۰

واکنش ناجا به تاثیر قاچاق بر گرانی گوشت

جانشین فرمانده ناجا توضیحاتی را درباره قاچاق دام ارائه کرد و برخی ادعا‌ها در باره ارتباط افزایش قیمت گوشت با ناجا را رد کرد.
کد خبر: ۱۷۷۸۵۳
۱۲:۲۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، سردار ایوب سلیمانی در نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور در جمع خبرنگاران، درباره قاچاق دام زنده، اظهار کرد: قاچاق، پدیده‌ای است که سال‌ها وجود دارد، اما با توجه به این که در ماه‌های اخیر تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز تغییراتی در آن ایجاد شده است تمرکز ما در برخی از موارد تغییر کرده است و عمدتاً بر روی مواردی همچون خارج کردن از کشور، تمرکز داریم.

وی با اشاره به این که در مورد قاچاق دام زنده موارد نادرستی مطرح شده است که بعضاً با واقعیت فاصله داشته و یا تمام واقعیت نبوده است، در این باره توضیح داد: در سال جاری با علم به این که ممکن است قاچاق دام زنده به خارج از کشور صورت بگیرد، برنامه ریزی‌های خود را انجام دادیم و از اوایل امسال به تمامی رده‌های انتظامی و مرزبانی این موضوع ابلاغ شد.

وی با اشاره به این که در ۱۰ ماهه امسال کشفیات قاچاق دام زنده حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است، در این باره گفت‌: این یعنی حدود ۱۶۴ رأس دام کشف شده است و به عبارتی وزن حداکثری این دام‌ها حدود سه هزار تن گوشت بوده است، طبق برآورد‌های ما بیش از ۵۰ درصد از دام قاچاق را کشف کرده‌ایم.

سلیمانی تصریح کرد: اگر در بدترین شرایط فرض کنیم که ما به جای ۵۰ درصد حدود یک سوم دام قاچاق را کشف کرده‌ایم این یعنی در بدترین شرایط حدود ۱۰ هزار تن گوشت دام از کشور خارج شده است. این در حالیست که مصرف سالانه گوشت در کشور حدود ۹۰۰ هزار تن است. ۱۵۰ هزار تن گوشت نیز وارد کشور می‌شود و طبق آمار‌ها حدود ۱.۵ میلیون تن نیز تولید دام داریم که برای تولید گوشت و دیگر فرآورده‌های دامی پرورش می‌یابند؛ بنابراین اگر رقم قاچاق دام را با رقم مصرف سالانه گوشت مقایسه کنیم نشان دهنده این است که حدود یک درصد از کل سهم گوشت مصرفی قاچاق می‌شود که این عدد یک درصدی طبیعتاً نباید چنین تأثیری داشته باشد که ادعا کنند که سبب افزایش قیمت گوشت شده است. ضمن این که طبق آمار‌های ما حدود ۲۵ درصد واردات گوشت افزایش یافته است و ما کمبودی در مورد گوشت نداریم.

قاچاق دام به خارج نگران کننده نیست

جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از صبحت‌های خود با انتقاد از التهاب‌ها و شایعات مطرح شده در مورد گوشت، خاطر نشان کرد: برخی از دشمنان و افراد ناآگاه به این شایعه دامن زدند که با قحطی گوشت مواجه هستیم. در حالی که چنین مسأله‌ای مطرح نبود، ضمن این که ما به این شایعات ورود کردیم چرا که استرس و نگرانی جامعه نیز برای ما هم مهم بود، اما گفتند که افزایش قیمت گوشت به ناجا ارتباط دارد این چه حرفی است که زده است. اگر تولید دام کاهش یافته است و یا موارد دیگر ارتباط آن با ناجا چیست، ضمن این که ناجا قاطعانه با قاچاق برخورد می‌کند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه برابر اطلاعات واصله ما هیچ مشکل خاصی در تأمین گوشت نداریم، در این باره گفت‌: ما به تمام مرز‌ها نیز بحث مبارزه با قاچاق دام را ابلاغ کرده و بخش‌های بازرسی ما نیز فعال است. معتقد هستیم که امروز قاچاق دام به خارج از کشور پدیده نگران کننده‌ای نیست و قابل کنترل است.

برخورد با افرادی که نیازمندی‌های اساسی مردم را به بازی بگیرند

وی با تاکید بر اینکه ما با قاچاق دام برخورد خواهیم، یادآور شد: ما با کسانی که بخواهند با نیاز‌های اساسی مر دم بازی کرده و یا ایجاد به جو سازی و التهاب آفرینی در این زمینه کنند نیز برخورد خواهیم کرد. امیدوارم با اقدامات انجام شده در آینده شاهد کاهش مواردی همچون قاچاق به ویژه قاچاق سوخت و دام باشیم.

سلیمانی درباره ادعای مطرح شده از سوی یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه قاچاق دام سبب افزایش قیمت گوشت شده است، خاطر نشان کرد: حرف ما این است که قاچاق دام در گذشته نیز وجود داشته است و امسال نیز تفاوت آن چنان معناداری نداشته است. بخشی از افزایش قیمت گوشت به تفاوت نرخ ریال و دلار باز می‌گردد و معقتدیم که بخش اعظمی از آن جو روانی است که ایجاد می‌شود، اما گاهی اوقات یک شایعه سازی و ایجاد یک جو روانی یک درصد را ۷۰ درصد می‌کند و تأثیرات زیادی در جامعه می‌گذارد که من امیدوارم مسئولان و تمامی دستگاه‌ها وارد عمل شوند و این تفاوت بین واقعیت و جوسازی در جامعه را بشکنند.

وی اضافه کرد: آنچه که بنده گفتم برآورد‌های ما از قاچاق دام و تأثیر کم آن در بازار مصرف است، اما اگر افرادی ادعای غیر از این دارند می‌توانند آن را به ما ارائه دهند تا ما آن را بررسی کنیم.

جانشین فرمانده ناجا در ادامه سخنان خود به مساله قاچاق سوخت نیز اشاره کرد و گفت‌: تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور سبب ایجاد جذابیت برای برخی از قاچاقچیان شده است. به طوری که آن‌ها سوخت هزار لیتری را می‌خرند و در سواحل به قیمت لیتری هشت هزار تومان می‌فروشند که این سود سرشای برای آن‌ها دارد که خوشبختانه با یاری خداوند با اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم توانستیم مقابل این کار را بگیریم به طوری که بنابر آمار‌های وزارت نفت نیز قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر روند کاهشی داشته‌اند، ضمن اینکه ستاد کل نیرو‌های مسلح به تمامی رده‌های نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه نیز ابلاغ کرده است که در تمام مرز‌ها در مبارزه با قاچاق با ناجا همکاری کنند که من امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد دستاورد‌های بیشتری در این زمینه باشیم.

بخشی از قاچاق از مبادی رسمی صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه قرارگاهی تحت عنوان "مبارزه با قاچاق" در ناجا فعالیت می‌کند، در این باره خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که بخشی از قاچاق از مبادی رسمی صورت می‌گیرد. البته خدای نکرده اتهامی متوجه مسئولان نیست، اما برخی از دستورالعمل‌ها سبب قاچاق می‌شود. مثلاً دستورالعمل اجرایی برای ته لنجی مقرارتی بوده است که بر اساس آن خرداقلام باقی مانده در لنج‌ها را برخی از ملوانان می‌توانستند بردارند، اما گاهی اوقات با سوءاستفاده از این مقررات لنجی وارد شده که اکثر بار آن ته لنجی محسوب شده است.

سلیمانی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق پیچیدگی‌های زیادی دارد، درباره پلیس گمرک و حضور پلیس در این محل‌ها نیز، گفت‌: طبیعتاً با توجه به پیچیدگی‌هایی که به آن اشاره کردم صرفاً یک کارمند گمرک یا سازمان بنادر نمی‌تواند شیوه‌های قاچاقچیان را شناسایی و با آن برخورد کند؛ بنابراین حضور پلیس و کارآگاهان زبده پلیس در گمرک یک ضرورت است و ما متأسفانه در جایی که برخی می‌توانند با دور زدن قانون مواردی را قاچاق کنند حضور نداریم و باید برویم در جاده‌ها و سطح شهر‌ها ایست بازرسی بگذاریم و کالای قاچاق را کشف کنیم.

وی ادامه داد: کامیون‌های ترانزیتی باید کنترل شوند. کامیونی که پلمپ می‌شود نباید از مرز تا نقطه مقصد توقف کند. خب لازمه این کار استفاده از ردیاب و تجهیزات کنترلی است. ما که نمی‌توانیم ده‌ها کامیون ۲۰ تنی را تک‌شماری کنیم.

جانشین فرمانده ناجا خواستار فراهم شدن امکان دسترسی ناجا به سامانه‌های اطلاعات حمل بار و اجناس نیز شد و در این باره خاطر نشان کرد: ما نیازمند تجهیزات و امکانات نیز هستیم تا بتوانیم کنترل بیشتری روی این موارد داشته باشیم. البته در ۱۵ گلوگاه تصمیماتی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اتخاذ شده که بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه پلیس در چهار گلوگاه ورود، مسیر، انبار و توزیع باید نظارت و اشرافیت داشته باشد، گفت‌: لازمه این مساله حضور فیزیکی صرف نیست، بلکه باید به سامانه‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشیم. من معتقدم اگر این موارد فراهم شود امروز می‌توان مقابل قاچاق را که امروز گفته می‌شود معادل ۵۰ درصد واردات کشور است را کاهش دهیم و ان‌شاء‌الله حامل خبر‌های خوبی برای مردم باشیم.

سلیمانی تصریح کرد: در مورد پلیس گمرک نیز ما آمادگی استقرار داریم و ساختار‌های آن را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم. هدف همه ما خدمت کشور و حمایت از سرمایه و تولید داخلی و مقابله با قاچاق است و امیدوارم که این امر میسر شود.

وی در مورد اینکه رئیس گمرک کشور گفته است که یگان حفاظت گمرک در این مجموعه فعال است، یادآور شد: یگان‌های حفاظت مسئولیت حفاظت از ابنیه و تأمین ایمنی و امنیت در ورود و خروج‌ها را دارد و نمی‌توانند بر مساله قاچاق کالا نظارتی داشته باشند بنابراین لازم است که پلیس در گمرک حضور داشته باشد که امیدوارم این مسائل مرتفع شود.

بی‌اطلاعی سبب مظلوم‌نمایی در مورد برخی کوله‌بر‌ها می‌شود

جانشین فرمانده ناجا در مورد " کوله‌بری" در مرز‌ها نیز، اظهار کرد: در مورد کوله بر‌ها دو پدیده وجود دارد که باید تفکیک شوند. متأسفانه بعضاً عده‌ای از سوی بی اطلاعی سبب مظلوم نمایی این افراد می‌شود و در این مساله شبه ایجاد می‌کند. "کوله‌بر" کسی است که از مبادی رسمی به بازارچه‌های مرزی کشور مقابل رفته و در حد توان حمل خود لوازمی را برداشته و به بازارچه مرزی داخل کشور آورده و به فروش می‌رساند. این تعریفی است که برای کوله بر وجود داشته و ما هیچ مشکلی نیز با این افراد نداریم چرا که مجوز‌های لازم را برای فعالیتشان دارند.

وی در ادامه افزود:، اما نوع دیگری که به آن هم "کوله بر" گفته می‌شود یک فعالیت سازمان یافته است. در آن سوی مرز طوری که حتی با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود کامیون‌های زیادی توقف کرده و اجناس را به کوله بر‌ها می‌دهند تا از مبادی غیر رسمی و راه‌های فرعی وارد کشور کنند. در این سوی مرز نیز می‌بینیم که چندین کامیون ایستاده‌اند تا این کالا‌ها را کوله بر‌ها تحویل بگیرند. خب این کامیون‌ها که دیگر کوله بری نیست این‌ها متعلق به افراد و یا شبکه‌های سازمان یافته است که کارشان قاچاق است و پلیس باید با آن برخورد کند. کوله بر‌های دارای مجوز سبب رونق زندگی خودشان می‌شود، اما کوله بر‌های نوع دوم کارشان غیر قانونی و غیر مجاز است. چرا که اسباب قاچاقچیان بزرگ می‌شوند و با توجه به اینکه فردی بین این افراد تفکیکی قائل نمی‌شود، قاچاقچیان نیز از آن‌ها سوءاستفاده کرده و تحت این عنوان به اقتصاد کشور نیز لطمه وارد می‌کنند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: