۰

بزرگراه تهران- دمشق وارد فاز اجرایی شده است

روزنامه «العربی الجدید» روز سه شنبه به نقل از منابع رسمی عراقی نوشت: توافق عراق و ایران به همراه سوریه برای ساخت بزرگراه زمینی میان تهران و دمشق که که از عراق می گذرد، وارد فاز اجرایی شده است.
کد خبر: ۱۸۳۱۵۱
۱۳:۴۳ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه «العربی الجدید» روز سه شنبه به نقل از منابع رسمی عراقی نوشت: توافق عراق و ایران به همراه سوریه برای ساخت بزرگراه زمینی میان تهران و دمشق که که از عراق می گذرد، وارد فاز اجرایی شده است.

 العربی الجدید مدعی شد که چندین هیات ایرانی برای بررسی موضوع ساخت این بزرگراه به عراق رفته اند و با مقامات عراقی در این خصوص دیدار کرده اند.

این روزنامه افزود: این موضوع چند روز پس از نشست نظامی میان  «عثمان الغانمی» رئیس ستاد مشترک ارتش عراق و «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران صورت می گیرد که درباره پرونده های مختلفی نظیر مرزها و گشودن گذرگاههای زمینی میان عراق و سوریه گفتگو کردند.

به ادعای العربی الجدید، یک هیات فنی ایرانی به منظور مشخص کردن مسیر این بزرگراه و دیگر جزئیات فنی مربوط به آن به بغداد رفته اند و این اولین گام در راستای تحقق چنین پروژه ای است که دست کم برای عراقی ها هنوز روی برگه است.

روزنامه مذکور افزود: ابرانی ها خواهان مسیری ایمن و دور از پایگاهها و مناطق حضور آمریکایی ها و ائتلاف بین المللی برای این بزرگراه هستند. آنها همچنین خواهان ساخت راه ارتباطی جدیدی با هزینه های سنگین نیستند بلکه می خواهند از شبکه راههای بین المللی عراق که در دهه ۱۹۸۰ میلادی ساخته شده، استفاده کنند.

العربی الجدید در ادامه با ادعای اینکه هنوز دو طرف بر سر مسیرهایی که این بزرگراه از آن می گذرد، به توافق نرسیده اند، در ادامه به نقل از یک مسئول عراقی مدعی شد: ایرانی هابرای اجرای این پروژه عجله دارند و از چند جنبه فواید آن را برای عراقی ها مطرح می کنند مثلا می گویند که این پروژه باعث ایجاد فرصت شغلی برای عراقی ها، فعالیت دوباره کامیون های وابسته به بخش خصوصی عراق و دریافت عوارض گمرکی از خودروهایی می شود که به سمت سوریه حرکت می کنند.

روزنامه مذکور در ادامه همچنین نوشت: این پروژه داخل عراق هنوز اجرایی نشده و همچنان در دست بررسی است اما در داخل ایران کارهایی تاسیساتی در شهرهای مرزی نظیر کرمانشاه صورت گرفته است.

العربی الجدید افزود: در حال حاضر دو مسیر احتمالی برای این بزرگراه مطرح هست: مسیر اول از منطقه قصر شیرین در استان کرمانشاه ایران آغاز می شود و به شهرستان کلار عراق می رسد و ازشهرهای شرق بغداد نظیر کفری و طورخوزماتو می گذرد و به سلسله جبال حمرین و نینوا سپس استان دیرالزور سوریه می رسد و و طول این جاده بین اولین شهر ایران و اولین شهر سوریه به حدود ۴۵۰ کیلومتر می رسد و با خودرو ۶ ساعت به طول می انجامد.

این روزنامه همچنین نوشت: اما مسیر دوم که مسیر اصلی است و بین عراق و سوریه به عنوان گذرگاه ارتباط رسمی مورد استفاده قرار می گرفت، از استان دیاله عراق آغاز و از طریق گذرگاه منذریه(خسروی)، در مجاورت بغداد می گذرد و  به سمت ابوغریب ، فلوجه و رمادی تا قائم می رسد و این مسیر همان جاده بین المللی است که بغداد را به دمشق، عمان و ریاض نیز وصل می کند و مسافت آن به حدود ۶۰۰ کلومتر می رسد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: