۰

اظهارات اردوغان درباره پرونده قتل جمال خاشقجی

رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی اعلام کرد که عربستان سعودی باید پاسخگوی این جنایت باشد.
کد خبر: ۱۷۸۶۶۰
۰۹:۱۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی اعلام کرد که عربستان سعودی باید پاسخگوی این جنایت باشد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه تی‌آرتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی با تأکید بر لزوم پاسخگویی سعودی در خصوص این قتل، گفت: عربستان می‌گوید که ۲۲ تن را در ارتباط با پرونده خاشقجی بازداشت کرده اما ممکن است برخی از آنها اکنون در قید حیات نباشند؛ در این رابطه چیزهایی هم به گوش ما رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: شواهد صوتی جنایت خاشقجی وحشتناک و غیرقابل تحمل است. سکوت آمریکا در قبال این جنایت نیز غیرقابل درک است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص آخرین وضعیت در شمال سوریه، گفت: چهاردهم فوریه در سوچی با پوتین دیدار خواهم کرد. ما منطقه عین‌العرب تا قامشلی را به عنوان منطقه امن تعریف کرده‌ایم. فرایند مربوط به ادلب به شکل قاطعانه ادامه دارد ولی در خصوص منبج مسأله‌ای وجود دارد.

اردوغان تاکید کرد، تلاش دارد تا منطقه امن در شمال سوریه را به عمق ۳۰ کیلومتر ایجاد کند و هدفش ایجاد منطقه حائل نیست.

وی افزود، بخشی از سلاح‌هایی که وارد شمال سوریه شده‌اند آمریکایی‌ هستند که در دست گروه‌های تروریستی در منطقه افتاده و برخی نیز در بازار سیاه فروخته می‌شوند و در دست ساکنان محلی قرار گرفته‌اند.

رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: ما به آمریکایی‌ها از زمان اوباما وعده دادیم که تروریست‌ها را از شرق فرات ظرف ۹۰ روز بیرون برانیم که میسر نشد و امروز شاخص‌هایی در دوره ترامپ دال بر تحقق این هدف وجود دارند.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه اداره منطقه امن در شمال سوریه را به دست ائتلاف آمریکایی نمی‌سپارد زیرا آنکارا بنا بر تجربه‌های قبلی‌اش با این ائتلاف به آن اعتمادی ندارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: در جریان دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون در سوریه گروه‌های تروریستی را از رسیدن به دریای مدیترانه بازداشتیم و مانع از استفاده آنها از شمال سوریه شدیم.

وی افزود: ۸۵ تا ۹۰ درصد از صاحبان اصلی منبج را اعراب تشکیل می‌دهند اما با انجام برخی اقدامات، بافت قومی این منطقه را تغییر داده‌اند. چه ما و چه روسیه تلاش داریم که مساله گشت‌زنی در منبج را به یک راه‌حل برسانیم.

اردوغان همچنین گفت: سیاست ترکیه در شمال سوریه بر مبنای تمامیت ارضی و یکپارچگی سیاسی است. ما موافق پراکندگی و تجزیه مردم سوریه نیستیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه تماس‌هایی در سطوح پایین میان آنکارا و دمشق برقرار شده است، تصریح کرد: با سوریه در سطح نازلی این سیاست خارجی در حال اجرا است.

او در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرد: سازمان‌های اطلاعاتی نمی‌توانند بگویند همانطور که سیاستمداران رفتار می‌کنند، ما هم همان‌گونه رفتار می‌کنیم.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: