۰

ولیعهد عربستان احتمالا از مسئولیت های خود سلب شده است

تارنمای روزنامه گاردین نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در چند جلسه اخیر دیپلماتیک و در سطح وزیران حضور پیدا نکرده و گفته می شود احتمالا از برخی اختیارات اقتصادی و مالی خود سلب شده است.
کد خبر: ۱۸۲۶۳۲
۱۲:۰۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، تارنمای روزنامه گاردین نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در چند جلسه اخیر دیپلماتیک و در سطح وزیران حضور پیدا نکرده و گفته می شود احتمالا از برخی اختیارات اقتصادی و مالی خود سلب شده است.

 این روزنامه انگلیسی افزود: اقدام برای ایجاد محدودیت در مسئولیت های بن سلمان، از سوی پادشاه عربستان به گروهی از وزرای ارشد این کشور ابلاغ شده است.
به نوشته گاردین به نظر ، پادشاه عربستان از بن سلمان خواسته تا در جلسه کابینه حضور پیدا کند اما وی در این جلسه حاضر نشده است.

در حالی که این اقدام به صورت علنی اعلام نشده، منابع خبری به روزنامه گاردین گفتند که 'مساعد العیبان' مشاور جدید امنیت ملی عربستان و یکی از مشاوران مورد اعتماد ملک سلمان به صورت غیر رسمی از جانب پادشاه عربستان بر روی سرمایه گذاری های عربستان نظارت می کند.
رابطه بین پادشاه عربستان و پسرش از زمان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته سعودی دچار تنش شده است. گزارش هایی منتشر شده که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده و وی با محکومیت های شدید بین المللی روبرو شده است.

کارشناسان حوزه خاورمیانه دو دلیل را برای ایجاد تنش در قلب خاندان سلطنتی آل سعود اعلام کرده اند، یک دلیل مساله قتل خاشقجی و دیگری نگرانی بر سر نقش ملک سلمان در جنگ یمن است.
منابع آگاه به گاردین گفتند که محمد بن سلمان در دو جلسه هفتگی کابینه وزیران عربستان با مدیریت ملک سلمان حضور پیدا نکرده است.
ولیعهد عربستان همچنین در دیدارهای رسمی مقامات خارجی از این کشور از جمله دیدار با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شرکت نکرده است.
بن سلمان در جلسه با مقامات ارشد مالی و اقتصادی در اوایل این هفته، جلسه با رئیس 'سازمان بهداشت جهانی' و جلسات با نخست وزیر لبنان و سفیران هند و چین نیز حضور پیدا نکرده است.
ولیعهد عربستان در عکس ها یا بیانیه های خبری اخیر به غیر از گزارشی در مورد گفت و گوی تلفنی وی با شنیزو آبه نخست وزیر ژاپن، ظاهر نشده است.
به نوشته گاردین، پادشاه عربستان از غیاب پسرش در جلسه کابینه سه شنبه گذشته ناراحت بوده است. در جریان این جلسه ملک سلمان درباره چالش های بی شمار پیش روی پادشاهی عربستان بحث کرد. پادشاه عربستان همچنین در این جلسه دو ساعته در مورد از دست رفتن سرمایه گذاری ها در عربستان ابراز نگرانی کرده است.
با توجه به اطلاعاتی که در اختیار گاردین قرار گرفته، تمامی تصمیم های مالی آینده نیازمند تایید شخصی پادشاه عربستان است.

روزنامه نیویورک تایمز این هفته گزارش داد که سرمایه گذاری دولت عربستان دچار آشفتگی شده و یک سرمایه گذار آمریکایی به علت قتل خاشقجی تجارت با پول عربستان را متوقف کرده و 400 میلیون دلار هزینه سرمایه گذاری عربستان را هم بازگردانده است.

پیش از این روزنامه گاردین از اختلافات پادشاه مسن عربستان با پسرش گزارشی ارائه کرده بود.
براساس این گزارش، تنش میان ملک سلمان و پسرش از اواخر فوریه گذشته (اسفند) هنگامی که پادشاه به مصر سفر کرد و در آنجا از سوی مشاورانش متوجه خطر کودتای پسرش علیه وی شد، تشدید شد به طوری که اطرافیان ملک سلمان از امکان در معرض خطر قرار گرفتن ملک سلمان به شدت نگران شدند به شکلی که وزارت کشور عربستان یک تیم امنیتی جدید مرکب از 30 حامی ملک سلمان را با دقت تمام انتخاب و جایگزین تیم اصلی کرد.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: