۰

اتریش خواستار تشکیل دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه داعشی‌ها شد

وزیر کشور اتریش خواستار تشکیل دادگاهی در منطقه غرب آسیا زیر نظر سازمان ملل و محاکمه اعضای گروه تروریستی داعش در منطقه شد.
کد خبر: ۱۸۰۵۱۲
۱۲:۲۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، «هربرت کیکل» وزیر کشور اتریش خواستار ایجاد دادگاهی در غرب آسیا برای محاکمه افرادی شد که برای گروه تروریستی داعش جنگیده‌اند.

کیکل در این مورد به روزنامه اتریشی «کرونن» گفت: «کشورهای اروپایی باید هر چه سریعتر با تشکیل دادگاهی با مشارکت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به منظور محاکمه اعضای داعش در خاورمیانه موافقت کنند.»

موضوع بازگشت این افراد به کشورهای اروپایی یکی از مسایلی است که در چند سال آینده،  چالشی مهم برای اروپایی‌ها خواهد بود. این موضوع به ویژه پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی خواست تا بیش از ۸۰۰ داعشی را که آمریکا در سوریه آنها را دستگیر کرده است را بپذیرند و محاکمه کنند، بار دیگر در محور توجه کشورهای اروپایی قرار گرفته است. آلمان و دانمارک از این رویکر ترامپ استقبال نکرده بودند.

وزیر اتریشی همچنین گفت: «حفاظت از مردم ما در اولویت نخست قرار دارد به همین دلیل نمی‌توان پذیرفت که این بمب‌های ساعتی ( اعضای باقیمانده از داعش) به اتریش بازگردند. همین حالا هم به اندازه کافی مواردی مشابه در اتریش وجود دارند.»

محاکمه همسران داعشی‌ها که از شوهران خود حمایت کرده‌اند از دیگر خواسته‌های کیکل  است وی همچنین گفت که ۳۰ تا ۶۰ درصد از این افراد احتمالا می‌خواهند تا به اتریش بازگردند و تشکیل چنین دادگاهی امکان اعلام‌نظر شاهدان  و کسب تمامی اطلاعات ضروری را فراهم می‌کند.

ترامپ در مورد بازگرداندن داعشی‌ها به اروپا در توییتر نوشته بود: «ایالات متحده آمریکا از بریتانیا، فرانسه، آلمان و دیگر متحدان اروپایی می‌خواهد بیش از ۸۰۰ جنگجوی داعشی را که ما در سوریه دستگیر کردیم، تحویل گرفته و محاکمه کند. خلافت (داعش) در آستانه فروپاشی است. جایگزین این موضوع که راه خوبی نیست آن است که ما مجبور به آزاد کردن آنها شویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در توییت دیگری نوشت: «آمریکا نمی‌خواهد شاهد نفوذ این جنگجویان داعشی به اروپا باشد، چراکه آنجا احتمالا جایی است که آن‌ها به آن می‌روند. ما بیش از حد کار و هزینه می‌کنیم. زمان آن فرا رسیده که دیگران پا پیش بگذارند و کاری را که قادر به انجام آن هستند را انجام دهند. ما بعد از پیروزی ۱۰۰ درصدی بر خلافت (داعش) به کشور (آمریکا) برمی‌گردیم.»

ادعاهای ترامپ درباره مقابله آمریکا با داعش در حالی صورت گرفته که رسانه‌ها و مقام‌های سوریه و عراق طی سال‌های اخیر بارها گزارش‌هایی مبنی بر کمک‌های واشنگتن به تروریست‌های داعش مخابره کرده‌اند.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: