۰

نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پوشش ۸۰ درصدی موالید زنده در برنامه غربالگری شنوایی کشور گفت: نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد و میزان شیوع نقص شنوایی حدود ۳ تا ۵ در هزار نفر است. عوارض گسترده این نقص شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و …، بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۱۷۸۶۹۴
۱۱:۲۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پوشش ۸۰ درصدی موالید زنده در برنامه غربالگری شنوایی کشور گفت: نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد و میزان شیوع نقص شنوایی حدود ۳ تا ۵ در هزار نفر است. عوارض گسترده این نقص شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و …، بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

وحید قبادی دانا،ضمن تشریح برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران سازمان بهزیستی افزود: غربالگری شنوایی یک خدمت بهداشتی خاص نوزادان است تا به کمک آن معلولیتی که در معاینات معمول نوزادان قابل شناسایی نیست، در زمان مناسب یعنی زیر یک ماه غربال شده و در زمان مناسب، زیر سه ماه تشخیص و مداخله مطلوب (زیر شش ماه) در مورد آن صورت پذیرد.

وی با اشاره به پوشش ۸۰ درصدی موالید زنده در برنامه غربالگری شنوایی کشور گفت: تعداد نوزادان غربال شده در ۶ ماهه اول سال جاری ۵۹۴ هزار و ۳۵۰ کودک گزارش شده است.

وی با بیان اینکه نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد است، اظهار کرد: میزان شیوع نقص شنوایی حدود ۳ تا ۵ در هزار نفر است و عوارض گسترده آن شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و …، بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتاً در زایشگاه‌ها مستقر هستند، تحت آزمون TEOAE قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن ظرف مدت ۲ تا ۴ هفته این آزمون با دستگاه AABR مجدداً تکرار می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه موارد مشکوک برای ارزیابی‌های تشخیصی به سطح دوم برنامه یعنی مراکز شنوایی‌سنجی ارجاع داده می‌شوند، تصریح کرد: در صورت تأیید تشخیص شیرخوار با برگه ارجاع به سطح سوم برنامه جهت انجام مداخلات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه هدایت می‌شود. از سال ۱۳۷۶ معاونت پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با استفاده از توان کارشناسی و اجرایی خود برنامه‌های متنوعی را برای شناسایی و مداخله زودرس نقایص شنوایی طراحی و اجرا کرده است.

قبادی دانا ادامه داد: از جمله این موارد، برنامه جامع غربال، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران است. در سال ۱۳۷۸ مقدمات غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران توسط این معاونت با استفاده از روش‌های ساده رفتاری به صورت آزمایشی در بهزیستی شهرستان ورامین به اجرا درآمد و از سال ۱۳۸۰ اولین آزمون‌های غربالگری با کمک دستگاه‌های الکتروفیزیولوژیک در آن شهرستان به انجام رسید و نتایج مثبتی نیز به همراه داشت.

وی در ادامه توضیح داد: این طرح از سال ۱۳۸۴ به صورت فراگیر پس از بازنویسی و تهیه پیش‌نویس توالی مراحل اجرایی آن توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری و همچنین استفاده از نظرات کارشناسی حوزه‌های تخصصی ذینفع و ارسال بخشنامه ریاست محترم سازمان بهزیستی کشور و نیز دستورالعمل تنظیمی، در کلیه استان‌های کشور آغاز شده در حال حاضر ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی، در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران هستند.

براساس آمارهای موجود از ابتدای برنامه در سال ۸۴ قریب ۹ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۶۶۵ نوزاد و شیرخوار در سراسر کشور تحت آزمون‌های غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند، که از این تعداد حدود ۲۷۸۰۰ کودک جهت اقدامات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شده‌اند.

به گفته وی، پوشش برنامه حدود ۸۰ درصد موالید زنده کشور است و تعداد نوزادان غربال شده در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷، تعداد ۵۹۴ هزار و ۳۵۰ کودک گزارش شده است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: