۰

خواست طالبان در نشست مسکو روشن تر شد

شخصیت های سیاسی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان نشست دو روزه ای در مسکو پشت سر می گذارند که در پایان روز نخست آن مجموعه خواسته های طالبان روشن تر شد و البته رئیس جمهوری افغانستان موضع گیری نهایی خود را به پایان این نشست موکول کرد.
کد خبر: ۱۷۹۰۰۱
۱۶:۳۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، شخصیت های سیاسی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان نشست دو روزه ای در مسکو پشت سر می گذارند که در پایان روز نخست آن مجموعه خواسته های طالبان روشن تر شد و البته رئیس جمهوری افغانستان موضع گیری نهایی خود را به پایان این نشست موکول کرد.

 از داخل نشست مسکو که از دیروز سه شنبه با حضور هیاتی شامل شماری از شخصیت های سیاسی و اعضای احزاب سیاسی افغانستان با ریاست «حامد کرزی» و نمایندگان طالبان آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد، در خواست هایی شنیده می شود که تعدیل قانون اساسی یکی از آنهاست.
نشست مسکو که به گفته مقامات روسیه به ابتکار اتباع افغان ساکن در آن کشور برنامه ریزی و اجرا شده است ، مورد استقبال طالبان و فعالان سیاسی افغانستان قرار گرفت اما مقامات دولتی آن را بیهوده می دانند.

مهمترین خواسته های طالبان در این نشست ، خارج شدن نام رهبرانشان از فهرست تروریستی سازمان ملل ، آزادی زندانیان، ایجاد آدرس مشخص برای گفت و گوی صلح، ضمانت اجرایی توافق صلح از طرف کشورهای اسلامی و منطقه، ایجاد نظام اسلامی و خارج شدن نظامیان خارجی از افغانستان اعلام شده است .

«شیرمحمد عباس استانکزی» رئیس هیأت طالبان در مسکو که پس از پایان نشست شش روزه گروهش با آمریکا در دوحه خواستار انحلال ارتش افغانستان شده بود.
این خواسته او با واکنش های تند در داخل افغانستان مواجه شد اما وی از موضع خود گامی به عقب نشست و گفت : خواستار اصلاحات در نهادهای امنیتی است.
وی افزود که در باره ساختار ارتش، دولتی که پس از صلح شکل می گیرد، باید تصمیم گیری کنند و اصلاحاتی در ارتش کنونی لازم است که شمار سربازان و چگونگی هزینه های ارتش را باید مشخص کنند.

منابع خبری افغانستان نوشته اند که استانکزی در این نشست از آمریکایی ها هم خواسته است، تجهیزات نظامی که در این کشور آورده اند را خارج نکنند.
استانکزی در باره حقوق زنان نیز گفت که شرایط کنونی زنان در افغانستان برگرفته شده از غرب است و آنها برای زنان حقوق کامل اسلامی را می خواهند.
هیأت طالبان در نشست مسکو گفته است که در پی انحصار قدرت در افغانستان نیستند.
«حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان در نشست مسکو گفت که تنها نشست و گفت و گوی بین الافغانی راه حل کنونی معضل افغانستان است و اگر افغان ها خواسته باشند، بدون هیچ مشکل و مداخله خارجی صلح را تأمین خواهند کرد.
«محمد یونس قانونی» از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان و رئیس سابق مجلس نمایندگان از قانون اساسی این کشور در مقابل خواسته طالبان دفاع کرد و گفت که قانون اساسی بهترین و اسلامی ترین قانون در منطقه است و طی 18 سال گذشته اجرایی شده است اما اگر نیاز به تعدیل باشد، مسیرهای تعدیل آن در خود قانون جا داده شده است.
«عطا محمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز بر حفظ دستاوردهای 18 سال گذشته تأکید کرد و گفت که شماری زیادی در داخل کشور با این نشست مخالف بودند اما این اولین نشست بین الافغانی است و آن را امیدوار کننده خواند.
«فوزیه کوفی» عضو مجلس نمایندگان افغانستان هم که در این نشست حضور داشت به دستاوردهای 18 سال گذشته بویژه در مورد زنان تأکید کرد و گفت که بیش از 20 نماینده زن در حال حاضر در مجلس حضور دارند و آنها را کسانی انتخاب کرده اند که مانند شما عمامه در سرداشتند.
«محمد محقق» رئیس اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان از طالبان خواست که اگر دولت در این گونه نشست ها حضور داشت یا نه ، آنها باید در باره آتش بس به توافق برسند و در این باره کار کنند.
رهبران سیاسی افغانستان و نمایندگان طالبان نماز ظهر را به امامت یکی از اعضای طالبان اداء کردند و برای اولین بار پس از جنگ های شش ساله طالبان با آنها و 18 سال جنگ پس از حمله آمریکا برای اولین بار گرد یک میز جمع شدند.
در افغانستان شماری از سیاست مداران، مردم و دولت و سفیر پاکستان در برابر این نشست واکنش های متفاوتی نشان دادند.
«زاهد نصرالله خان» سفیر پاکستان در کابل به نشست مسکو ابراز خوشبینی کرد و گفته است که اگر شرکت کنندگان این نشست بتوانند موانع را از سر راه صلح بردارند، کار بی پیشینه ای کرده اند و باید از آنها حمایت شود.
مهمتر از همه مواضع دولت افغانستان است که پیش از این «صبغت الله احمدی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نشست مسکو را بی اثر خوانده و با آن مخالفت کرده بود.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان هم شب گذشته در گفت و گوی تلویزیونی در کابل موضع گیری خود را موکول به بعد از نشست و نتیجه آن کرد و گفت: اگر آنها بتوانند از منافع مردم افغانستان دفاع و کاری انجام دهند از آن استقبال می کنند.
اما در عین حال تأکید کرد که طرف اصلی دولت افغانستان است و هیأت شرکت کننده در مسکو صلاحیت اجرایی ندارند و آنها هم نباید کاری انجام دهند که ضعف دولت را در پی داشته باشد.
«سید جمال فکوری بهشتی» نماینده استان بامیان در مجلس افغانستان هم گفت که اگر این نشست بتواند راه را برای گفت وگوی بین الافغانی و صلح بگشاید باید از آن حمایت صورت گیرد.
«عبدالقادر زازی» از اعضای هیأت مدیره مجلس هم گفت که اگر نشست مسکو بتواند برای صلح مفید واقع شود از آن استقبال می کند و در غیر آن چنین نشست های بحران آفرین خواهد شد.
آنچه با گذشت یک روز از نشست مسکو، در داخل افغانستان خود را نشان می دهد، نسبت به روزهای اول مواضح مردم و سیاستمداران تغییر کرده و همه انتظار نتیجه را می کشند و مانند روزهای قبل همه علیه رهبران سیاسی موضع مخالف نمی گیرند.
چنانچه رئیس جمهوری افغانستان با سوالات تکراری شبکه طلوع نیوز افغانستان حاضر نشد پیش از پایان نشست موضع گیری خود را در قبال آن اعلام کند و آن را موکول به پایان و نتیجه نشست کرد، شماری زیاد از افغان هم انتظار نتیجه را می کشند.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: