۰

قدرت نمایی موریتانی در برابر عربستان و امارات

پایگاه خبری 'العربی الجدید' در گزارشی با اشاره به سفر روز چهارشنبه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به موریتانی تاکید کرد که نواکشوت با این دیدار روابط دیپلماتیک خود را با ایران به ائتلاف سعودی گوشزد و در مقابل عربستان و امارات قدرت نمایی کرد.
کد خبر: ۱۷۶۶۱۷
۱۴:۴۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۷

به گزارش «شیعه نیوز»، پایگاه خبری 'العربی الجدید' در گزارشی با اشاره به سفر روز چهارشنبه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به موریتانی تاکید کرد که نواکشوت با این دیدار روابط دیپلماتیک خود را با ایران به ائتلاف سعودی گوشزد و در مقابل عربستان و امارات قدرت نمایی کرد.

 هرچند که موریتانی جزو ائتلاف عربستان و امارات است اما سفر روز چهارشنبه سرتیپ 'امیر حاتمی' وزیر دفاع ایران به نواکشوت پایتخت موریتانی و دیدار وی با 'محمد ولد عبدالعزیز' رییس جمهوری این کشور نشان از توجه و تلاش تهران به این کشور آفریقایی برای تحکیم روابط امنیتی مشترک است.
وزیر دفاع ایران در دیدار با رییس جمهوری موریتانی بر اهمیت تحکیم روابط تهران با نواکشوت و همچنین دیگر کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

وی سپس در مصاحبه ای مطبوعاتی با تاکید بر این که حامل پیامی شفاهی از 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران به همتای موریتانی وی برای افزایش روابط دوجانبه است، افزود که همکاری دو جانبه به ویژه در زمینه دفاع مشترک مورد توجه سیاست خارجی ایران است.

حاتمی همچنین در دیدار با 'محمد ولد شیخ محمد احمد الغزوانی' همتای موریتانی خود با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی موریتانی، خواستار همکاری و افزایش روابط دو جانبه شد. همچنین دو طرف در این دیدار راه های تحکیم همکاری نظامی و امنیتی را بررسی کردند.
'احمد ولد محمد مصطفی' سردبیر خبرگزاری 'مستقل' موریتانی هم در گفتگو با العربی الجدید در خصوص سفر وزیر دفاع ایران به موریتانی گفت : روشن ترین پیام این دیدار آن بود که موریتانی روابط دیپلماتیک خود با ایران را به عربستان و امارات گوشزد کرد.
وی افزود، کشورهایی که نواکشوت با آن ها هم پیمان شده ، دیپلماسی این کشور را طی دو سال گذشته و از زمان محاصره قطر نشان داد.

سردبیر خبرگزاری مستقل موریتانی تاکید کرد: نتایج وابستگی دیپلماسی نواکشوت به پرونده های سعودی مثبت نبود. مهم ترین نمونه آن سفر بی نتیجه 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی به موریتانی بود و پس از آن مشخص شد که ریاض اهمیتی به عملی کردن وعده های خود به این کشور آفریقایی نمی دهد.

محمد مصطفی تاکید کرد که نواکشوت با تحکیم روابط خود با ایران می خواهد به عربستان و امارات یادآوری کند که قدمت این روابط به چند دهه می رسد و تحکیم آن کار سختی نیست ضمن آن که تهران هم تمایل به این روابط دارد.
سردبیر خبرگزاری مستقل در ادامه با اشاره به سفر 'محمد بن زاید' ولیعهد امارات به نواکشوت، که سخنی از آن به میان نیامد و به نظر می رسد دیگر از اولویت های ابوظبی نیست، همچنین حضور کم رنگ امارات و عربستان در بیست و هفتمین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در نواکشوت (4 مرداد 95)، تاکید کرد که سیاست این سال های موریتانی فعالیت چند طرفه و چند جانبه است.

محمد مصطفی تاکید کرد که موریتانی با قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر و صدور بیانیه های پی در پی در هر موضوع مربوط به ریاض و حتی بحران آن با کانادا، به پرونده های امارات و عربستان اهمیت داده به طوری که 80 درصد بیانیه های خارجی نواکشوت از زمان محاصره اقتصادی قطر تاکنون درباره عربستان است.

وی ادامه داد، اما باید یادآور شد که موریتانی از سویی دیگر روابط دیپلماتیک خود را با دمشق حفظ و سفارت خود را در این کشور بازگشایی کرده است همچنین در اوج بحران سوریه 'مولادی ولد محمد لغظف' نخست وزیر خود را به دمشق فرستاد موضوعی که ایران آن را دستاوردی بزرگ می داند و با همکاری امنیتی، نظامی و اقتصادی با این کشور آفریقایی از آن استقبال می کند.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: