۰

گروه‌های تروریستی چالش اصلی پاکستان در برابر FATF

به ‌رغم ارائه فرصت چند ماهه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به پاکستان برای اجرای اقدام قاطع در برابر تأمین مالی گروه‌های تروریستی، اما همچنان دولت اسلام آباد از قطع روابط مالی گروه‌های تروریستی بویژه طالبان، شبکه حقانی و جیش محمد خودداری می‌کند.
کد خبر: ۱۸۰۴۹۶
۱۱:۳۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، به ‌رغم ارائه فرصت چند ماهه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به پاکستان برای اجرای اقدام قاطع در برابر تأمین مالی گروه‌های تروریستی، اما همچنان دولت اسلام آباد از قطع روابط مالی گروه‌های تروریستی بویژه طالبان، شبکه حقانی و جیش محمد خودداری می‌کند.

به دنبال آخرین نشست گروه ویژه اقدام مالی که در شهر پاریس برگزار شد، 37 عضو این گروه با تصمیم خروج پاکستان از فهرست خاکستری مخالفت کردند و در بیانیه‌ای اقدامات اسلام آباد در برابر قوانین تأمین مالی گروه‌های تروریستی بویژه طالبان و شبکه حقانی را ناکافی دانستند.


بر اساس بیانیه گروه ویژه اقدام مالی، دولت اسلام آباد باید یک برنامه عملی درزمینهٔ تأمین مالی تروریسم انجام دهد یا در غیراینصورت با اقدام سخت‌تر گروه ویژه اقدام مالی مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تریبون پاکستان، گروه ویژه اقدام مالی اقدام اخیر پاکستان در رتبه بندی پایین تا متوسط هشت گروه شبه نظامی از جمله «جیش محمد» را نپذیرفته و از دولت اسلام آباد خواست تا بازنگری مجدد در قوانین خود داشته باشد.
به گفته بیانیه گروه ویژه اقدام مالی، پاکستان قوانین تأمین مالی تروریسم خود را اصلاح کرده است اما با این وجود اقدامات پاکستان درک صحیحی از خطر تأمین مالی برخی از گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، جیش محمد، لشکر طیبه را نشان نمی‌دهد.
در گزارش ارزیابی خطر تأمین مالی تروریسم، پاکستان به‌جز گروه طالبان و شبکه حقانی الباقی گروه‌های تروریستی را از رتبه پایین به رتبه متوسط قرار داده است، این در حالی است که گروه اقدام مالی بر این باور است که کلیه این گروه‌های تروریستی از جمله جیش محمد در لیست تهدید پر خطر برای کشورهای دیگر قرار دارند.
بر اساس بیانیه گروه ویژه اقدام مالی، پاکستان برای خروج از لیست خاکستری باید همه هشت گروه تروریستی مذکور را در فهرست پر خطر قرار داده و اقدام قاطع علیه آنان انجام دهد.
گروه ویژه اقدام مالی که بر قوانینی مانند پولشویی و تأمین مالی تروریسم نظارت دارند از پاکستان خواست تا به‌سرعت برنامه اقدام 27 نکته‌ای خود را به اجرا در آورند. پاکستان همچنان در لیست خاکستری خواهد ماند اگرچه هند برای ورود این کشور به لیست سیاه بسیار تلاش کرد.
بر اساس این بیانیه، پاکستان برای کسب رضایت گروه ویژه اقدام مالی دو ماه زمان دارد و در حال حاضر باید تا پایان ماه می علاوه بر پنج اقدام فوق‌العاده که در ابتدای ماه ژانویه امسال به آن متعهد شد باید 16 اقدام دیگر را ارائه کند. در نشست آتی گروه بازنگری که در آوریل سال جاری برگزار می‌شود به اقدامات اصلاح شده پاکستان پرداخته خواهد شد.

به دنبال بیانیه نهایی گروه ویژه اقدام مالی، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت، خارج کردن نام اسلام آباد از لیست خاکستری FATF مهم‌ترین هدف فعلی دولت پاکستان است.
وی تصریح کرد: تلاش برای دور ماندن نام پاکستان از لیست سیاه و خاکستری گروه ویژه اقدام مالی در دور حکومت‌های قبلی نیز انجام شده ولی به نتیجه نرسیده است.
دولت عمران خان از زمان روی کار آمدن تلاش خود را برای خارج کردن نام پاکستان ازفهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی آغاز کرده است.
طی روزهای اخیر حزب «جماعت الدعوه» مجدداً ممنوع الفعالیت شد و به نظر می‌رسد ممانعت از فعالیت این گروه که در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد با تلاش اسلام آباد برای خروج از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی ارتباط مستقیم دارد.

اعضای گروه اقدام مالی گروه ویژه اقدام مالی همچنین در بیانیه‌ای نهایی روز جمعه حمله تروریستی کشمیر که منجر به کشته شدن تعداد 40 افسر نظامی هند شد را محکوم کردند.
گروه تروریستی جیش محمد که به‌صورت آزاد به تأمین مالی با دیگر شبه نظامیان در کشور پاکستان می‌پردازد مسئولیت حمله تروریستی اخیر کشمیر را بر عهده گرفته است.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: