۰

درخواست سازمان ملل از طالبان برای مذاکره با دولت

نماینده‌ ویژه سازمان ملل متحد در حوزه افغانستان، از گروه طالبان خواست تا به صورت مستقیم با کابل وارد مذاکره و گفت‌وگو شود.
کد خبر: ۱۸۲۰۶۹
۱۳:۵۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته ۲۰ اسفند (۱۱ مارس) گفت: سازمان ملل از تمام تلاش‌ها برای تأمین صلح در افغانستان حمایت می‌کند.
وی افزود: زنان افغانستان نگران از دست دادن دستاوردهای سال‌های گذشته از جمله حقوق زنان و ارزش‌های حقوق بشری در روند صلح هستند و باید از آنها حمایت شود.

در همین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، نیز در این نشست از طالبان خواست که از جنگ دست بکشند و با حکومت افغانستان مذاکره کند. وی گفت: طالبان از فرصت‌های به وجود آمده برای گفت‌وگو با دولت افغانستان و تأمین صلح استفاده نکرده است.

محب اظهار کرد: صلح، ضرورت نسل جدید افغانستان است و نباید دستاوردهای ۱۸ سال گذشته در این روند نادیده گرفته شود. همچنین صلح ضرورت فوری مردم افغانستان است، ولی نه به هر قیمتی.

به گفته وی، در روند صلح باید قانون اساسی افغانستان محترم شمرده شود و حکومت منتخب روی کار بیاید، ولی این انتخاب نباید براساس معامله میان نخبگان سیاسی افغانستان باشد.

این در حالی است که پنجمین دور مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در قطر، وارد طولانی‌ترین مرحله‌ آن شده و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. البته گزارش‌ها حاکی از آن است که به رغم کندی این روند،‌ گفت‌وگو بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، که در این مذاکرات بیان شده،‌ امیدوارکننده است.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: