۰

واکنش شدید اردوغان به اقدام ترامپ درباره جولان

رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز تاسف از رهبری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی «بنیامین نتانیاهو»، از مطرح کردن تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره جولان اشغالی در صحن سازمان ملل خبر داد.
کد خبر: ۱۸۲۹۵۸
۱۰:۰۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای به‌رسمیت شناختن اشغال بلندی‌های جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که این موضوع را به صحن سازمان ملل می‌کشاند.

اردوغان شامگاه یکشنبه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «تی.آر.تی» گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، بلندی‌های جولان اشغالی را در ظرفی مطلا و به‌منظور پیروز شدن «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات پیش‌رو به صهیونیست‌ها هدیه می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی ضمن اشاره به پرونده‌های فساد دولتی مطرح‌شده علیه نتانیاهو، تصریح کرد: «نتانیاهو از بیانیه ترامپ درباره جولان، در کارزارهای انتخاباتی خود استفاده می‌کند تا فسادی را که به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل داشت، لاپوشانی کند».

رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز تاسف از اینکه آمریکا به رهبر تبلیغات انتخاباتی نتانیاهو تبدیل شده، افزود: «رفاقت بین امپریالیسم و صهیونیسم نه تنها تهدیدی برای منطقه بلکه تهدیدی برای تمام جهان است»،

اردوغان با بیان اینکه از طریق نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل، پرونده جولان اشغالی را به شورای امنیت کشانده‌اند، توضیح داد: «روسیه و اتحادیه اروپا با مواضعی که دارند، اجازه تصویب تصمیم آمریکا درباره بلندی‌های اشغالی جولان را نمی‌دهند».

ترامپ روز پنجشنبه در توییتی جنجالی درباره حاکمیت بلندی‌های جولان نوشت: «بعد از ۵۲ سال، وقت آن است که آمریکا به طور کامل حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان که حائز اهمیت راهبردی و امنیتی برای اسرائیل و ثبات منطقه‌ای است را به رسمیت بشناسد.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش حول حمله تروریستی ۲۴ اسفند علیه نمازگزاران جمعه در نیوزیلند، از نوع‌دوستی و همدردی مردم این کشور با قربانیان و خانواده‌های آنها تقدیر کرده و گفت: «مردم نیوزیلند درس انسانیت به کسانی دادند که بویی از آن نبرده‌اند».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه هرگز نباید مردم نیوزیلند را به تروریسمی که باعث آن حمله شد ربط داد، افزود: «البته حمله در کرایست‌چرچ، یک اقدام انفرادی تروریستی نبود بلکه اقدامی سازمان‌یافته بود. مقامات نیوزیلند، دست‌های پشت پرده این حمله را افشا خواهند کرد».

اردوغان همچنین ضمن اشاره به تهدیدات آمریکا درباره خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 و احتمال لغو توافق فروش جنگنده‌های F-35 نیز گفت که علی‌رغم تمام این تهدیدات، امکان فسخ قرارداد خرید این سامانه‌ها وجود ندارد.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: