۰

چگونه از سیل در امان بمانیم؟

یکی از خطرات بارش شدید باران وقوع سیل و گرفتار شدن در آن است که با رعایت برخی نکات ایمنی می‌توان از وقوع حوادث ناگوار ناشی از آن پیشگیری کرد.
کد خبر: ۱۸۳۰۷۸
۰۹:۰۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، کشور ایران با توجه به تنوع اقلیمی و آب و هوایی که دارد، همه ساله با بلایا و حوادث طبیعی مختلفی مواجه می‌شود که وقوع سیل یکی از این موارد است.

سیل به دلیل جاری شدن حجم عظیمی از آب در یک منطقه اتفاق می‌افتد و ممکن است این حجم به دلیل بارش بی حد و مرز باران، شکسته شدن سد، انحراف جریان رودخانه از مسیر اصلی خود، سونامی و غیره باشد.

اغلب با نزدیک شدن فصل سرما و بارش باران در کشور، در مناطق شمالی به ویژه سه استان گیلان، مازندران و گلستان این احتمال که وقوع سیل در این مناطق رخ دهد بسیار زیاد است، چرا که هم شرایط جوی این استان‌ها به گونه‌ای است که پیش زمینه وقوع سیلاب را دارند و هم اینکه قرار گرفتن دریای خزر در همسایگی استان‌های نامبرده می‌تواند از علل وقوع و جاری شدن سیل در این مناطق باشد.

علاوه بر این 3 استان، استان‌های شمالی، جنوبی و غربی کشور هم در سال‌های گذشته شاهد جاری شدن سیل بودند.

بارش باران در استان‌های جنوبی منتهی به خلیج فارس و استان‌های غربی کشور که عمدتا کوهستانی هستند به ویژه در فصل سرما باعث جاری شدن سیلاب‌های کوچک و بزرگ در این مناطق شده است. وجود برخی رود‌های بزرگ نیز بی ربط با ایجاد سیلاب در مناطق و حاشیه آن هم نیست.

در این گزارش سعی شده تا با اطلاع رسانی دقیق به مردم و آگاهی بخشیدن به آن‌ها تا حدودی از ایجاد خسارات و تلفات جانی و مالی جلوگیری به عمل آید.
قبل از وقوع سیل چه باید کرد؟

افراد در هنگام ساخت و ساز مسکن و غیره از احداث ساختمان در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند و با یک استعلام ساده از مراکز مربوطه، می‌توان نقاط ایمن را از ناایمن شناسایی کرد.

باید محل نصب آبگرمکن‌ها، پنل برق و یا موتورخانه‌ها در بخش مرتفعی از سطح زمین قرار گیرد.

جهت جلوگیری از برگشت آب سیل به داخل فاضلاب، در محاگل زانویی توالت‌ها دریچه اطمینان نصب شود، چرا که انجام این کار باعث عدم ورود آب سیل به داخل فاضلاب‌ها می‌شود.

قبل از اینکه سیل رخ دهد و به سراغ شما بیاید، خودتان با مراجعه به سازمان‌های بیمه گر تمام اعضای خانواده و حتی اموال خود را بیمه کنید، این عمل موجب تأمین حداقل بخشی از مطالبات مربوط به وسایل خسارت دیده ناشی از وقوع سیل به شما می‌شود.

با پوشاندن دیوار‌ه پایه‌های بلند ساختمان محل سکونت با مصالح مستحکم، از نفوذ آب و تخریب آن جلوگیری و محل زندگی خود را ایمن سازی کنید.
اقدامات لازم در زمان وقوع سیل

با توجه به رسانش آب در برق و احتمال خطر برق گرفتگی، تمام وسایل برقی را از جریان برق خارج کنید، همچنین در صورت خیس بودن و یا در آب قرار گرفتن، هرگز به وسایل برقی دست نزنید، چرا که احتمال آن بسیار است که دچار برق گرفتگی و از دست رفتن جان خود شوید.

تمامی اخبار مربوطه را از رسانه‌های خبری معتبر مانند صدا وسیما، خبرگزاری‌ها و غیره رصد کنید.

هنگام وقوع سیل قبل از خروج از منزل، از ایمن بودن مسیر حرکت مطلع شوید و در صورت جاری شدن سیل از چوب دستی مناسب جهت حرکت در آب استفاده کنید.

در زمان وقوع سیل به مناطق مرتفع ایمن پناه‌ ببرید، چرا که هر چه از سطح جریان سیل بالاتر قرار بگیرید، ایمنی شما بسیار زیاد خواهد بود.

به شرایط موجود در جویبار‌ها، آب‌گذرها، دره‌ها و غیره توجه کنید، چرا که در این مناطق وقوع و جاری شدن سیل بسیار محتمل‌تر از سایر نقاط است.

۱۵ سانتی متر عمق آب در حال حرکت باعث برهم زدن تعادل انسان می‌شود، ۳۰ سانتی متر عمق آب در حال حرکت باعث جابه جایی خودرو‌ها می‌شود و حدود ۶۰ سانتی متر عمق آب در حال حرکت نیز می‌تواند انواع خودرو‌ها را با خود ببرد، لذا باید به این حجم از عمق آب توجه داشت.

بیشتر بخوانید: قبل و بعد از وقوع سیل چه کنیم؟
پس از وقوع سیل چه اقدامی را باید انجام داد؟

برای دریافت غذا، البسه و کمک‌های اولیه خود را به نزدیک‌ترین محل امدادرسانی برسانید.

از نوشیدن آب سیل خودداری و قبل از استفاده از آب، آن را جوشانده و سپس مصرف کنید.

به هیچ عنوان با آب شرب تماس پیدا نکنید، چرا که ممکن است این آب با نفت، گازوئیل و فاضلاب آمیخته شده و یا به جریان برق اتصال پیدا کرده باشد و این خطر و تهدیدی برای سلامت جان شما است.

از آب‌های در حال حرکت دوری کنید و سعی کنید که در زمان روز در تردد باشید تا برای رفت و آمد نیازی به روشنایی نباشد.

از خطوط فشار قوی دوری کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید. مراقب مناطقی که به شدت تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند، باشید، چرا که ممکن است جاده به علت وزن خودرو‌ها دچار نشست و پدیده فروزمینی شود.

اگر ساختمانی دچار محاصره سیلاب شده است، به هیج عنوان به این محل باز نگردید.

از غذای کنسرو شده استفاده کنید و پس از وقوع سیل حتما احتمال شیوع بیماری‌های عفونی وجود دارد، لذا اقدامات بهداشتی مناسب را در دستور کار خود قرار دهید تا دچار بیماری نشوید.

سیل باعث خروج حیوانات گزنده مانند مار، عقرب و غیره از لانه‌هایشان می‌شود؛ این احتمال که دچار گزیدگی شوید وجود دارد.

حال با رعایت این موارد تا حدودی می‌توان در جهت کاهش تلفات و خسارات ناشی از وقوع سیل اقدام کرد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: