۰

امیدواری وزارت کشور برای «لغو روادید عراق» از سال ۹۸

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: امیدواریم در سفر رییس جمهور به عراق بر سر موضوع لغو روادید توافق شود.
کد خبر: ۱۸۲۱۶۸
۱۲:۰۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: امیدواریم در سفر رییس جمهور به عراق بر سر موضوع لغو روادید توافق شود.

شهریار حیدری با بیان اینکه سه سال است که در خواست لغو روادید برای سفر به کشور عراق را داریم، اظهار کرد: وقتی روادید به کشوری لغو شود، فرد وارد مرز شده و برگذرنامه‌اش مهر ورود یا خروج می‌خورد و تنها با پرداخت یک حق ورودی وارد کشور مقصد می‌شود که البته قصد داریم برای مسافران زیارتی به عراق این حق ورودی را در سال ۹۸ حذف کنیم.

وی در ادامه تشریح کرد: حدود ۱۲ هزار تومان حق ورودی به کشور مقصد برای سفر زیارتی دریافت می‌شود. این رقم اگر سفر سیاحتی باشد بسته به تعداد سفرها، پلکانی افزایش می‌یابد. در همین راستا پیشنهاد حذف این حق ورودی برای مسافران زیارتی را داده‌ایم که در بودجه سال ۹۸ نیز پیش بینی شده است. یعنی در طول سال، سفرهای زیارتی به شهرهای عراق، هزینه ورودی به کشور مقصد را در پی نخواهد داشت.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه هزینه روادید سفرهای زیارتی برای خانوارهایی با جمعیت بالا، رقم زیادی می‌شود و به همین دلیل بحث لغو روادید مطرح شد، گفت: پیش زمینه‌های این طرح از دوسال قبل با مسئولان گذرنامه عراق، وزارت خارجه و حتی در سطح نخست وزیر و رییس جمهور مطرح شد، زیرا طی محاسباتی به این نتیجه رسیدیم که این موضوع به نفع هر دو کشور است.

وی اظهار کرد: حدود ۶میلیون نفر ایرانی و عراقی در طول ۱۱ ماه گذشته در مرزها رفت و آمد داشتند. بنابراین اگر روادید لغو شود تعداد این ۶میلیون نفر یقیناً به ۱۲ میلیون نفر خواهند رسید. همچنین این ۱۲ میلیون نفری که قرار است در مرزها بعد از لغو روادید تردد کنند، فرصتی برای ایجاد مشاغل و درآمد پایدار در هر دو کشور هستند؛ به طوری که به جای هزینه برای روادید می‌توانند برای اجاره هتل و خرید و دریافت امکانات دیگر هزینه کنند و همین امر می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود. به عبارت دیگر اگر کسی ۵۰ دلار برای ویزا نپردازد، با نرخ دلار امروزی یعنی حدود ۶۵۰ هزار تومان برای او صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت و می‌تواند این مقدار را صرف دریافت خدمات دیگر کند.

حیدری با بیان اینکه ویزا مانعی برای رفت‌وآمد روان مسافران است، گفت: در ایام اربعین حداقل دومیلیون نفر عازم کربلا می‌شوند در این میان و با وجود اینکه مدت زمان صدور ویزا را به ۴۸ ساعت رساندیم، اما باز در این ایام بیشتر معطلی‌ها در خصوص روادید و مشکلات پیرامون آن بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سفر رییس جمهور به عراق بر سر موضوع لغو روادید توافق شود.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: