۰

قزاق‌ها هدف جدید اسلام‌ستیزی در چین

حکومت چین پس از اقلیت مسلمان اویغور، مسلمانان قوم قزاق را نیز هدف اقدامات اسلام‌ستیزانه خود قرار داده است.
کد خبر: ۱۸۱۳۴۰
۰۹:۰۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه واشنگتن پست در مقاله‎ای به قلم «رید استاندیش» از رنج‌های یک خانواده مسلمان قزاق در چین سخن گفت.

«زرکینبیگ اوتان»، مسلمان ۳۱ ساله قزاق است که به گفته همسرش حافظه خود را از دست داده و برخی شب‌ها وارد خیابان‎های آلماتی در قراقستان می‎شود و زمانی که خانواده‎اش او را پیدا می‎کنند، به سختی می‌توانند خود را به او معرفی کرده و او را به منزل باز گردانند.

اوتان که در گذشته نانوا بوده، نزدیک به دو سال را در زندان‎های چین در یکی از اردوگاه‎های بازآموزی در منطقه سین کیانگ واقع در شمال غرب این کشور گذرانده است.

همسر اوتان تلاش بسیاری برای آزادی او می‎کند، اما زمانی که او در سال ۲۰۱۸ سرانجام به منزل بازمی‎گردد، متوجه می‎شود اوتان همان مرد گذشته نیست.

نویسنده این مقاله با بیان این که نمونه‎های بسیاری مانند اوتان در چین وجود دارد، آورده است: اقدامات حکومت چین علیه اقلیت‎های مسلمان که تاکنون تنها شامل مسلمانان داخل این کشور می‌شد، اکنون مرزها را درنوردیده و مسلمانان منطقه مرزی را که چینی‌ها و قزاق‌ها به راحتی در آن رفت و آمد کرده و از آزادی برای برقراری روابط کاری و یا خانوادگی بایکدیگر برخوردار بودند، نیز در بر می‎گیرد.

در ادامه این مقاله آمده است: تعداد کسانی که در سال ۲۰۱۷ در اردوگاه‎های بازآموزی سین کیانگ بازداشت بودند، حدود دو میلیون نفر بوده‌ که اقلیت اویغور بیشترین تعداد مسلمانان حاضر در این اردوگاه را تشکیل می‌دادند، اما سایر اقلیت‌های مسلمان نیز در این اردوگاه‌ها حضور داشتند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: