور معمول توصیه می‌کنیم تست‌های شنوایی سنجی پیش از افزایش سن و همراه با انجام واکسیناسیون انجام شود چرا که اثر بخشی بهتری دارد و کودک در مدرسه یا مهدکودک دچار مشکل نمی‌شود؛ خوشبختانه در بسیاری از نقاط کشور انجام می‌شود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: