۰

اقدام دیرهنگام سازمان عفو بین الملل در جنگ یمن

ادامه جنایات ائتلاف عربی - آمریکایی در یمن و کشتار غیرنظامیان موجب شده تا 'سازمان عفو بین الملل' که همواره چشمان خود را به کشتار مسلمانان می بندد، اقدام به راه اندازی کمپینی با هدف جلوگیری از صادرات سلاح به عربستان و امارات برای جلوگیری از کشتار بیشتر در یمن کرده است.
کد خبر: ۱۷۶۳۵۴
۱۴:۱۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، ادامه جنایات ائتلاف عربی - آمریکایی در یمن و کشتار غیرنظامیان موجب شده تا 'سازمان عفو بین الملل' که همواره چشمان خود را به کشتار مسلمانان می بندد، اقدام به راه اندازی کمپینی با هدف جلوگیری از صادرات سلاح به عربستان و امارات برای جلوگیری از کشتار بیشتر در یمن کرده است.


تجاوز نزدیک به چهار سال ائتلاف عربی - آمریکایی به یمن تاکنون موجب کشته شدن بیش از یکصد هزار یمنی و ویرانی این کشور اسلامی شده که در این بین جان باختن 85 هزار کودک فقط به دلیل سوء تغذیه و بیماری و همچنین کشته شش هزار کودک دیگر در اثر بمباران های جنگنده های ائتلاف عربی - آمریکایی، از فجایعی می باشد که در تاریخ معاصر به ثبت رسیده است.
ششم فروردین سال 1394 بود که عربستان به کمک آمریکا، امارات و مزدورانی از کشورهایی همچون سودان به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت به این کشور حمله کرد. در آن زمان 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی تازه به عنوان وزیر دفاع عربستان منصوب شده بود.
مهم ترین پرونده ای که عربستان در سال های اخیر با آن درگیر است، پرونده حمله و جنایت در یمن می باشد؛ کشوری مسلمان و در عین حال فقیر .
شرایط مردم یمن از تاریخ 23 خرداد ماه سال جاری در اثر حمله ائتلاف متجاوز سعودی - اماراتی - آمریکایی به بندر و استان 'الحدیده' در غرب این کشور وخیم تر شده و اوضاع مردم بی دفاع یمن در مقابل دیدگان سازمان های به اصطلاح حقوق بشری روز به روز بغرنج تر می شود.
در ماه های اخیر شرایط در استان الحدیده آنقدر اسفناک شده که مدیر اجرایی 'صندوق کودکان سازمان ملل متحد' (یونیسف) هشدار داد که با نزدیک‌ شدن دامنه نبردها به بیمارستان الحدیده، جان کودکان یمنی در معرض خطر قرار گرفته است.
'هنریتا فور' گفت که گزارش‌ها از شدت گرفتن درگیری در اطراف بندر الحدیده حکایت دارد که 80 درصد کمک‌های انسانی، سوخت و کالاهای اساسی از طریق آن وارد یمن می‌شود و در صورت از دست رفتن این بندر یا وقفه در کار آن، ممکن است تلفات انسانی فاجعه‌باری در یمن روی دهد.
'خیرت کابالاری' مدیر منطقه ای 'یونیسف' در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز که اخیرا از یمن بازگشته، در کنفرانسی خبری در شهر امان پایتخت اردن گفت: نباید تعجب کنیم که امروز یک کودک (یمنی) در هر 10 دقیقه بر اثر بیماری هایی که می توان به سادگی از آن پیشگیری کرد، جان می بازد.
اوضاع مردم یمن به ویژه کودکان این کشور آنقدر وخیم شده که صندوق کودکان سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که 400 هزار کودک یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و برای زنده ماندن مبارزه می‌کنند و این در حالی است که شانس زنده ماندن آنها کم است.
'سازمان نجات کودکان' که مقر آن در انگلیس است نیز در گزارشی تایید کرد: حدود 85 هزار کودک زیر 5 سال یمنی به سبب سوء تغذیه شدید (در اثر جنگ) جان خود را از دست داده‌اند.
'تامر کرولوس' مدیر دفتر این سازمان در یمن گفت: در مقابل هر کودک یمنی که به سبب بمباران و گلوله‌ ائتلاف سعودی کشته می‌شود، دهها کودک در این کشور نیز به خاطر گرسنگی می میرند و این مشکلی است که حل کامل آن ممکن است.
به گفته کرولوس، سیستم ایمنی این کودکان در نهایت ضعف قرار دارد تا آنجا که بعضی از آنها چنان دچار ضعف و سستی شده اند که حتی قادر به گریستن هم نیستند.
وی افزود: پدران و مادران یمنی از دیدن کودکانشان که از بیماری و گرسنگی در حال مردن هستند، به شدت رنج می برند و این در حالی است که قادر به هیچ اقدام مفیدی نیستند.‎
بر اساس گزارش پایگاه خبری 'الخلیج الجدید'، کرولوس همچنین هشدار داد که زندگی حدود 150 هزار کودک یمنی در بندر الحدیده در معرض خطر قرار دارد.
شبکه تلویزیونی آلمانی 'ان تی وی' چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که با گذشت نزدیک به چهار سال از جنگ در یمن، از بین هر دو نفر از مردم این کشور، یکی گرسنه است (یعنی 13 میلیون از جمعیت 26 میلیون نفری یمن) و این در حالی است که همزمان بیماری وبا هم در یمن اپیدمی شده است؛ قطعا عربستان مسئول چنین وضعیتی است، اما غربی ها هم که (در ظاهر) مراتب خشم خود را از اقدامات سعودی‌ها ابراز کرده اند، دست از معامله تسلیحاتی با ریاض بر نمی‌دارند.
در اواسط آذر ماه مذاکرات صلح یمن میان طرف های درگیر در سوئد از سر گرفته شد و مقرر گردید که طرف های درگیر برای امدادرسانی و توزیع مواد غذایی و دارویی از مناطقی در استان و بندر الحدیده خارج شوند، ولی به رغم انجام تعهدات از سوی نیروهای انصارالله و ارتش یمن، نیروهای متجاوز به تعهدات خود عمل نکردند و این روند تا امروز نیز ادامه دارد.
شرایط در یمن آنقدر بغرنج شده که سازمان های حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل که تا پیش از این چشمان خود را به روی جنایت ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان بسته بودند، خواستار راه اندازی کمپین برای جلوگیری از صادرات سلاح به عربستان و امارات شده تا از این راه مانع از استفاده از این تسلیحات علیه مردم یمن شود.
عفو بین الملل شنبه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرده که 'نادیده گرفتن درگیری ها در یمن، دیگر غیرممکن است'.
در این بیانیه آمده است، جهان از مشاهده تصاویر غیرنظامیانی که کشته یا زخمی شده اند، یمنی های گرسنه، تخریب مدارس، بیمارستان و بازارها با بمب های ساخت آمریکا و انگلیس، شوکه شده است.
عفو بین الملل در بیانیه خود تأکید کرد که 'باید جلوی جریان انتقال سلاح که به تخلفات حقوق بشری در یمن دامن می زند، گرفته شود'.
این سازمان اضافه کرد: می توانیم بر کشورها برای جلوگیری از انتقال سلاح، کاهش تخلفات (حقوق بشری) و کاستن از آلام غیرنظامیان، فشار آوریم و پیامی را به ائتلاف عربی تحت هدایت عربستان و امارات انتقال دهیم، مبنی بر اینکه تخلفات مکرر، قابل تحمل نخواهد بود.
پیش از عفو بین الملل، برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان در پی قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد آل سعود در سفارت عربستان در استانبول، خواستار قطع فروش سلاح به ریاض شدند.
فرانسه نیز با حمایت از آلمان در این زمینه، درخواست اتخاذ موضعی هماهنگ از سوی اروپا علیه عربستان برای محدود کردن فروش سلاح به ریاض را مطرح کرده است.
باید گفت که تمامی جنگ های صورت گرفته در دهه های اخیر، عموما با توطئه غربی ها و بیشتر به منظور فروش تسلیحات این کشورها بوده است؛ اقدامی که موجب کشته شدن میلیون ها مسلمان و گردش مالی فراوان برای بانک های غربی - صهیونیستی به ارمغان آورده است.
هرچند اقدام سازمان عفو بین الملل در راه اندازی کمپینی با هدف جلوگیری از صادرات سلاح به عربستان و امارات بسیار دیرهنگام بوده و ضمانت اجرایی ندارد، اما می تواند روزنه امیدی برای جلوگیری از ادامه کشتار مردم مظلوم و بی دفاع یمن در این دنیای بی حساب و کتاب باشد، هرچند به آل سعود که کشتار مسلمانان را برای خود تضمینی برای بقا می داند و همچنین کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس که فقط فروش سلاح و کم شدن جمعیت مسلمانان را هدف خود می دانند، امیدی برای توقف جنایاتشان نیست.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: