۰

کردهای سوری تمامی داعشی‌ها را به عراق تحویل دادند

شورای نجات الانبار با اشاره به اینکه تمامی داعشی‌های بازداشت شده در سوریه توسط نیروهای قسد به عراق منتقل می‌شوند، گفت: این داعشی‌ها طبق قوانین عراق محاکمه خواهند شد.
کد خبر: ۱۸۱۵۵۷
۱۵:۳۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، شورای نجات الانبار با اشاره به اینکه تمامی داعشی‌های بازداشت شده در سوریه توسط نیروهای قسد به عراق منتقل می‌شوند، گفت: این داعشی‌ها طبق قوانین عراق محاکمه خواهند شد.

حمید الهایس، رئیس شورای نجات الانبار امروز (چهارشنبه) فاش کرد، هر داعشی که خود را در سوریه به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) تحویل دهد، صرف نظر از تابعیتی که دارد، به عراق منتقل می‌شود، این داعشی‌ها طبق قوانین عراق محاکمه خواهند شد.

الهایس با اشاره به اینکه تعداد این داعشی‌ها با کودکان و زنان‌شان به حدود ۱۰۰۰ تن می‌رسد، گفت: کشورهای این داعشی‌ها از آنها اعلام برائت کرده و اجازه نمی‌دهند آنها برای محاکمه وارد کشورشان شوند.

رئیس شورای نجات الانبار تاکید کرد: نیروهای امنیتی این داعشی‌ها را تفتیش کرده و به مکان‌هایی که تحت حراست شدید هستند، منتقل کردند، محاکمه آنها بر اساس قوانین عراق انجام خواهد شد.

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به اینکه انتقال داعشی‌ها از سوریه به عراق نگرانی‌هایی را درباره شکنجه ایجاد می‌کند، از کشورها خواست شهروندان خود را که در صفوف داعش مبارزه کرده‌اند، پذیرفته و آنها را در کشور خودشان محاکمه کنند.

عراق پیش از این بیش از ۳۸۰ داعشی که بیشترشان عراقی بودند را با هدف محاکمه‌شان از نیروهای سوریه دموکراتیک تحویل گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر امروز در گزارشی اعلام کرد، مسؤولان عراقی کودکانی که مشکوک به ارتباط با داعش هستند را بر اساس اتهامات و اعترافاتی که تحت شکنجه از آنها گرفتند، محاکمه می‌کنند.

این گزارش بر اساس مصاحبه با ۲۹ کودک عراقی از جمله آنهایی که در حال حاضر در بازداشت هستند و یا بازداشتی‌های سابق دولت مرکزی بغداد و اربیل و نیز نزدیکان آنها، نگهبانان زندان‌ها و منابع قضایی تنظیم شده است.

در این گزارش آمده است، تحقیقات از کودکان و محاکمه آنها به عنوان مظنون توسط مسؤولان عراقی و دولت اربیل نواقص بسیاری دارد و معمولا به بازداشت‌های بی‌دلیل و محاکمه‌های ظالمانه ختم می‌شود. بسیاری از این کودکان در اردوگاه‌ها یا ایست‌های بازرسی بر اساس مدارکی ضعیف بازداشت شده و مورد ضرب و شتم و شوک الکتریکی قرار می‌گیرند، آنها از ملاقات با خانواده و داشتن وکیل محروم بوده و مجبور می‌شوند به عضویت داعش اعتراف کنند حتی اگر اینگونه نبوده باشد.
منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: