۰

آلمانی‌ها شیعه را جریانی اهل منطق، عقلانیت و صلح طلب می‌دانند

کد خبر: ۱۷۸۰۸۶
۱۰:۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین نیک نژاد، امام و مدیر مرکز اسلامی برلین خاطرنشان ساخت: خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق مسلمانان و مسیحیان و دستگاه‌های مسئول در آلمان، جریان افراط گرایی (وهابیت) را شناخته و تحت تاثیر افکار غلط و انحرافی آنها قرار نمی گیرند و شیعه را جریانی اهل منطق، عقلانیت، گفت‌وگو، صلح طلب، عدالت خواه و پیشرفته می دانند.

ادامه گفت و گو تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

حوزه - مرکز اسلامی برلین در چه سالی تاسیس شد و عمده فعالیت های آن چیست؟

مرکز اسلامی برلین درسال ۱۳۸۲شمسی (۲۰۰۳ میلادی) به درخواست برادران و خواهران ایمانی ساکن برلین (پایتخت آلمان) و پشتیبانی مرجعیت اعلای شیعه به منظور تبیین و نشر معارف اسلامی تاسیس گردید.

برگزاری مراسم مذهبی  مثل اقامه نماز جماعت، دعا، و نیایش؛ به پا داشتن مراسم در تمام مناسبت ها و اعیاد، وفات وشهادات ائمه هدی (ع) و مناسبت های خاص دیگر؛ اهتمام به امور آموزشی شامل قرآن آموزی، کلاس های اعتقادی، مهارت ها و سبک زندگی اسلامی، فارسی آموزی و آموزش زبان آلمانی، امور هنری و ورزشی، ارائه مشاوره های مذهبی برای حل و فصل مشکلات عدیده خانواده ها، پاسخ به سؤالات وشبهات مختلف، ارائه خدمات امور اجتماعی همچون ازدواج و طلاق و برگزاری مراسم ختم و فاتحه اموات مومنین از جمله فعالیت های مرکز به شمار می روند.

از دیگر فعالیت های این مرکز می توان به ایجاد ارتباط و تعامل و گفت‌وگو با سایر مراکز اسلامی به منظور وحدت و پرهیز از اختلاف، اعم از شیعه و سنی، برگزاری جلسات گفت و گو با اصحاب کلیسا و کشیش های مسیحی و تاکید بر ارزش های مشترک، حضور فعال در فضای مجازی و نشر معارف اسلامی و پاسخ به سوالات و شبهات و اطلاع رسانی، ایجاد حلقه های معرفتی (بوستان های معرفت) ویژه جوانان، برگزاری برنامه های ویژه نونهالان و نوجوانان، به پا داشتن اردوهای آموزشی فرهنگی و تفریحی برای جوانان و نوجوانان، مسابقات قرآنی و محافل انس با قرآن از جمله ختم، ترجمه وتفسیر، به ویژه در ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

جلسه ویژه اخلاق در خانواده و تربیت از نگاه اسلام ویژه بانوان، برگزاری مسابقات فرهنگی در مناسبت ها و اهدای جوایز به برگزیدگان و برنده ها، دیدار و سرکشی به بیماران در بیمارستان ها و منازل و آسایشگاه ها، چاپ و ارسال پیام تبریک به مناسبت های گوناگون مانند اعیاد و میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) برای همسایگان مسیحی و اصحاب کلیسا و پلیس، و دعوت از آنها برای شرکت در برنامه های مرکز که معمولا اجابت نیز می شود، و برنامه ویژه «امام حسین (ع) کیست؟» در روز عاشورا در ایستگاه های مترو، اتوبوس و میادین پررفت و آمد شهر، با ارائه جزوه و اهدای گل رز قرمز به معرفی امام حسین (ع) پرداخته می شود که با استقبال پر شوری مواجه می شود.

 

حوزه – آیا وهابیت توانسته است فعالیت تخریبی خود را در آلمان نیز پی بگیرد؟

وهابیت بعد از حوادثی که در سال 2016 رخ  داد، دیگر فعالیت های علنی نداشته است و فعالیت آنها غیر علنی بوده است؛ چرا که خوشبختانه از طرف سیستم های امنیتی به شدت تحت نظرهستند. البته خروجی آنها که داعش و افراطی گری بود، ضرباتی را به چهره عقلانی اسلام عزیز وارد کرد،اما دیگر حنایشان در برابر آلمانی ها رنگ خود را باخته است.

خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق مسلمانان و مسیحیان و دستگاه‌های مسئول، جریان افراط گرایی (وهابیت) را شناخته و تحت تاثیر افکار غلط و انحراف آنها قرار نمی گیرند و شیعه را جریانی اهل منطق، عقلانیت گفت و گو، صلح طلب، عدالت خواه و پیشرفته می دانند.

 

حوزه - نگاه دولت به اسلام گرایان به چه شکل است؟ همانگونه که گفتید، دستگاه‌های مسئول جریان افراطی را شناخته اند، آیا آن ها همه مسلمانان را به این دید می‌نگرند؟

شرایط کشورها با هم متفاوت است، حتی شهرها و ایالت ها هم شرایط و قوانین متفاوتی دارند. اوایل مردم و حتی خیلی از دستگاه‌های مسئول نگاه خوبی به جامعه مسلمانان نداشتند ولی بعد مشخص شد که گروه‌های افراطی حسابشان از سایر مسلمانان جداست و الان بهتر شده و کمتر دیده می شود که به خاطر اسلام و مسلمان بودن افراد مشکلی پیش بیاید.

همه افرادی که در آلمان زندگی می کنند، چه مسیحی چه یهودی چه مسلمان و چه مهاجر و غیر مهاجر، باید در چارچوب مقررات و قوانین آن کشور رفتار کنند؛ چرا که آلمان کشوری است که همواره به نظم وقانون و مقررات شهره است و اگر کسی کار خلاف قانونی را انجام ندهد، هیچ‌وقت مشکل پیدا نمی کند.

قوانین آنها هم معمولا مغایرتی با انجام تکالیف دینی مسلمانان ندارد و کمتر شنیده می شود که افراد به خاطر انجام وظائف دینی و مذهبی در مراکز و مساجد با مشکل مواجه شوند که می شود با گفت و گو همان موارد را هم مرتفع کرد.

البته بدیهی است که هر کشوری، قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و نباید انتظار داشت که همه چیز باب میل ما باشد. ما به عنوان مهاجرین مسلمان، پذیرفته ایم که در چارچوب قوانین می توانیم اعمال و مناسک دینی و مذهبی خود را بدون ایجاد مشکل و مزاحمت برای دیگران آزادانه انجام دهیم.

 

حوزه - مرکز اسلامی برلین به منظور رواج اندیشه مهدوی و انتظار، چه کارهایی را در دستور کار خود دارد؟

خوشبختانه موضوع انتظار منجی و نجات بخش، موضوع مشترکی است بین ما و مسیحیان که در این راستا جلسات و کارگاه هایی با همین عنوان در نیمه شعبان تشکیل می شود و در آن صاحب نظران و سخنرانان، مطالب خودشان را در خصوص مهدویت وانتظار ارائه داده و آنگاه در قالب پرسش و پاسخ ابعاد موضوع را بررسی می کنند.

مسابقاتی هم ویژه جوانان و دانشجویان در موضوع مهدویت و وظیفه منتظران، هرساله برگزار می شود که استقبال خوبی هم از آن صورت می گیرد؛ البته فعالیتهای زیادی در این خصوص در طول سال هم داریم که تنها به بیان همین حد اکتفا می کنیم.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: