۰

ازدواج فامیلی یکی از مهم ترین علل کم شنوایی در ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: یکی از مهم‌ترین علل کم شنوایی در ایران، ازدواج‌های فامیلی است.
کد خبر: ۱۸۱۳۶۷
۱۰:۵۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، گیتا موللی، افزود: کمیته مطالعات کم شنوایی / ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، در حال تدوین راهنمای بالینی مداخلات زودهنگام کم شنوایی / ناشنوایی در کشور است.

وی گفت: برنامه ریزی شده که تدوین این راهنمای بالینی تا بهار ۹۸ به اتمام رسیده، و گزارش آن در هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران اعلام و منتشر شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چاپ و انتشار راهنمای بالینی مداخلات زودهنگام کم شنوایی / ناشنوایی نیز به عهده بخش انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است، اظهارداشت: کمیته مطالعات کم شنوایی / ناشنوایی، ارتقا سطح آگاهی جامعه در خصوص مداخلات زودهنگام در این حوزه و ضرورت توجه به تشخیص این اختلال در بدو تولد را مورد نظر دارد.

موللی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین علل کم شنوایی در کشور ما، ازدواج‌های فامیلی و حتی میان فرزندان افرادی که بظاهر از بستگان نزدیک نیستند، بروز می‌کند، بطوری که ۶۰ الی ۷۰ درصد کم شنوایی‌ها را تشکیل می‌دهد و این درحالی است که ۹۵ درصد والدین این افراد، شنوا بوده و فقط ژن معیوب را حمل می‌کنند.

وی افزود: با توجه به این شرایط، ضرورت توجه به تشخیص زودهنگام و در بدو تولد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، و خوشبختانه این امر توسط متخصصان شنوایی شناسی و با وسیله‌ای کوچک، بدون درد و بسادگی امکانپذیر است.

موللی با اشاره به اینکه سالی پنج هزار کودک کم شنوا متولد می‌شوند، گفت: وظیفه والدین، توجه جدی به ارزیابی‌های لازم و تشخیص بموقع توسط متخصصان شنوایی شناسی است، به خصوص که هر تأخیر در صداسازی، تکلم و گفتار، می‌تواند نشانه‌ای از وجود اختلال کم شنوایی در کودک باشد که باید مورد بررسی متخصصان شنوایی شناسی قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه همچنین یکی دیگر از شایع‌ترین علل کم شنوایی را بیماری «عفونت گوش میانی» یا «اوتیت میانی» ذکر کرد که به دنبال سرماخوردگی بروز می‌کند و تقریباً همه کودکان حداقل یک بار قبل از دبستان و بسیاری از آنان، سه الی ۵ بار التهاب و عفونت گوش را تجربه کرده‌اند و با توجه به اینکه این بیماری، روی گفتار و زبان کودک تأثیر می‌گذارد و در سنین بالاتر، بر پیشرفت تحصیلی اثر سو خواهد داشت، باید هر موردی از التهاب و عفونت گوش در کودکان جدی گرفته شود و با مراجعه به پزشک، به آن رسیدگی گردد.

وی با اشاره به اینکه اهمیت شنوایی فقط در شنیدن صداها نیست، تصریح کرد: شنوایی، به روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند و لذا، بر کیفیت زندگی افراد، یادگیری و پیشرفت افراد در فعالیت‌های شخصی و حرفه‌ای آنان، مؤثر است.

موللی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه تقریباً تمامی نوزادان پس از تولد دارای درجاتی از کم شنوایی هستند، مهم این است که والدین برای تشخیص دقیق و مداخله زودهنگام از بدو تولد نوزادشان اقدام کنند و بدانند که در صورت وجود اختلال کم شنوایی، با مداخله زودهنگام و توانبخشی گروهی متخصصان مربوطه، فرزند کم شنوای آنان می‌تواند مانند همسالان شنوایش، حرف بزند و در زندگی موفق باشد.
منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: