۰

مصر به دنبال ارتباط با یهودیان آمریکا

دو کشور مصر و اسرائیل از همکاری نزدیک نظامی و توافق برای مقابله با ایران و همچنین امضای قرارداد گازی خرسندند، اما شکاف میان همکاری با عادی سازی روابط بسیار زیاد است.
کد خبر: ۱۷۶۷۶۵
۱۲:۱۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، دو کشور مصر و اسرائیل از همکاری نزدیک نظامی و توافق برای مقابله با ایران و همچنین امضای قرارداد گازی خرسندند، اما شکاف میان همکاری با عادی سازی روابط بسیار زیاد است.

دادگاه فوریت مصر، قرار است روز ۲۰ ژانویه جلسه ای را برای رسیدگی به درخواست پایان دادن به قانون محدودیت دو دوره ای ریاست جمهوری برگزار کند. در این دادخواست که توسط یک وکیل مصری در دادگاه قاهره مطرح شده، آمده است که «هشت سال زمان بسیار کوتاهی برای مقابله با چالش هایی است که مصر با آنها روبروست.»

اگر دادگاه، این پیشنهاد اصلاحیه ماده ۱۴۰ قانون اساسی را تایید کند، باید این موضوع در پارلمان این کشور رای بیاورد و سپس به رفراندوم عمومی گذاشته شود.

گرچه سه سال دیگر به انتخابات ریاست جمهوری مانده، اما این دادخواست، طوفانی در این کشور به پا کرده است. حدود ۱۰۰۰ نفر از شخصیت های عمومی درخواستی را علیه این دادخواست امضا کرده اند و از دادگاه و پارلمان مصر خواسته اند تا این اصلاحیه را رد کنند.

آنها می گویند که این کار، «خیانت به بهار عربی و ضربه زدن به دموکراسی است.» اما مخالفت سیاسی موضوعی بی معناست، چراکه طرفداران سیسی در پارلمان این کشور به طور کامل نفوذ کرده اند.

با این حال، تهدید واقعی برای سیسی از جای دیگری می آید: مجلس نمایندگان آمریکا. لایحه ای اخیرا در این مجلس تصویب شده است و حمایت سنا را هم دربر دارد که اعطای تسهیلات به مصر را از ۱.۳ میلیارد دلار به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش می دهد. این تقاضا که به دلیل تعطیلی دولت آمریکا به تعویق افتاده است، به دلیل نقض حقوق بشر در مصر و زندانی شدن ۱۵ شهروند آمریکایی در زندان های مصر، و امتناع این کشور از پرداخت ۵۰۰ هزار دلار برای هزینه های درمانی آپریل کورلی، اسکیت باز حرفه ای بنیان گذاشته شده است. کسی که اتوبوسش در صحرای غربی مصر در سال ۲۰۱۵ توسط هلیکوپتر نظامی مصر بمباران شد. مصر ادعا می کند که این اتوبوس توریستی بدون هماهنگی وارد منطقه ای جنگی بین نیروهای مصری و سازمان های تروریستی شده بود.

همچنین یک سال و نیم پیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل سوءظن ها مبنی بر اینکه مصر تحریم های تجاری علیه کره شمالی را نقض کرده، و همچنین وجود قوانین سختگیرانه ای که فعالیت سازمان های حقوق بشری در این کشور را محدود می کند، کمک ۱۹۵ میلیون دلاری نظامی به این کشور را متوقف کرد. در ماه جولای، ترامپ این بودجه را آزاد کرد و گفت که مصر، در سال گذشته در پاسخ به نگرانی های آمریکا، گام هایی را برداشته است. نقض تحریم ها علیه کره شمالی توسط مصر متوقف شد، اما وضعیت سازمان های حقوق بشری در این کشور بسیار بدتر شد.

پیش از به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد پادشاهی عربستان در ماه اکتبر، هیچ مقام آمریکایی از عربستان سعودی درخواست نکرده بود که وضعیت زنان را در این کشور بهبود ببخشند. همچنین ترکیه به دلیل زندانی کردن آندره برونسون، کشیش آمریکایی، متحمل تحریم هایی شد که در نهایت باعث آزادی این کشیش شد، اما ترکیه به دلیل زندانی کردن و شکنجه روزنامه نگاران یا فعالان حقوق شهروندی، هیچ گاه از سوی آمریکا تحریم نشده است.

دولت آمریکا همچنین مصر را تا زمانی که بحث هیچ شهروند آمریکایی در میان نبود، تحمل می کرد. آمارها و گزارش های حقوق بشری که هر ساله توسط وزارت امور خارجه آمریکا در مورد مصر ارائه می شوند، صرفا با واکنش خشم و انکار مقامات آن کشور روبرو می شود. مصر با این داستان های همیشگی و هرساله آشناست اما امسال به نظر می رسد که خصوصا به دلیل کاهش کمک های اقتصادی آمریکا به این کشور، تصمیم گرفته تا قدم هایی برای عادی سازی روابط بردارد. این کار به معنای قانون اساسی جدید یا آزادی زندانیان سیاسی نیست که سازمان های حقوق بشری تعداد آنها را ده ها هزار نفر برآورد کرده اند، بلکه مصر صرفا با استخدام یک لابی آمریکایی و روابط عمومی، چهره خود را در آمریکا بازسازی کند و بهبود ببخشد.

با توجه به تهدیدات و فشارهای آمریکا، می توانید سخنان رسمی سیسی را که در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی.بی.اس مطرح کرد، درک کنید. او وجود هرگونه زندانی سیاسی در زندان های مصر را انکار کرد. او دستور زخمی کردن یا کشتن معترضان را نداده و وقتی اسکات پلی گفت که منتقدان رئیس جمهوری مصر ادعا می کنند که «دستان شما خونین است» سیسی پاسخ داد: «من نمی توانم از مصری ها بخواهم که حقوقشان یا پلیس ها و غیرنظامیانی که کشته شده اند را فراموش کنند.»

سیسی همچنین برای اولین بار این موضوع را افشا کرد که همکاری نظامی نزدیکی بین مصر و اسرائیل در جنگ علیه گروه های تروریستی در صحرای سینا وجود دارد. او حتی گفت که هواپیماهای جنگی مصر گاهی به دلیل فعالیت های نظامی در صحرای سینا از مرز اسرائیل عبور می کنند. گرچه همکاری نظامی مصر و اسرائیل موضوع محرمانه ای برای مصری ها نبوده و آنها بارها خبرهایی را در این مورد، پیش از این مصاحبه خوانده بودند، اما سخنان رسمی از سوی رئیس جمهوری در این باب، بی سابقه بود.

البته این همکاری به موضوعات نظامی محدود نمی شود. اسرائیل تلاش می کند تا نفوذ خود را در کنگره آمریکا به نفع مصر اعمال کند و همچنانکه نتانیاهو در موضوع قتل خاشقجی برای شاهزاده محمد بن سلمان لابی کرد، همچنین تلاش می کند تا مانع قطع شدن کمک ها به مصر شود. احتمالا در این زمان، آیپک (کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیلی) فعال خواهد شد تا کنگره را متقاعد کند که به خاطر حرف هایی که سیسی در مصاحبه اش گفته، کمک ها به مصر را قطع نکنند.

با این حال اما هنوز شکاف و پرتگاه بزرگی بین همکاری نظامی تا عادی سازی روابط میان مصر و اسرائیل وجود دارد. مونا پرینس، استاد سابق ادبیات انگلیسی در دانشگاه سوئز، به خاطر دیدار با دیوید گاورین، سفیر اسرائیل در قاهره، به «بی احترامی به ارزش های مسلمانان» متهم شد و یک دعوی علیه او در دادگاه اقامه شد. این دعوی که توسط چندین وکیل امضا شده بود، دیدار وی را با سفیر اسرائیل به عنوان «جنایت و همکاری با دشمن جهان عرب و مصر» توصیف کرده بود.

۱۰ روز پس از این دیدار، پرینس در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ماکان ۳۳ که شبکه ای عربی اسرائیلی است گفت که دیدار او با گاورین به منظور عادی سازی فرهنگی بین مصر و اسرائیل صورت گرفته بود. او به این دلیل از اتحادیه نویسندگان مصر به دلیل نقض قانون ممنوعیت عادی سازی روابط با اسرائیل، که توسط دولت مصر به تصویب رسیده اخراج شد.

اسرائیل از خدمات کارگزاری مصر در غزه خرسند است و همچنین در مورد مقابله با ایران با مصر هم عقیده است. شرکت های این دو کشور همچنین توافقنامه هایی را برای صادرات گاز از طریق مصر امضا کرده اند. بنابراین اسرائیل می تواند استدلال کند که این بهترین چیزی است که توانسته از توافق صلح با مصر در این زمان بدست بیاورد.

مشارکت اسرائیل در جشنواره فیلم، نمایشگاه بین المللی در قاهره یا همکاری در ورزش و روزنامه نگاری در مقایسه با همکاری نظامی بسیار اندک است.

با این حال به نظر می رسد که اسرائیل و مصر می توانند با صلح در کنار هم زندگی کنند، بدون هیچگونه عادی سازی روابط. همچنین این دو می توانند با صلح در کنار هم باشند، و در عین حال مصر، اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت نشناسد، یا حتی بخواهد همه کالاهای اسرائیلی را به غیر از گاز، تحریم کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: