۰

واکنش ترکیه به سخنان تهدیدآمیز عامل حمله تروریستی در نیوزیلند

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به سخنان تهدیدآمیز عامل حمله تروریستی نیوزیلند مبنی بر حمله به استانبول گفت: گفتمان نژادپرستانه، اسلام هراسی و تُرک هراسی در اروپا بسیار تأمل برانگیز است.
کد خبر: ۱۸۲۴۱۳
۱۵:۳۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به سخنان تهدیدآمیز عامل حمله تروریستی نیوزیلند مبنی بر حمله به استانبول گفت: گفتمان نژادپرستانه، اسلام هراسی و تُرک هراسی در اروپا بسیار تأمل برانگیز است.

 ابراهیم کالین این سخنان را در یک برنامه تلویزیونی در شبکه هابرتورک مطرح کرد.
وی در واکنش به سخنان تهدیدآمیز برنتون تارانت عامل حمله تروریستی روز جمعه نیوزیلند درباره استانبول اظهار داشت: ما اینجا هستیم. اگر می تواند بیاید!
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با مقایسه حمله نیوزیلند و حمله به کارکنان مجله شارلی ابدو پاریس گفت: آیا کسانی که در واکنش به حمله مجله شارلی ابدو در پاریس تظاهرات کردند، برای مسلمانانی که در نیوزیلند کشته شدند نیز تظاهرات خواهند کرد؟ آیا شمعی برای شهیدان نیوزیلند روشن خواهند کرد؟

کالین با بیان اینکه تدابیر لازم برای برقراری امنیت در ترکیه و استانبول اتخاذ شده است، افزود: سخنان تروریست نیوزیلندی به ویژه درباره استانبول بسیار معنادار است. او می گوید که ترک ها باید در قسمت آسیایی استانبول به زندگی خود ادامه دهند، اما بخش اروپایی استانبول مسیحی است.
کالین با کلامی تمسخر آمیز به این سخنان افزود: ما اکنون در بخش اروپایی استانبول حضور داریم. اگر قدرتش را دارند بیایند.

در بخشی از مانیفست 74 صفحه‌ای که برنتون تارانت عامل حمله تروریستی به مسجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند منتشر کرده بود، با خطاب قرار دادن مردم ترکیه آورده است: «می‌توانید در خاک خود با آرامش زندگی کنید، به شما آسیبی نخواهد رسید. در سمت شرق. اما در سمت غرب (بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی امتحان نکنید و نه در اروپا، زیرا شما را خواهیم کشت. ما به کنستانتینوپولیس (قسطنطنیه سابق و استانبول فعلی) آمده و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌کنیم. ایاصوفیه از مناره‌ها پاکسازی خواهد شد و کنستانتینوپولیس(استانبول) مجددا مسیحی خواهد شد».
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ضمن ابراز آمادگی برای اعزام معاون و وزیر امور خارجه این کشور به نیوزیلند، گفت: لعنت خداوند بر عاملان این حمله باد.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم ضمن محکومیت این جنایت در صفحه توئیتری اش نوشت: نه تنها عاملان این جنایت مسئول هستند، بلکه سیاستمداران و رسانه هایی که در این حمله تروریستی پدیده اسلام هراسی را تغذیه می کنند، سهیم خواهند بود.
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم در این باره گفت: کشتار نیوزیلند بار دیگر به جهانیان پدیده اسلام هراسی فاشیسم را ثابت کرد.
روز جمعه 24 اسفند مهاجمانی مسلح با حمله به دو مجسد در شهر کرایست چرچ در نیوزیلند، مردم و نمازگزاران را به گلوله بستند.
در این حادثه که یکی از افراد مهاجم آن را به صورت زنده در صفحه فیس‌بوک خود پخش می‌کرد، تاکنون 49 نفر کشته و نزدیک به 50 نفر دیگر زخمی شدند.
مظنون اصلی یک مرد 28 ساله اهل استرالیا با تبار انگلیسی معرفی شده که پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم کرده بود.
طبق گزارش های رسانه ای متهم این عملیات فردی دارای مجوز حمل اسلحه بوده که در حمله خود علیه مسجدی در نیوزیلند از 5 قبضه اسلحه که از جمله دو قبضه آن نیمه خودکار بوده استفاده کرده است.
عامل قتل عام مسلمانان در جمعه سیاه امروز شنبه دردادگاه مقابل خبرنگاران حاضر در این جلسه، درحالی در دادگاه حضور یافت که براساس گزارش پلیس آخرین کلام نمازگزاران در مسجد نیوزیلند هنگام مشاهده او در مسجد پیش از حمله ' سلام برادر' بوده است.
شبکه الجزیره گزارش داد عامل کشتار مسلمانان امروز در حالی در دادگاه حضور یافت که قربانیان این حمله مرگبار از کشورهای مختلف جهان از جمله ترکیه، اردن، بنگلادش، اندونزی ، مالزی و عربستان بودند.
بر اساس این گزارش، تاکنون چهار نفر در ارتباط با این حملات دستگیر شده اند.
در بازرسی های به عمل آمده از داخل خودروهای دستگیر شدگان، مقداری مواد منفجره کشف کرده که پلیس حدس می زند مهاجمان قصد داشته اند از این مواد منفجره در این حملات و یا حمله به نقاط دیگر استفاده کنند.
براساس آخرین آمار دست‌کم 49 نمازگزار در حمله مسلحانه تروریستی امروز به مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر کرایست چرچ نیوزیلند حین اقامه نماز جمعه جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی «آیسسکو» نیز پیش از این اعلام کرده بود که قتل عام در مساجد نیوزیلند جنایت علیه بشریت و نتیجه اظهارات اسلام هراسانه است.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: