۰

سناتور جمهوریخواه خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شد

«رند پال» ( Rand Paul) سناتور جمهوری خواه آمریکایی روز سه شنبه گفت: واشنگتن باید در زمینه توقف فروش سلاح به سعودی ها، به آلمان بپیوندد.
کد خبر: ۱۸۰۰۸۹
۰۹:۳۱ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، «رند پال» ( Rand Paul) سناتور جمهوری خواه آمریکایی روز سه شنبه گفت: واشنگتن باید در زمینه توقف فروش سلاح به سعودی ها، به آلمان بپیوندد.

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، این سخنان را بدون ذکر جزئیات بیان کرده است.
مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته (25 بهمن ماه) طرح قطع حمایت از ائتلاف متجاوز سعودی به یمن را تصویب کرد.
طرح یاد شده با 248 رای موافق در برابر 177 رای مخالف به تصویب نمایندگان این مجلس رسید.
براساس طرح مذکور، رییس جمهوری آمریکا ملزم است ظرف مدت 30 روز، تمامی نیروهای آمریکایی موثر در جنگ یمن را از این کشور خارج کند، مگر آنکه این نیروها در مبارزه با القاعده یا گروه‌های وابسته به آن فعالیت داشته باشند.

سنای آمریکا سال گذشته میلادی نیز، طرح مشابهی را با هدف توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن به تصویب رسانده بود؛ اما آن طرح در مجلس نمایندگان وقت که در دست جمهوریخواهان حامی دولت بود، به تصویب نرسید.
با توجه به ترکیب فعلی کنگره آمریکا انتظار می‌رود این طرح به تصویب سنا برسد و برای تبدیل شدن به قانون، روی میز رییس جمهوری آمریکا قرار گیرد.

اظهارات پال دو هفته پس از آن صورت می گیرد که آلمان از لغومجوز فروش تجهیزات موشک هوا به هوای دور برد متئور(Meteor) را به عربستان خبر داده است.
دولت آلمان که پس از کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول فروش تسلیحات به این کشور را متوقف کرده بود، اواخر آبان ماه گذشته نیز 18 سعودی مظنون در قتل این روزنامه نگار را از سفر به اروپا منع و تحریم تسلیحاتی اش با ریاض را تمدید کرد.

برلین در آن زمان اعلام کرد که افزون بر تعلیق مجوز فروش تسلیحات به عربستان، ارسال محموله های تسلیحاتی دارای مجوز نیز لغو می شود.
این تحریم ها شامل قایق های گشت زنی تولید شده به سفارش عربستان و همچنین سامانه های راداری کبرا که فرانسه و آمریکا نیز در ساخت آن ها مشارکت دارند، می شود.
نشریه اشپیگل آلمان در این باره گزارش داد که ارزش سفارش های تسلیحاتی متوقف شده 2.5 میلیارد یورو است.

توقف فروش تسلیحات به عربستان از سوی آلمان پس از پذیرش مسئولیت قتل خاشقچی توسط سعودی ها اعمال شد، روزنامه نگاری که دوم اکتبر (10 مهرماه) به سفارت عربستان در استانبول رفت و دیگر از آن برنگشت و تاکنون از جسد آن هیچ اطلاعاتی در دست نیست.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: