۰

سیاست آمریکا دوری اعراب از ایران است

«عدنان منصور» وزیر خارجه سابق لبنان تاکید کرد که واشنگتن تلاش می کند تا با هر روش ممکن، کشورهای عربی را از جمهوری اسلامی ایران دور کند.
کد خبر: ۱۸۲۳۵۸
۱۱:۱۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، «عدنان منصور» وزیر خارجه سابق لبنان تاکید کرد که واشنگتن تلاش می کند تا با هر روش ممکن، کشورهای عربی را از جمهوری اسلامی ایران دور کند.



وی افزود: آمریکا و غرب نمی خواهند هیچگونه روابط نزدیکی بین ایران و کشورهای عربی ایجاد شود .
سفیر سابق لبنان در تهران تصریح کرد: ایران سیاست حکیمانه ای را در تعاملات خود در منطقه دنبال می کند .
منصور همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که ایران با جلوگیری از گسترش تروریسم در منطقه به ویژه سوریه از امنیت ملی خود دفاع کرد و سوریه با جنگ با تروریسم از یکپارچگی و تمامیت و حاکمیتش دفاع کرد.
وی تاکید کرد: تمرکز آمریکا و کشورهای هم پیمان آن در حال حاضر بر سیاستی استوار است که سوریه را به هر قیمتی که شده از ایران جدا کنند.
تلاش کشورهای غربی برای ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه، استفاده ابزاری از آوارگان برای فشار بر سوریه ، دیکته غرب به برخی کشورهای منطقه ، ظالمانه بودن تحریم انگلیس علیه حزب الله لبنان ، موفق نشدن معامله قرن ، آمادگی مقاومت برای واکنش به هر حمله ای و این که سوریه راه تنفس لبنان است، از دیگر بخش های این گفت و گو است.
منصور دیپلمات با سابقه با 73 سال سن و دکتری علوم سیاسی از سال 1974 وارد عالم دیپلماسی شد و 7 دوره سابقه سفارت و فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک در سفارتخانه های لبنان در کشورهای خارجی را در پرونده خود دارد.
وی 8 سال به عنوان سفیر لبنان در ایران و مدتی نیز به عنوان وزیر خارجه این کشور فعالیت کرده است.
این شخصیت لبنانی در یک روز زمستانی اسفند ماه در منزل خود که سراسر آن با صنایع دستی ایرانی نظیر فرش های دستباف ، تابلو فرش های مختلف ، انواع بلور و نظایر آن مزین شده ، پاسخگوی سوالات خبرنگار ایرنا در لبنان شد.

** آمریکا به دنبال دور کردن کشورهای عربی از ایران است
منصور گفت: آمریکا و غرب نمی خواهند هیچگونه روابط نزدیکی بین ایران و کشورهای عربی ایجاد شود و واشنگتن تلاش می کند تا از هر روش ممکن این کشورها را از جمهوری اسلامی دور شوند.
وی افزود: تهران سیاست حکیمانه ای را در تعاملات خود در خاورمیانه دنبال می کند . ایران هیچ جنگی را بعد از انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی علیه هیچ کشوری شروع نکرده و به نفع تهران است که هیچ جنگی را علیه کسی شروع نکند. ایران دست دوستی به طرف کشورهای منطقه بدون استثنا دراز می کند، ولی مساحت، قدرت و اهمیت ایران در منطقه و مبانی و فکری که علیه نیروهای استکباری و سلطه گر دنبال می کند و دشمنی این کشور با اسراییل و ایستادگی اش همراه با مقاومت ، آمریکا و صهیونیستها را در موقعیتی قرار داده که بر کشورهای عربی فشار بیاورند که آنها با ایران در هیچ سطحی رابطه برقرار نکنند، به خصوص این موضوع در ارتباط با مسایل اقتصادی و امنیتی بسیار جدی تر دنبال می شود.

** ایران با دفاع از سوریه از امنیت خود دفاع کرد
وزیر سابق خارجه لبنان اضافه کرد: بدون شک سفر «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به ایران بسیار مهمی بود، چون روابط بین تهران و دمشق فراتر از روابط عادی بین دو کشور است. بین ایران و سوریه روابط استراتژیک وجود دارد .
منصور گفت: ایران با جلوگیری از گسترش تروریسم در خاورمیانه به ویژه در سوریه، از امنیت ملی خود دفاع کرد و سوریه با جنگ با تروریسم از یکپارچگی و تمامیت و حاکمیتش دفاع کرد. پس منافع مشترکی بین ایران و سوریه وجود دارد و دیدگاه راهبردی واحدی بین دو کشور در خصوص اسرائیل و مقاومت مشاهده می شود و تهران و دمشق مخالف سیاست های استکباری و خواهان استقلال اقتصادی، سیاسی و نظامی هستند. پس سفر اسد به تهران سرفصل جدیدی برای مرحله پس از مقابله با تروریستها است .

** آمریکا به دنبال جدایی سوریه از ایران به هر قیمتی است
سفیر سابق لبنان در تهران گفت: دلیل ایستادگی سوریه با ایران این است که دمشق قدر پشتیبانی تهران را می داند و خوب می داند که ایران یک کشور هم پیمان در منطقه است و نقش فعالی در رویارویی با تروریسم در خاورمیانه دارد.
منصور افزود: اما در خصوص ممانعت بعضی از کشورها برای بازگشایی سفارتخانه های خود در دمشق باید بگویم که آمریکا به همراه هم پیمانانش در منطقه نمی خواهد قدرت دیپلماتیک سوریه دوباره رونق بگیرد و به حالت اولیه خود بازگردد.
وی اضافه کرد: تمرکز آمریکا و کشورهای هم پیمان آن در حال حاضر بر سیاستی استوار است که سوریه را به هر قیمتی که شده از ایران جدا کنند و من تصور نمی کنم در این خصوص موفق شوند چون سوریه خوب می داند که چه کسانی در سختی ها با این کشور همراهی و چه کسانی با آن دشمنی کرد.

** ایران با گام های استوار راه خود را ادامه می دهد
منصور گفت: کسی که با ایران دشمنی دارد، انتظار نداریم که از لحاظ معنوی از این کشور حمایت و پشتیبانی کند و یا سیاست منصفانه ای در خصوص ایران اتخاذ کند. «دشمن، دشمن خواهد ماند و دوست نیز دوست» و ایران به چیزی که کشورهای سلطه گر علیه او می گویند، اهمیت نمی دهد. ایران با گام ها استوار راهش را ادامه می دهد.
وی افزود: من در ایران هشت سال به عنوان سفیر خدمت کرده ام و هر روز شاهد پیشرفت های این کشور در همه حوزه ها بوده ام.
وزیر خارجه سابق لبنان تاکید کرد: مراکز و صنایع تولید در سراسر ایران گسترش یافته و من در جریان سفر به مناطق مختلف ایران از نزدیک این صنایع را مشاهده کرده ام.
وی تاکید کرد: در ایران یک انقلاب اقتصادی اتفاق افتاده است . برای ایران کافی است که بعد از 40 سال توانسته تا در ارتباط با مواد غذایی خودکفایی داشته باشد و همچنین زرادخانه اقتصادی داشته باشد.
منصور اضافه کرد: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 350 سد ساخته و کشور هجدهم در تولید ناخالص ملی است . ایران بزرگ ترین زرادخانه نظامی خود را با اعتماد به توانایی های داخلی می سازد و این امر بدون اعتماد و وابستگی به دیگران است.
وی ادامه داد: ایران از استقلالش محافظت می کند و سیاست های خود را پیش می برد. سیاست های تهران هیچ گاه تغییر نکرده و تغییر نخواهد کرد و هیچ وقت با دشمنان علیه دوستان خود نبوده است .
سفیر سابق لبنان در تهران گفت: برای ایران دشمن معروف و شناخته شده است و آن رژیم صهیونیستی است . ایران سیاست های استکباری و سلطه گرایانه را قبول نمی کند. ایران می خواهد که از تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی و نظامی مستقل خود محافظت کند و این سیاست ایران در 40 سال گذشته تغییر نکرده و ثابت بوده است .
وی افزود: ایران در همه حوزه ها از جمله حوزه های علمی، فرهنگی و پژوهشی و اختراعات همواره پیشرفت کرده است . در این کشور یک نهضت بزرگ با وجود محاصره شدید که علیه آن از سوی آمریکا اعمال شده، در حال شکل گیری است.
منصور تاکید کرد: ایران توانای هایش را با وجود تحریم های ظالمانه حفظ کرده و از ایمان و انقلاب خود ، محافظت می کند . این کشور به سوی افق مورد نظر و بر اساس نافعش در حال حرکت است و این با وجود مشکلاتی است که علیه این کشور اعمال می شود.

** کشورهای غربی نمی خواهند منطقه ثبات داشته باشد
منصور تاکید کرد: نزدیک شدن برخی کشورها به غرب موجب حل شدن مشکلات آنان نخواهد شد. ما با وجودیکه از دست کشورهای استعمارگر رها شده ایم ، اما به دلیل سیاست های استکباری این کشورها، ملت لبنان همچنان در رنج هستند.
سفیر سابق لبنان در تهران افزود: کشورهای غربی و همپیمانان آنها نمی خواهند خاورمیانه ثبات و امنیت داشته باشد و پیشرفت کند و استقلال سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اقتصادی حقیقی داشته باشند.
وی اضافه کرد: آنها می خواهند تا این کشورها همواره تابع آنها باشند و در جهت منافع و اهداف آنها خدمت کنند، به همین دلیل ما زیاد به این کشورها اطمینان نداریم چون اهداف این کشورها برای ما معروف و واضح است . آمریکا و سرویس جاسوسی این کشور بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 چه کاری انجام داده اند. آنها نظام های ملی را سرنگون کردند و نظام های دیکتاتوری را روی کار آوردند و این موضوع چه در آمریکا مرکزی و جنوبی و یا در آفریقا و خاورمیانه و آسیا جاری بوده است .
منصور گفت: نظر ما این است که روابط نزدیک با غرب اگر به نفع منافع حقیقی ملت های منطقه بود ، پس ما با این همکاری مخالف نیستیم، ولی اگر این همکاری فقط به نفع منافع غرب و علیه حقوق و منافع ملت ها با شد، ما نمی توانیم هرگز آن را بپذیریم.
وی افزود: کسی که به غرب تکیه کند، غرب با او کنار می آید، ولی در بین راه او را ترک می کند و هرگز اجازه نمی دهد تا به اهدافی که دنبال می کند ، برسد. تجارب در سال های اخیر در این ارتباط بسیار واضح است .
وزیر خارجه سابق لبنان تاکید کرد: نیروهای استکباری همواره می خواهند که ملتها خاورمیانه تنها مصرف کننده باشند. تاکنون با وجود صدها میلیارد دلار سرمایه که در منطقه وجود دارد، هیچ کارخانه ای برای تولید جنگنده ها و تانک های نظامی وجود ندارد، چون غرب اجازه آن را نمی دهد و می خواهند این کشورها فقط برای خریدن سلاح و وارد کردن آن به غربیها پول بدهند.
منصور گفت: در روزهای اخیر پژوهشگاه سیبری در استکهلم که در ارتباط با موضوعات صلح تحقیق و پژوهش می کند ، اعلام کرد که یک کشور عربی بیش از 35 درصد از فروش سلاح های آمریکایی در جهان را از آن خود کرده است . باید اکنون سوال کنیم که پول های عربی در این منطقه در چه زمینه هایی مصرف می شود و به کجا می رود و آیا نیروهای استکباری و سلطه گر به این ملت ها خدمت می کنند ، که جواب آن این است «هرگز».

** دست دوستی لبنان به طرف همه کشورها دراز است
منصور افزود: بین لبنان و کشورهای منطقه روابط طولانی وجود دارد و ما از هنگام استقلال تاکنون در مسایل داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده ایم، زیرا سیاست بیروت این است که دست دوستی و برادری به طرف همه دراز کند و امیدواریم که دیگران نیز با ما اینگونه رفتار کنند.
وزیر خارجه سابق لبنان در ارتباط با برخی دخالتهای ریاض در امور داخلی لبنان گفت: بدون شک عربستان در داخل لبنان و به واسطه جریان های سیاسی که با آنها همکاری و هماهنگی می کنند، تاثیر گذار است، همانگونه که دیگر کشورهای خارجی در مسایل داخلی لبنان به واسطه نیروها و جریان های سیاسی گوناگون تاثیر می گذارند.

** دیکته غرب به برخی کشورها منطقه
منصور گفت: درباره عادی سازی روابط بین برخی کشورهای عربی با اسراییل باید تاکید کرد که هنگامی که برخی از کشورهای استکباری و سلطه گر کمک هایی امنیتی را به بعضی از کشورهای خاورمیانه می دهند و از نظام های آنها حفاظت می کنند ، البته که این کشورها تصمیم گیری مستقلی نخواهند داشت و آنچه را که غرب به آنها دیکته کند، اجرا خواهند کرد.
وی افزود: آمریکا از برخی کشورهای خاورمیانه پشتیبانی سیاسی، امنیتی، نظامی و دیپلماتیک می کند و در مقابل آن از این کشورها می خواهد که در خصوص مسایل اسراییل با واشنگتن همراه شوند و برای عادی سازی روابط با اسراییل تلاش کنند . همچنین اگر از آنها خواسته شد که با ایران دشمنی کنند ، این کار را انجام می دهند .
سفیر سابق لبنان در تهران اضافه کرد: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که دشمنان با هم عوض می شوند و دوستان ما جای دشمنان را می گیرند و دشمنان ما دوست می شوند و این یک موضوع تاسف آوری است چون آرمان های حاکمان عوض شده و این تغییر بدون دیکته و فشار خارجی انجام نمی گیرد، چون آنها می دانند که اگر آمریکا پشتیبانی خود را از آنها بردارد، متزلزل شده و نمی توانند پا برجا باشند و این ها نمی خواهند چنین سرنوشت را قبول کنند.

** آمریکا می خواهد دیگران همراه او باشند
منصور افزود: هنگامی که نماینده آمریکا به لبنان و یا هر کشوری در منطقه سفر می کند، می خواهد موضع گیری واشنگتن در منطقه و سیاست های این کشور را تحمیل کند.
وی اضافه کرد: موضع گیری های آمریکا چه در خصوص جمهوری اسلامی ایران و چه در ارتباط با آنچه که این کشور آن را در منطقه به عنوان یک نقطه تمرکز و بعد راهبردی در رویارویی با تروریسم و نیروهای استکباری و سلطه گر و پشتیبانی از مقاومت در فلسطین و لبنان و نظام های ملی نمایندگی می کند، معروف است.
وزیر خارجه سابق لبنان گفت: سیاست آمریکا اینگونه است که می خواهد به طرفداران خود و کسانی که واشنگتن را در خاورمیانه همراهی می کند، بگوید که مسایل را آنگونه که کاخ سفید تحمیل می کند، انجام دهند.

** رایزنی عون با روسیه برای حل مشکل آوارگان سوری
منصور در ارتباط با سفر 'میشل عون' رئیس جمهوری لبنان به مسکو گفت: این یک سفر مهمی است و روسیه یک دولت تاثیرگذار و فعال منطقه می باشد و لبنان از حمایت و پشتیبانی مسکو از سوریه برای رویارویی با تروریستها اطلاع دارد .
وی اضافه کرد: روسیه اکنون یکی از طرف های مذاکره با سوریه و مخالفان این کشور است و از کاری که مسکو برای ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه انجام می دهد ، مطلع هستیم .
سفیر سابق لبنان در تهران تاکید کرد: روسیه به موضوع پناهجویان سوری در لبنان اهمیت می دهد و برای بازگشت آنان به کشورشان هماهنگی های لازم را با طرف های سوری و لبنانی انجام می دهد. به همین دلیل سفر عون به روسیه را سفر مهمی می دانیم چون نه فقط پیرامون روابط دوجانبه گفت و گو و تبادل نظر خواهند کرد، بلکه در ارتباط با اوضاع منطقه نیز رایزنی می کنند.
منصور ادامه داد: اکنون لبنان تحت تاثیر بحران سوریه قرار گرفته و یک و نیم میلیون پناهجوی سوری را در خاک خود جایی داده و این به یک مشکل بزرگی برای لبنان تبدیل شده، چون وجود این پناهجویان فشار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کشور وارد می کند و به نظر من این سفر نقشه راهی را برای ایجاد راه حل های لازم با هماهنگی دوستان روسی ما ایجاد می کند.


** استفاده ابزاری از آوارگان برای فشار بر سوریه
وی درباره کارشکنی دشمنان در خصوص بازگشت آوارگان سوری به کشورشان افزود: کسانی که با سوریه دشمنی و علیه این کشور اقدام می کنند، می خواهند مسئولیت بازگشت پناهجویان سوری را بر گردن دولت دمشق بیندازند و می گویند که بازگشت آنها باید بعد از ایجاد راه حل سیاسی در سوریه انجام گیرد و این قابل قبول نیست، چون راه حل سیاسی چیزی نیست که بتوانیم به آن اعتماد کنیم و منتظر آن باشیم، ولی بازگشت پناهجویان سوری نیازمند تلاش های جدی و هماهنگی با دولت دمشق است.
منصور اضافه کرد: برخی جناحها در لبنان نمی خواهند با نظام سوریه رابطه برقرار کنند، چون خودشان را در جایگاه دشمن با این کشور قرار داده اند و می خواهند با وجود پناهجویان سوری در لبنان نظام دمشق را تحت فشار قرار دهند. آنها همیشه می خواهند در بین آوارگان سوری رواج دهند که بازگشتشان برای آن ها خطرناک است و نظام سوریه از آن ها انتقام خواهد گرفت و این حرف قطعا نادرست است.
وی گفت: دولت سوریه حتی با تروریست ها مذاکره کرد و آن ها را مخیر کرد که به آغوش دولت بازگردند و یا به سوی مناطق دیگری در سوریه بروند و به حرف خود عمل کرد.

** صفر بودن همکاری نظامی ایران و لبنان به خاطر برخی گروه ها

منصور درباره همکاری نظامی ایران و لبنان نیز گفت: متاسفانه برخی جریان ها و گروه های لبنانی که تحت تاثیر خارج از این کشور هستند، همکاری نظامی با ایران را تقریبا به صفر رسانده اند.

** مبارزه با فساد موجب تقویت مقاومت می شود
سفیر سابق لبنان در تهران درباره شرایط مقاومت در منطقه نیز اضافه کرد: مقاومت برای دفاع از لبنان در هر شرایطی آماده است، ولی مقاومت دیگری هم وجود دارد. یعنی اگر لبنان توسط رژیم صهیونیستی، اشغال شد، پس لبنان امروز از اشغال فساد رنج می برد که در همه موسسه های دولتی رخنه کرده است . مقاومت قویتر می شود هنگامی که جبهه داخلی قوی و هماهنگ باشد.
وی گفت: پس «سید حسن نصرالله» هنگامی که تصمیم گرفت با فساد مبارزه کند، می خواهد تا از تاثیرگذاری ناهماهنگی های داخلی و یا سقوط اقتصادی بر مقاومت جلوگیری کند، چون در نتیجه این ملت است که از مقاومت محافظت می کند و هنگامی که اوضاع اقتصادی ملت سقوط کند و دچار مشکل شود، تاثیر آن بر مقاومت منفی خواهد بود. اقتصاد قدرتمند با موسسات قوی از مقاومت در آینده محافظت می کند.

**تصمیم انگلیس علیه حزب الله ظالمانه است
منصور درباره سیاستهای انگلیس در منطقه و قرار دادن حزب الله در لیست گروههای تروریستی گفت: این یک تصمیم ظالمانه بود. منطقه و مردم آن رنجی را که از سوی استعمار انگلیس متحمل شده اند ، از یاد نمی برند.
وی افزود: انگلیس در منطقه به صورت جنایتکارانه ای دخالت می کرد و سلطه خود را بر کشورهای زیادی از جمله کشورهای خلیج فارس تحمیل کرد و کشوری بود که منطقه عربی را به موجب توافق «سایکس – پیکو» در سال در سال 1916 تقسیم کرد، وعده «بالفور» برای برپایی رژیم اسرائیل را در سال 1947 به صهیونیست ها داد و کشوری بود که از فلسطین عقب نشینی کرد و دست گروهک های تروریستی - صهیونیستی را برای انجام هر جنایتی در فلسطین باز گذاشت.
سفیر سابق لبنان در تهران اضافه کرد: لندن هیچوقت با خواسته های برحق و عادلانه ملت های منطقه همراهی نکرده است. انگلیس تصمیم خود را گرفت و حزب الله را در فهرست سیاه تروریسم خود قرار داد.
وی ادامه داد: اگر انگلیس باید اخلاق سیاسی را رعایت کند، باید اسرائیل را که قطعنامه های بین المللی را زیر پا می گذارد و باریکه غزه را محاصره کرده و گرسنگی و تشنگی را بر مردم آن تحمیل می کند و حتی آن ها را از آب و برق و دارو محروم کرده ، تحریم کند.
منصور تاکید کرد: انگلیس باید اسرائیل را که عامل کشتارهای بی رحمانه ای علیه مردم فلسطین است و خانه ها و زمین هایشان آنان را به زور تصرف می کند ، حرمت مکان های مقدس آنان را از بین می برد و دیوارهای نژادپرستانه بنا می کند، در فهرست تروریسم قرار دهد.
وزیر خارجه سابق لبنان گفت: چنین چیزی را هرگز از سوی انگلیس نخواهیم شنید و آن ها هرگز هیچگونه قطعنامه ای را علیه اسرائیل صادر نخواهند کرد چون آن ها تحت فشار لابی های صهیونیستی در جهان و تحت فشار سیاست های آمریکا هستند.

** معامله قرن هرگز موفق نمی شود
منصور در ارتباط با تحرکات درباره روند سازش ادامه داد: معامله قرن هرگز موفق نخواهد شد و اگر یک فلسطینی هم با آن مخالف باشد، این طرح با شکست مواجه می شود. معامله قرن در صورتی موفق خواهد شد که رهبران فلسطینی آن را قبول کنند و اگر آنان این کار را انجام دهند، در آن صورت باید جوابگوی ملت خود و تاریخ باشند.
وی افزود: اگر رهبران فلسطینی و نیروهای عربی و ملت های آنها مخالف معامله قرن باشند که هستند، در آن صورت باید گفت که این معامله هرگز به سرانجام نخواهد رسید.
معامله قرن یک طرح آمریکایی است که در آن کنترل رژیم صهیونیستی بر قدس را به رسمیت شناخته و از بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینهای شان جلوگیری می کند.

** لبنان نیازمند سیاست حکیمانه برای حرکت در مسیر توسعه است
منصور گفت: مهم ترین معضل در لبنان در درجه اول وضعیت اقتصادی سخت و فسادی است که همانند موریانه موسسه های دولت را از داخل از بین می برد و این البته چیزی است که جلوی پیشرفت را در کشور نیز گرفته است.
وی افزود: ما نیازمند یک سیاست حکیمانه ای برای حرکت در مسیر توسعه هستیم . لبنان علاوه بر این نیازمند یک نقشه اقتصادی بزرگ و طرح و برنامه توسعه است تا بر اساس آن اقدام کند. همه مردم لبنان باید برای شروع و گام نهادن در آن توافق داشته باشند تا یک بازنگری در اقتصاد به وجود آید و جلوی فسادی که بر تولید ناخالص ملی تاثیر گذاشته، گرفته شود.

** آمریکا سلاحی برای ایجاد موازنه بین لبنان با اسراییل نمی دهد
منصور تاکید کرد: میزان کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل بیش از سه میلیارد دلار و بودجه نظامی این رژیم بیش از 14 میلیارد دلار در سال است. در چنین وضعیتی باید گفت که کمک های نظامی پنجاه یا دویست میلیون دلاری آمریکا به ارتش لبنان در برابر این کمک ها، ناچیز است.
وی افزود: آمریکا هیچ جنگنده ای و سلاحی که موازنه نظامی لبنان با اسرائیل را تقویت کند، به ما نمی دهد، در حالی که اسرائیل هر روز به حریم هوایی و مرزهای دریایی و زمینی لبنان تجاوز می کند.
وزیر خارجه سابق لبنان ادامه داد: سلاح هایی که آمریکا به لبنان می دهد، نمی تواند از حریم هوایی ما با وجود تجاوزات مستمر و روزانه اسرائیل ، مقابله کند و این سیاست آمریکاست که به لبنان کمک ناچیز می کند و در مقابل به اسرائیل ده ها برابر آن می دهد.

** مقاومت برای واکنش به هر تجاوزی آماده است
منصور تاکید کرد: تجاوزهای اسرائیل اکنون به گونه ای نیست که مثلا خاک لبنان را بمباران کند، چون مقاومت برای واکنش مستقیم به هر تجاوز جنگ طلبانه آماده است. ولی کاری که اسرائیل می کند تجاوزی از نوع دیگر است و آن نقض حریم هوایی و دریایی لبنان است و این مخالف قوانین بین المللی است و تجاوزی آشکار به حاکمیت بیروت است.

** عادی سازی روابط با اسراییل خیانت به آرمان های عربی است
منصور درباره تحرکات برخی کشورهای عرب منطقه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این خوب نیست که ببینیم بعضی از کشورهای عربی سعی می کنند تا روابط خود را با اسرائیل عادی کنند، در حالی که این رژیم قطعنامه های بین المللی را زیر پا می گذارد و مخالف برپایی دولت فلسطین است.
وی افزود: تعجب می کنم که چگونه کشورهای عربی سعی می کنند تا روابط خود را با اسرائیل عادی کنند، در حالی که این رژیم پیشنهاد صلح آنها را در سال 2002 زیر پا گذاشت و «آریل شارون» (نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر) درباره آن گفت که این پیشنهاد حتی اندازه جوهری که با آن نوشته شده، ارزش ندارد.
سفیر سابق لبنان در تهران اضافه کرد: این یک توهین آشکار از سوی اسرائیل به کشورهای عربی بود. چگونه این کشورها می خواهند روابط خود را با اسرائیل عادی کنند در حالی که این رژیم قطعنامه های بین المللی را نادیده می گیرد و قضیه فلسطین را بی ارزش جلوه می دهد.
وی گفت: باید به این توجه کنیم که اسرائیل هرگز نخواهد پذیرفت که کشوری به نام فلسطین وجود داشته باشد و اسرائیل هر روز زمین های فلسطینیان را مصادره و ساکنان آن را بیرون می کند و به ساخت شهرک ها ادامه می دهد.
منصور افزود: عادی سازی روابط با اسرائیل خیانت به آرمان های ما و خیانت به همه امت عربی است و کشورهایی که به سوی عادی سازی روابط با اسرائیل حرکت می کنند، در آینده توسط ملت هایشان مجازات خواهند شد.

** قدرت لبنان در قدرت آن است نه ضعف
منصور ادامه داد: ضعف هرگز نمی تواند قدرت ایجاد کند و نمی توان از حق خود به جز با قدرت محافظت کرد و حق در مکانی است که قدرت آن را تایید کرده باشد. اگر قدرت نباشد، نمی توانیم حقوق خود را به دست بیاوریم. اکنون باید گفت که ملت فلسطین به خاطر ضعف نمی تواند حق خود را بگیرد و باید حقش را با مقاومت بگیرد. مقاومت تنها چیزی است که از حق محافظت کرده و به آن استمرار می بخشد.
وی افزود: برای مثال ما در لبنان 22 سال با تماس های دیپلماتیک و روابط سیاسی و با کنفرانس های گوناگون تلاش کردیم که اسرائیل را به عقب نشینی از مناطق اشغالی جنوب لبنان وادار کنیم، اما اسرائیل همواره مخالفت کرده و به اشغالگری ادامه داده است.
سفیر سابق لبنان در تهران گفت: چه کسی اسرائیل را به عقب نشینی وادار کرد. آیا دلیل آن ضعف بود. هرگز دلیل اصلی آن مقاومت بود که اسرائیل را به عقب نشینی وادار و این رژیم را ذلیل کرد.
منصور اضافه کرد: چه کسی در سال 2006 میلادی جلوی اسرائیل ایستاد. آیا دلیل آن ضعف بود. هرگز . مقاومت قوی و مومن به پروردگار و عاشق خاک خود بود که مقابل اسرائیل ایستاد و توانست ارتش این رژیم را در جنگ سی وسه روزه شکست دهد. به همین دلیل قدرت لبنان در قدرت آن است و نه در ضعف.

** اسراییل به قوانین بین المللی پایبند نیست
منصور افزود : ما تلاش می کنیم که حق لبنان را در مرزهای دریایی خود با روش های دیپلماتیک حفظ کنیم، ولی متاسفانه سازمان ملل معتقد است که این قضیه به او ربطی ندارد و قانون بین المللی وجود دارد که باید به آن پایبند باشیم. اسرائیل به این قانون بین المللی پایبند نیست و جریان های بزرگ بین المللی هستند که نمی خواهند با درخواست عقب نشینی اسرائیل از منطقه ای که معتقد است از آن او است، موافقت کنند با اینکه این منطقه بخشی از آب های حاکمیتی و انحصاری لبنان است.

** اسراییل با حمایت از تروریست ها به دنبال انتقام از سوریه بود
وزیر خارجه سابق لبنان ادامه داد: اسرائیل با پشتیبانی از گروهک های تروریستی در سوریه می خواست نظام این کشور را سرنگون کند، چون نظام سوریه از مقاومت در لبنان و در فلسطین پشتیبانی می کرد و مخالف تجاوزات اسرائیل بود و مقابل آن می ایستاد.
وی افزود: تا زمانی که اسرائیل قسمتی از خاک لبنان را در اشغال دارد و تهدیدهای این رژیم علیه لبنان ادامه داشته باشد ، مقاومت باقی خواهد ماند. از اینرو برای ما هیچ مهم نیست که اسرائیل از این بابت نگران باشد.
وی اضافه کرد: وظیفه ما دفاع از خاک لبنان است و مقاومت همیشه برای رویارویی با رژیم صهیونیستی آماده است، مهم نیست که اسرائیل راضی باشد یا نه، اسرائیل یک طرف تجاوزکار است و وجود آن همواره تهدید بزرگی برای کل منطقه است.

** سوریه راه های تنفسی لبنان است
منصور درباره مشکلات اقتصادی لبنان نیز گفت: روابط اقتصادی ما با سوریه از طریق گذرگاه های زمینی است، به خصوص گذرگاه نصیب که کالاهای لبنانی از طریق آن و با عبور از سوریه به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و همچنین اوضاع سوریه بر رفت و آمد گردشگران به لبنان تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: تا امروز هنوز هیچ چیز روشن نیست و سوریه دروازه های خود را به سوی لبنان باز گذاشته است، ولی باید گام های مثبت بیشتری را در این زمینه برداریم، زیرا سوریه یکی از بزرگ ترین راه های تنفسی اقتصاد لبنان است چون تنها همسایه لبنان می باشد. البته رژیم صهیونیستی در مجاورت ما قرار دارد، اما هیچگونه روابطی با آن نداریم و سوریه همچنان تنها دروازه زمینی ورود به لبنان است.

** سوریه تکیه گاه مقاومت در منطقه است
منصور گفت: سوریه تکیه گاه اساسی مقاومت در لبنان، فلسطین و در منطقه است و اگر دمشق در بحران هشت ساله این کشور پیروز شود، مقاومت نیز پیروز خواهد شد و اگر سوریه شکست بخورد، مقاومت نیز شکست خواهد خورد.
وی افزود: غرب و به خصوص آمریکا هنگامی که می خواست نظام سوریه را سرنگون کند، خوب می دانست که ضربه زدن به این کشور و تکه تکه کردن آن به طور مستقیم به مقاومت در لبنان و در فلسطین آسیب وارد خواهد کرد.

** چه کسانی از قطر درخواست دخالت در سوریه کردند

منصور درباره تحولات منطقه نیز گفت: سوریه قلب تپنده منطقه است و آمریکا با مخالفت این کشور با سیاست های خارجی تحمیلی، آزرده شد. واشنگتن معتقد است که نظام اسد منافع آمریکا در منطقه و منافع اسرائیل و هم پیمانانش را تهدید می کند. به همین دلیل تلاش خود را برای سرنگونی این نظام بکار بست و از معارضان سوری استفاده کرد و این معارضان در طول هشت سال گذشته توسط نیروهای خارجی و منطقه ای پشتیبانی مالی و نظامی شدند.
وزیر خارجه سابق لبنان ادامه داد: ما باید به گفته های نخست وزیر سابق قطر «حمد بن جاسم» توجه کنیم. او گفت که از آنها خواسته شد در سوریه دخالت کنند. چه کسی از آن ها درخواست کرد و گفت، در سوریه 128 میلیارد دلار هزینه و ده ها میلیون دلار به جدا شدگان از ارتش سوریه پول پرداخت کنند.
منصور افزود: بن جاسم گفت که بر شکار خود حمله بردیم. یعنی همه می خواستند از لاشه سوریه بخورند. هدف آن ها نابود کردن چیزی است که سوریه با موضع گیری هایش به عنوان نماد آن شناخته شده و بعد از آن می خواستند مقاومت را از بین ببرند.

** هدف تروریست ها انتقام از کشورهای حامی مقاومت بود
منصور گفت: بدون شک چیزی که منطقه در هشت سال گذشته با آن مواجه بود، چالش بزرگی برای خاورمیانه، امنیت ، ثبات و صلح است . واضح است که این منطقه با چالش بزرگی مواجه بود، چون نظام های مردمی در خاورمیانه وجود دارد که مخالف سیاست های نظام سلطه و استکباری هستند که بعضی از کشورها در جهان پیش گرفته اند. از جمله کشورهایی که با نظام سلطه مبارزه کرد ، جمهوری اسلامی ایران و سوریه و همچنین مقاومت بود که با رژیم صهیونیستی در لبنان و در فلسطین مقابله و مبارزه کرد.
وی افزود: گروهک های تروریستی وقتی که وارد خاورمیانه شدند، نیروهای بین المللی و منطقه ای از آن ها پشتیبانی کردند که رژیم صهیونیستی از جمله آن ها است . آنان می خواستند تا از کشورهایی که با نظام سلطه مبارزه می کنند ، انتقام بگیرند و کشورهای منطقه را تجزیه کنند.
سفیر سابق لبنان در تهران اضافه کرد: ویرانگری جنگ در سوریه برای همه طرف بود. کاری که گروهک تروریستی داعش در عراق ، سوریه و سپس در لیبی و مصر کرد و این اکنون برای همه واضح است که چه کسی از این گروهک های تروریستی پشتیبانی مالی و نظامی و تسلیحاتی کرد و چه کسی آن ها را آموزش داد و نقشه برای اقدامات آنان کشید . کاری که گروهک های تروریستی در منطقه کردند، نمی توانست بدون کمک و پشتیبانی خارجی انجام بگیرد.
منصور ادامه داد: کشورهای غربی با پشتیبانی خود از گروهک های تروریستی می خواستند نظام های سوریه را سرنگون کنند و مقاومت لبنان و فلسطین را از بین ببرند.
وی اضافه کرد: ولی امروز می توانیم بعد از هشت سال بگوییم که این نیروهای تروریستی که مساحت های بزرگی از عراق و سوریه را اشغال کردند و عملیات تروریستی در لبنان انجام دادند، در حال نابودی هستند و این یعنی این که جبهه مقاومت و مقاومت اکنون بیشتر تقویت می شوند، چون از لحظه اول به طرح ها و برنامه هایی که کشورهای استکباری برای تجزیه و دور کردن ملت های منطقه از هم و ضربه زدن به آنان برای این منطقه و برای کشورهای آن آماده کرده بودند ، پی بردند. هدف آنان از این ات و نقشه ها تحت سلطه درآوردن کشورهای منطقه و تحمیل سیاست های خارجی بر این کشورها بود که همه آنها در راستای منافع کشورهای قدرتمند و نیروهای غربی و همچنین منافع دشمن صهیونیستی و کسانی که همگام با آمریکا حرکت می کنند، هست.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: