۰

هنوز درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب توافقی نشده است

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اعلام کرد، کسی نمی‌تواند بیروت را به بهانه مساله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، وادار به عادی سازی روابط خود با دولت سوریه کند.
کد خبر: ۱۸۲۰۷۸
۱۴:۲۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، جمال الجراح، وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت، امیدوار است آوارگان سوری هر چه سریع‌تر از لبنان به کشورشان بازگردند چرا که به لحاظ اجتماعی، امنیتی، سیاسی و زیر ساخت‌ها بار مضاعفی بر لبنان دارند.

وی افزود، این کشور میزبان یک و نیم میلیون آواره سوری است، این در حالی است که سازمان ملل تعداد آوارگان سوری ثبت شده تا پایان فوریه ۲۰۱۷ را علاوه بر آوارگان سوری ثبت نشده، ۹۹۷ هزار تن اعلام کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، چند ماه پیش تعدادی از آوارگان سوری داوطلبانه ضمن هماهنگی میان مقامات لبنان، سوریه و سازمان ملل به کشورشان بازگشتند.

الجراح که به جریان المستقبل به ریاست سعد حریری وابسته است، گفت، در خصوص مساله آوارگان بار سنگینی بر دوش لبنان است و این کشور نمی‌تواند چنین باری را تحمل کند اما بازگشت آوارگان به مناطق امن باید با نظارت سازمان ملل یا ابتکار عمل روسیه انجام پذیرد.

طبق اعلام میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، این طرح روسیه بازگشت حدود ۸۹۰ هزار آواره سوری از لبنان را فراهم می‌کند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان ابراز امیدواری کرد که طرح روسیه صورت عملی پیدا کرده و بازگشت آوارگان از طریق این طرح یا حتی طرح‌های دیگر کشورها صورت بگیرد.

وی ادعا کرد، از جنبه انسانی لبنان مجبور به بازگرداندن آوارگان نیست "زیرا نظام سوریه دست به اقداماتی علیه آنها زده‌ است"

الجراح خواستار حمایت بین‌المللی از بازگشتگان سوری شد.

عادی سازی روابط لبنان با سوریه

الجراح گفت، برخی از لبنانی‌ها به دنبال استفاده از موضوع بازگشت آوارگان جهت عادی‌سازی روابط با دولت سوریه آن هم بدون دستیابی به نتیجه مطلوب درباره این موضوع هستند. کسانی که خواهان عادی‌سازی روابط هستند بازگشت و عدم بازگشت آوارگان سوری برایشان اهمیتی ندارد.

وی افزود: مساله آوارگان سوریه به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما با این امر موافق نیستیم. کسی نمی‌تواند بیروت را به بهانه موضوع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، وادار به عادی سازی روابط خود با دولت سوریه کند.

سوریه در اتحادیه عرب

همچنین شایعاتی درباره استفاده برخی از پرونده آوارگان سوری موجود در لبنان جهت تحت فشار قرار دادن این کشور با هدف عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب وجود دارد. الجراح در این باره گفت، تصمیم‌گیری درباره بازگشت سوریه به اتحادیه برعهده کشورهای عربی و اتحادیه عرب است. هنوز درباره این مساله توافقی صورت نگرفته و مکانیزم‌ها و اقداماتی وجود دارد که دولت سوریه باید آنها را برای عضویت در اتحادیه اتخاذ کند، این تصمیم گیری جزء اختیار لبنان و سوریه نیست.

تحریم حزب‌الله توسط انگلیس

از سوی دیگر، انگلیس در ماه میلادی گذشته، همه شاخه‌های حزب‌الله لبنان را سازمان تروریستی خواند، این بدین معنی است که هرکس از این حزب حمایت کند، یا به آن بپیوندد یا فعالیت‌های آن را ارتقا دهد، با مجازات‌های سنگینی روبرو می‌شود. الجراح در این خصوص گفت، انگلیس به عنوان یک کشور حاکم چنین تصمیمی گرفته است، حزب‌الله از اقشار مردمی تشکیل شده که در دولت مشارکت دارند و این حزب در پارلمان نماینده دارد. کشورهای اروپایی برنامه سیاسی خاص خود را دارند و نمی‌توان به انگلیس، آمریکا و فرانسه دیکته کرد که نگرششان به حزب‌الله چگونه باشد.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در سخنان خود ضمن پرداختن به روابط میان ترکیه و لبنان، گفت، این دو کشور روابط دوجانبه مستحکمی دارند و بیروت به دنبال توسعه آن در راستای منافع هر دو طرف است.

آزادی رسانه در لبنان

لبنان در خصوص آزادی رسانه با انتقادات مختلفی از سوی سازمان‌های بین‌المللی از جمله دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و خبرنگاران بدون مرز روبروست، از جمله این انتقادات محدود کردن آزادی بیان، بازداشت و بازجویی از فعالان مسالمت‌آمیز به دنبال انتشار واکنش‌هایی در شبکه‌های مجازی است. الجراح در این مورد تصریح کرد، باید آزادی بیان را از عملکرد رسانه‌ای جدا کرد، آزادی بیان، آزادی مسؤولیت است و یک انضباط درونی دارد. وی افزود، امروزه اکثر کشورهای جهان به دلیل انتشار اخبار دروغین مواخذه قضایی می‌شوند. لبنان خواستار آزادی رسانه و ادامه این رویکرد اما در چارچوب ضوابط اخلاقی و حرفه‌ای است که تنها از طریق نظارت صورت می‌گیرد. همچنین لبنان با بحران مالی روبروست که تاثیر فراوانی بر بخش مطبوعات و رسانه این کشور گذاشته تا جایی که روزنامه‌هایی مانند "السفیر”، ”المستقبل” و”الأنوار” تعطیل شدند. الجراح در این زمینه گفت، به دلیل اوضاع بد اقتصادی و کسری بودجه با طرح کمک مالی به رسانه‌های لبنان موافقت نشده است.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در پایان اظهارات خود تاکید کرد، باید میان آزادی رسانه و جنجال رسانه‌ای تفاوت قائل شد، هیچ کس جنجال رسانه‌ای، حمله و هدف گرفتن ساختمان را به خاطر مسائل غیرواقعی تایید نمی‌کند.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: