۰

باید‌ها و نباید‌های عیدی دادن به کودکان

رسم عیدی گرفتن در حافظه بلندمدت کودکان تاثیر عمیقی می‌گذارد و بهترین فرصت برای والدین است تا به کودکانشان آموزش قدردانی بدهند.
کد خبر: ۱۸۲۷۸۰
۱۳:۴۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، یک روانشناس کودک درخصوص باید‌ها و نباید‌های عیدی دادن به کودکان توضیح داد. داوری با اشاره به اینکه بسیاری از بزرگسالان از عیدی دادن و عیدی گرفتن در دوران کودکی‌شان خاطرات بسیاری دارند، اظهار داشت: ثبت خاطره عیدی دادن و عیدی گرفتن در حافظه بلندمدت افراد اتفاق می‌افتد و ثبت در حافظه بلندمدتشان به این دلیل است که خاطرات جزء مفاهیم معنادار دسته‌بندی می‌شود.


نحوه عیدی دادن در روان کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است

وی افزود: اگر به خاطرات بزرگسالان توجه کنیم می‌بینیم که گاهی اوقات در کنار خاطرات شیرین از عیدی گرفتن خاطرات تلخی هم دارند که شاید ناشی از تبعیض‌ها و رفتار‌های نامناسب بزرگسالان باشند، بنابراین نحوه عیدی دادن در روان کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است.

توجه به تناسب، سن و سلیقه کودک در عیدی‌های غیرنقدی

این روانشناس درخصوص اصول عیدی دادن به کودکان گفت: در عیدی دادن به کودکان باید به این نکته توجه داشته باشیم که عیدی مناسب سن کودک باشد. در برخی خانواده رسم بر این است که عیدی به صورت غیرنقدی پرداخت شود، اگر هدیه غیرنقدی به کودکان می‌دهید سعی کنید عیدی خریداری شده متناسب سن کودک و با توجه به علائق او باشد.

اهمیت نو و خرد بودن و عیدیدر ذهن کودکان

داوری افزود: گاهی اوقات خانواده‌ها به صورت نقدی عیدی می‌د‌هند، در عیدی‌های نقدی بهتر است از پول نو استفاده کنید، چون کودکان تفاوت پول کهنه و نو را متوجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: سعی کنیم از تعداد اسکناس‌ها خردتر در پرداخت عیدی استفاده کنیم، چون در ذهن کودکان تعداد بیشتر اسکناس به معنای ارزش بیشتر پول است و ذوق بیشتری می‌کنند.

روانشناس کودک با بیان اینکه رسم عیدی دادن برای کودکان بسیار شیرین است، گفت: کودکان برای عیدی گرفتن لحظه شماری می‌کنند، اما در عیدی دادن باید به این نکته توجه کنیم که دوره دوم کودکی که همزمان با ورود به دوران مدرسه است، روحیات کودکان تغییر می‌کند و آن‌ها حساسیت بیشتری بر روی عیدی گرفتن دارند.

داوری در پاسخ به اینکه آیا عیدی نقدی دادن به کودکان در سنین زیر دبستان که با مفهوم پول هنوز سروکار ندارند آسیب‌زا نیست؟ پاسخ داد: خیر، در میان برخی خانواده‌ها عیدی نقدی مرسوم است و کودکان هم دوست دارند.

عیدی کودکان را از آن‌ها نگیرید

وی خطاب به والدین خاطرنشان کرد: عیدی کودکانتان را از آن‌ها نگیرید، چه مبلغ آن زیاد و یا کم باشد.
این روانشناس کودک توضیح داد: اگر کودکی دوست دارد عیدی نقدی‌اش را پس‌انداز کند، حتما درباره نحوه پس‌اندازش با او مشورت کنید که پول را نگه دارید و یا در حساب بانکی که به نام خود اوست ذخیره کنید. بهتر است برای خرج کردن عیدی‌های نقدی کودکتان را به فروشگاه ببرید و چیزی را که دوست دارد برایش تهیه کنید.

عیدی اشخاص مختلف رابا هم مقایسه نکنید

داوری اظهار داشت: والدین سعی کنند از چشم و همچشمی‌ها و رقابت‌های ناسالم درون فامیل در این زمینه در کنار کودکان صحبت نکنند، از مقایسه هدایا و عیدی‌های دریافتی از کودکانشان بپرهیزند یا عیدی‌ها را با هم مقایسه نکنند، چون این مسئله در ذهن کودک تاثیر می‌گذارد و برای او ذهنیت نامناسبی ایجاد می‌کند. ممکن است توقع کودک بالا برود و یا موجب بروز رقابت ناسالم میان گروه همسالانش شود و حتی نسبت به افرادی که عیدی کمتری به او دادند محبتش کمتر شود.

مبلغ عیدی را در ذهن کودک پررنگ نکنید

وی با تاکید بر اینکه نباید مبلغ عیدی را برای کودکان پررنگ کنیم، گفت: طوری رفتار کنید که تنها ماهیت عیدی دادن و عیدی گرفتن برای کودکان مهم باشد نه دریافت عیدی گرانقیمت.

در عیدی دادن تبعیضی قائل نشوید

این روانشناس از والدین خواست در زمان عیدی دادن میان کودکان تبعیضی قائل نشوند و سعی کنند عیدی یکسان پرداخت شود تا حس حسادت در ذهن بچه‌ها زنده نشود.

از فرصت نوروز و عیدی گرفتن برای آموزش قدردانی استفاده کنید

به گفته داوری، ایام نوروز و زمان دریافت عیدی فرصت مناسبی برای آموزش تشکر و قدردانی به کودکان است، از کودکان بخواهید وقتی از کسی عیدی دریافت کردند از او تشکر کنند، چه مبلغ عیدی کم و چه زیاد باشد، چه هدیه مورد پسندش باشد و چه نباشد. این وظیفه والدین است که خصلت قدردانی را در کودکانشان زنده نگه دارند.

رسم دید و بازدید را زنده نگه دارید

وی به والدین پیشنهاد کرد که از فرصت ایام عید برای دید و بازدید و معاشرت با فامیل و آشنایان استفاده کنند و سعی کنند این رسوم را در ذهن کودکانشان زنده نگه دارند. از آنجایی که ایام عید در فرهنگ ما ایام شادی به حساب می‌آید، پدر و مادر‌ها می‌توانند لذت حضور در جمع بستگان را در دل کودکانشان زنده کنند.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: