۰

گسترش داعش در فیلیپین پس از فروپاشی در خاورمیانه

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: گروهک تروریستی داعش پس از تضعیف در خارومیانه ، تلاش دارد تا نفوذ خود در مناطق جدید را افزایش داد و شاید فیلیپین محیط جذابی برای این گروهک باشد.
کد خبر: ۱۸۱۸۹۴
۰۸:۵۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که گروهک تروریستی داعش خودش را در فیلیپین یافته است، به طوری که پرچم های سیاه داعش در جزایر فیلیپین پس از شکستش در خاورمیانه دیده می شود.

این روزنامه نوشت: کلیسایی در فیلیپین یکشنبه گذشته هدف قرار گرفت که در نتیجه آن 23 نفر کشته شدند. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و تصاویری را به همراه بیانیه ای منتشر کرده است.

 

این حضور بارز داعش در فیلیپین در زمانی رخ داده است که حضورش در خاورمیانه پس از اشغال مساحتی نزدیک به مساحت انگلیس در این منطقه ، کمرنگ شده است و تنها یک مساحت کوچک در شهرک الباغور در شرق سوریه برای آن باقی مانده است.

داعش در مناطق زیادی از جهان از جمله جزیره مینداناو در جنوب فیلیپین که به علت ضعف قدرت پلیس و تراکم کشاورزی مکان امنی برای مسلحان به شمار می آید، به طوری که داعش موفق به جذب نیروهای تندرو شده است.

 

تاریخ ظهور داعش در فیلیپین به سال 2016 میلادی برمی گردد، زمانی که این گروهک نخستین فیلم ویدیویی خود را از اینجا منتشر کرد و در آن از مبارزان خواست تا به شاخه داعش در این کشور بپیوندند. آمارها نشان می دهد که صدها نفر از چچن، سومالی و یمن به این گروهک پیوستند.

این روزنامه در گزارش خود آورده است که عناصر داعش بر شهر مراوی در ایالت مینداناو مسلط شدند و این مسئله ای است که ارتش فیلیپین برای بازگرداندن آن پنج ماه تلاش کرد.

 

نیویورک تایمز به نقل از «رومل بانلاوی» رئیس موسسه صلح و تحقیقات خشونت فیلیپین نوشت: داعش اموالی را از خارج به دست آورده است و مبارزانی را با پول استخدام می کند. داعش امروز در فیلیپین حضور دارد. انکار حضور داعش نه تنها آن را حل نمی کند، بلکه مشکل را بیشتر می کند.

پس از ظهور داعش در عراق و سوریه و اعلام دولت خلافت؛ این گروهک شاخه ای با نام « ولایات» ایجاد کرد که فیلیپین نقشه گسترش آن بود. به طوری که تلاش کرد تا مبارزان فیلیپینی از جماعت تندروی «ابوسیاف» را که در این کشور به اجرای انفجارها و عملیات های انتحاری و قطع سرها اقدام می کردند، جذب کند.
منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: