۰

مردم افغانستان قربانیان صلح آمریکا و طالبان

پنجمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان برای صلح افغانستان باز بدون حضور دولت کابل برگزار شد و اطلاعات این نشست هم با مردم افغانستان به اشتراک گذاشته نشد و این امر نشان می دهد آمریکا بدون توجه به حقوق افغان ها در حال توافق با طالبان برای دستیابی به منافع خود است.
کد خبر: ۱۸۱۲۱۸
۱۵:۵۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، پنجمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان برای صلح افغانستان باز بدون حضور دولت کابل برگزار شد و اطلاعات این نشست هم با مردم افغانستان به اشتراک گذاشته نشد و این امر نشان می دهد آمریکا بدون توجه به حقوق افغان ها در حال توافق با طالبان برای دستیابی به منافع خود است.

روزنامه عرب نیوز نوشت «ملاعبدالغنی برادر» از بنیانگذاران طالبان در افغانستان که در فهرست سیاه تروریست های ایالات متحده قرار داشت، سال 2010 در یک عملیات مشترک توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکایی و پاکستانی دستگیر شد.
اکتبر سال 2018 طالبان اعلام کرد که برادر آزاد شده است؛ «زلمی خلیل زاد» نماینده آمریکا در امر صلح افغانستان گفت که برادر به دستور واشنگتن آزاد شده است و چندی بعد برادر به ریاست دفتر دیپلماتیک طالبان در دوحه پایتخت قطر منصوب شد.

به نوشته این روزنامه، یکی از بزرگترین تروریست های دنیا، جنایتکاری که قرار بود به جرم جنایت بر علیه مردم افغانستان مجازات شود حالا آزاد است تا حتی کنار نماینده آمریکا بنشیند.
موجبات سفر این تروریست بد نام از پاکستان به قطر بدون نیاز به پاسپورت فراهم شده است تا در این مذاکرات به اصلاح مهم با نماینده آمریکا شرکت کند.
آمریکا بر این باور است که در حال برنامه ریزی برای خروج هر چه سریع تر نیروهای آمریکا از افغانستان و صلح با طالبان است و در عوض از این گروه می خواهد تا به هیچ گروه دیگری مانند داعش و القاعده اجازه انجام عملیات تروریستی در داخل افغانستان بر علیه نیروهای خارجی یا کشورهای غربی را ندهد.
به گفته تحلیلگران عرب نیوز، هیچ جزئیاتی از مذاکرات میان واشنگتن و طالبان با دولت کابل یا مردم افغانستان که قربانیان اصلی طالبان هستند و بیشترین هزینه را در زمان حکومت طالبان متحمل شده اند، به اشتراک نگذاشته اند .
طالبان پس از تسلط در افغانستان جنایات وحشتناکی علیه بشریت انجام دادند و صدها هزار نظامی و غیرنظامی افغان را در حملات خود کشتند.
این روزنامه می نویسد ؛ جنایات آنها محدود به گروهای قومی و مذهبی خاصی نبود بلکه تمام مردان، زنان و کودکان با ترس از شکنجه ها و آزار و اذیت های طالبان زندگی می کنند و هم اکنون چشم انداز بازگشت طالبان کابوس دولت و مردم عادی افغانستان شده است.
طالبان اعلام کرده است که قوانین وضع شده توسط دولت کابل را به رسمیت نمی شناسد و با دولت کنونی افغانستان مذاکره نخواهد کرد؛ این موضوع توهینی به میلیون ها افغان محسوب می شود که به صورت دموکراتیک قانون اساس کشورشان را تایید کرده و به نمایندگان خود رای داده اند.
عرب نیوز در ادامه نوشت، نه تنها حقوق مردم افغانستان نادیده گرفته می شود، بلکه ادامه مذاکرات با طالبان بدون هیچ نماینده ای از دولت وحدت ملی موجب تضعیف مشروعیت و اقتدار دولت و بی اعتبار ساختن قانون اساسی نیز خواهد شد.

بسیاری از مردم افغانستان به انگیزه نماینده آمریکا در مذاکره با طالبان مشکوک هستند و در شبکه های اجتماعی مدام با اشاره به بیانات خلیل زاد که از طالبان می خواهد تا بر علیه نیروهای خارجی اعمال تروریستی انجام ندهند، این سوال را تکرار می کنند که چرا خون خارجی ها رنگین تر از خون افغان ها است، پس تکلیف افغان ها چه می شود.

به گفته منابع آگاه، دولت افغانستان برای صدور گذرنامه برای ملا برادر تحت فشار است؛ مردی که اکثر مردم افغانستان خواستار مجازات او به دلیل جنایت هایش هستند.
افغانستان به شدت به صلح نیاز دارد اما نباید دستیابی به صلح به قیمت پذیرفتن مشروعیت یک گروه تروریستی که قانون اساسی را نقض می کند و حقوق مردم افغانستان را نادیده می گیرد، تمام شود.

این تعجیل آمریکا برای دستیابی به صلح چیزی جز افزایش شمار قربانیان افغانستان و دستیابی به منافع خود ایالات متحده در پی نخواهد داشت.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: