۰

روایاتی درباره استقبال کردن از زائر اهل بیت

کد خبر: ۱۸۰۳۲۴
۱۰:۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
شیعه نیوز: آیا به ملاقات زائر قبور امامان معصوم(ع) سفارش شده است؟ و آیا عبارت مشهور «من زار زائرنا کمن زارنا» روایتی از اهل بیت(ع) است؟در پاسخ به این پرسش سایت اسلام کوئست آورده است:

 

با جست‌وجویی که در منابع داشتیم، عین عبارت «من زار زائرنا کمن زارنا» را به عنوان یک روایت و یا بخشی از روایت نیافتیم؛ با این وجود، می‌توان محتوای موجود در این عبارت را از روایات دیگر برداشت کرد:

امام صادق(ع) فرمود: «زمانی‌که شخصی از برادران شما از زیارت ما یا زیارت قبور ما برگشت، به استقبال او بروید، به او سلام کنید و برای آنچه که خدا به او داده، تهنیت بگویید، تا برای شما نیز پاداشی مانند پاداش او باشد و مشمول رحمت خدا شوید».[۱]

در همین زمینه روایات دیگری نیز توصیه می‌کنند که به دیدار حاجیان برویم:

    امام سجاد(ع): اى کسانى که توفیق حجّ نصیبتان نشد! هنگامی که حاجیان از سفر بازگشتند، با آغوش و روى باز و چهره خندان از آنان استقبال کنید، دست آنها را بفشارید، و ایشان را گرامی دارید؛ زیرا چنین رفتاری، نوعی وظیفه برای شماست و نتیجه‌اش آن خواهد بود که در پاداش با آنان شریک شوید».[۲]
    امام صادق(ع): «کسی که با یک حاجی ملاقات کند و با او دست بدهد، پاداشش مانند کسی است که حجرالاسود را دست زده باشد».[۳]

از مجموعه این روایات برداشت می‌شود، گرامی ‌داشتن فردی که برای خدا به سفری رفته و برگشته، بدان خواهد انجامید تا بخشی از اجر آن سفر را به آنانی بدهند که توفیق آن سفر را نیافته‌اند. البته بدون آن‌که از اجر مسافران چیزی کاسته شود.

 

 

[۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۹۹، ص ۳۰۲، بیروت، مؤسسه الطبع و النشر، چاپ اول، ۱۴۱۰ق.

[۲]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۴، ص ۲۶۴، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

[۳]. شیخ صدوق، امالی، ص ۵۸۶، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، ۱۴۰۰ق. ر. ک: «مکان‌های مقدس در قرآن»، ۲۸۴۶۰؛ «صرف هزینه حج و عمره در کارهای خیر»، ۶۲۱۷؛ «ثواب نماز و زیارت امام حسین(ع) در شب نیمه ماه رمضان»، ۶۰۵۵۱؛ «ثواب معانقه»، ۴۳۰۸۸؛ «ثواب عمره برای زیارت امام حسین(ع)»، ۵۴۳۲۲.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: