۰

مزیت های لغو روادید با عراق

کد خبر: ۱۸۲۱۷۵
۱۳:۰۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، هادی حق‌شناس در سرمقاله روزنامه ستاره صبح نوشت: روز گذشته خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه طی سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به بغداد میان دو طرف برای لغو روادید و رایگان شدن سفر شهروندان دو ملت به کشورهای یکدیگر توافق حاصل شده است.

این خبر از جنبه‌های مختلف، به ویژه در شرایط تحریم ایران می‌تواند حائز اهمیت و نویدبخش باشد. اگر به رفت‌وآمد شهروندان کشورمان به کشورهای همجوار و همسایه دقت کنیم، درخواهیم یافت که تردد میان ایران و عراق حجم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. این ترددها که معمولاً به دلایل مذهبی و زیارتی صورت می‌گیرد، هرچند در ایام خاصی مثل اربعین حضور ایرانیان در عراق بیشترین تردد را متوجه خود می‌کند، اما عراقی‌ها نیز در طول ماه‌های سال به دلایل مختلفی به ایران تردد دارند.

لغو روادید میان دو طرف، منجر به تسهیل سفر برای شهروندان دو کشور خواهد شد که این آسانی سفر به سود هر دو طرف خواهد بود؛ به ویژه آنکه بازارچه‌های مرزی در استان‌های جنوبی کشور با عراق از حذف هزینه‌های عبور و مرور سودمند می‌شوند. این اقدام توسعه این بازارچه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

دو ملت ایران و عراق از منظر فرهنگی و دینی اشتراکات فراوانی دارند. به نظر نویسنده اگر ایران لغو روادید را با سایر کشورهای همسایه نیز انجام دهد، نه تنها به لحاظ گردشگری مذهبی، بلکه از منظر سیاحتی نیز منافع زیادی را متوجه کشور و مردم می‌کند. کشور ما هم‌اکنون از لحاظ گردشگری جزو ۱۰ کشور اول جهان است. شرط استفاده از این ظرفیت این است که حداقل با ملت‌هایی که دارای فرهنگ مشترک با ایران هستند مثل ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان و… لغو روادید صورت گیرد. از سویی باید توجه داشت که امروزه امنیت ملی در ایجاد منافع مشترک میان ملت‌ها تعریف می‌شود.

ایران به دلیل گستره فرهنگی‌اش در منطقه و اشتراکات مذهبی که با دیگر ملت‌های منطقه دارد، می‌تواند با افزایش ترددهای گردشگری و برقراری پیوند با دیگر ملت‌ها برای تأمین امنیت و ثبات اقدام کند. راهکار دیگری که می‌توان برای تسهیل عبور و مرور با دیگر کشورهای همسایه ایجاد کرد، اعطای ویزا در مرزهاست. در حال حاضر در برخی موارد ویزا در مناطق آزاد صادر می‌شود.

برای مثال امروز ایرانیانی که به ترکیه می‌روند در همان محل فرودگاه ویزا می‌گیرند و نیازی به تهیه ویزا پیش از سفر ندارند. این نوعی تسهیلات برای گرفتن ویزاست که باتوجه به ظرفیت‌های گردشگری ایران این قبیل اقدامات می‌تواند در شرایط تحریم اقتصادی منفعت‌های فراوانی را نصیب کشور و مردم کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: