۰

شیوه مذاکره آمریکا با طالبان، بر تنش داخلی افغانستان افزود

فرآیند مذاکرات صلح افغانستان که بین آمریکا و گروه طالبان جریان دارد، اکنون با انتقادهای داخلی و خارجی مواجه است و در روزهای اخیر این فرآیند مبهم ، خود به عاملی برای رویارویی جریان های سیاسی در داخل افغانستان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۸۲۶۵۵
۱۳:۴۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، فرآیند مذاکرات صلح افغانستان که بین آمریکا و گروه طالبان جریان دارد، اکنون با انتقادهای داخلی و خارجی مواجه است و در روزهای اخیر این فرآیند مبهم ، خود به عاملی برای رویارویی جریان های سیاسی در داخل افغانستان تبدیل شده است.

پس از آن که «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان از مامور ویژه امور خارجه آمریکا برای پیگیری صلح افغانستان انتقاد کرد و «زلمی خلیل زاد» را متهم به تلاش برای دستیابی به قدرت شخصی کرد، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز دولت وحدت ملی کشورشان را متهم به مخالفت با تلاش های آمریکا برای صلح کردند.

در داخل دولت افغانستان نیز کنایه هایی بین برخی مقامات رد و بدل شده که به نوعی نشان می دهد ابهامات حاکم بر رفتار غیر شفاف آمریکا در مذاکرات سبب شده است دامنه تنش ها نه تنها کم نشود و ایجاد وحدت نکند ، بلکه اثر عکس گذاشته و به رویارویی داخلی کشیده است.
حمد الله محب در جریان سفرش به آمریکا با کنایه به یک خبرنگار گفت که رفتار مامور ویژه امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان ، تلاش آمریکا برای مشروعیت زدایی از دولت افغانستان تفسیر می شود.
وی که دو هفته قبل برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به آمریکا رفته بود، پنجشنبه 23 اسفند ماه جاری در جمع خبرنگاران در شهر واشنگتن با اظهارات بی ‌سابقه ای، خلیل ‎زاد دیپلمات افغان تبار امور خارجه آمریکا را متهم به حاشیه راندن موضوع صلح افغانستان کرد و نتیجه عملکرد او را مشروعیت بخشیدن به گروه طالبان دانست.
این سخنان وی با واکنش تند وزارت خارجه آمریکا مواجه شد به شکلی که امور خارجه آمریکا بدون وقفه به این سخنان انتقاد کرد.
وقتی محب به کابل آمد به سفارت آمریکا در این شهر رفت و بسیاری این مراجعه را احضار به خاطر اظهاراتش در واشنگتن تفسیر کردند ولی دفتر محب ، بحث احضار را رد کرد و این دیدار را ملاقاتی برنامه ریزی شده از قبل عنوان کرد.
البته در داخل افغانستان افرادی به موضع گیری امور خارجه در مورد سخنان محب انتقاد کردند و آن را خلاف عرف دیپلماتیک و بی احترامی به میهمان عنوان کردند.

«عبیدالله بارکزی» نماینده مجلس افغانستان از آمریکایی ها بابت این عملکرد شان بشدت انتقاد کرد که با احضار محب به وزارت خارجه به مهمان بودن وی بی احترامی کرده و در ضمن خلاف عرف دیپلماتیک مشاور امنیت ملی افغانستان را احضار کرده است، در حال که این روش مربوط به سفارتخانه ها می شود.

وی با ابراز تعجب از این که دولت آمریکا همواره در آغاز کار دولت ها در افغانستان با نهایت احترام و تعامل آغاز می کند اما در پایان علیه آنها موضع می گیرد.
بارکزی روابط «حامد کرزی» و آمریکا را به عنوان مثال یادآوری کرده و می گوید که «جورج بوش» پسر چگونه از کرزی استقبال و تعریف می کرد اما در پایان دوره کاری اش با برخورد نادرست رئیس جمهوری وقت «باراک اوباما» مواجه شد.

این عضو مجلس افغانستان دلیل این شیوه برخورد آمریکایی ها را ناشی از تمرکز آنها بر تامین منافع خود بدون در نظر داشتن منافع ملت و دولت افغانستان دانست و گفت در سیاست آنها جایگاهی برای منافع دیگران وجود ندارد.
سخنان مشاور امنیت ملی افغانستان تنها واکنش آمریکایی ها را در پی نداشت بلکه در داخل افغانستان هم مقامات دولتی و هم نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بر علیه وی موضع گرفتند و آن را خلاف منافع ملی افغانستان عنوان کردند.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان روز گذشته در کابل گفت که این اظهارات محب روابط افغانستان و جامعه جهانی را برهم خواهد زد که خلاف منافع ملی است.
وی تأکید کرد که سیاست خارجی بحث شخصی ، احساساتی و کم تجربگی نیست و نمی تواند در صلاحیت شخصی فرد باشد ، سیاست خارجی، از عمق منافع ملی کشور سرچشمه می گیرد.
عبدالله تصریح کرد، امروز در شرایطی قرار نداریم که روابط خود را با جامعه جهانی برهم بزنیم، وطن دوستی تعقیب منافع کشور است؛ نه این ‌که احساسات خود را بیرون دهیم و از تأثیر اظهار نظرهای خود بر سرنوشت مردم هم غافل باشیم .
وی افزود که در داخل حکومت وحدت ملی درباره سیاست خارجی کشور، بحث اساسی خواهد داشت و ابراز امیدواری کرد که نتیجه بحث‌ها نقطه پایانی درباره این اظهار نظرها باشد.
تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری «محمد حنیف اتمر» مشاور سابق شورای امنیت افغانستان نیز اظهارات حمدالله محب را در روند صلح ، تخریبی و ضد منافع کشور خوانده است.
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان هم دیروز نشستی در کابل برگزار کردند و علیه گفته های مشاور امنیت ملی موضع گرفتند و دولت را متهم به تخریب روند صلح کردند.
«فرامرز تمنا» رئیس مرکز مطالعات راهبردی سابق وزارت خارجه افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز گفته است، حکومت نگران است که آمریکا در تفاهم با سایر طرف‌ های صلح در پی ایجاد حکومت جدید در افغانستان باشد و از این رو با تلاش‌های امریکا در این روند مخالفت می ‌کند.
به باور تمنا اگر دولت موقت ایجاد شود حکومت وحدت ملی در آن جایگاهی نخواهد داشت و به همین دلیل هم با چنین طرح های مخالفت می کنند.
تمنا گفته است که بازیگران مختلفی در روند صلح افغانستان داخل شده اند و این مسئله روند صلح را پیچیده تر کرده است.
وی، تلاش‌های چند جانبه برای برقراری صلح در افغانستان را که کشورهای منطقه و دارای منافع متضاد در آن دخیل هستند را بی‌ نتیجه خواند و افزود که روش این تلاش‌ها باید تغییر کند.
تمنا باور دارد که بازیگران صلح باید در یک چارچوب جای داده شوند و به شکل چارچوب منطقه ‌ای که همه کشورها در آن نقش بارز داشته و نتیجه کار مشترک آنها بصورت متحد خارج شود تا همه بر صلحی که تأمین می شود ، اعتماد و همکاری کنند.

تمنا گفته است که در جریان گفت وگوهای صلح بین حکومت افغانستان و آمریکا اختلاف ایجاد شده است و از حکومت افغانستان انتقاد کرده و مدعی شد که دولت در تلاش آسیب زدن به روند صلح است.
«شهاب حکیمی» یکی از نامزدان ریاست جمهوری گفت که روند صلح برای مردم افغانستان اولویت دارد و هر نوع تلاشی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از توافقات صلح شک برانگیز است.

«غلام فاروق نجرابی» یکی دیگر از نامزدان با اشاره به عدم برگزاری نشست رو در رو بین حکومت افغانستان و طالبان با وجود تلاش‌های گسترده، مدعی شد که حکومت آمادگی برای شرکت در چنین نشستی ندارد.
این اظهارات مقامات دولتی، برخی از اعضای مجلس و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 نشان می دهد که اختلافات درونی در افغانستان چه در داخل دولت ، اپوزیسیون دولت ، نامزدان و احزاب سیاسی کشیده شده که خود می تواند باعث تضعیف نیروهای مخالف گروه طالبان شود.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: